Page 18 of 24
Posted: 16 Apr 2009, 19:10
by Bmwandreas
Det är ju just där M20 topparna spricker. I lagringarna och mellan..
Posted: 16 Apr 2009, 19:19
by Highburg
Japp ska bli kul att se om det den har sprukigt nu i kamlagringen..Éller om det bara har sprukigt mellan kamlagringarna...Var inga fel där sist jag kollade..
Posted: 16 Apr 2009, 19:20
by Highburg
Nån som har en färdisvetsad och planad topp till övers kan höra av sig...
Posted: 17 Apr 2009, 06:14
by Holm
Bmwandreas wrote:Det är ju just där M20 topparna spricker. I lagringarna och mellan..
Dessa sprickor tror jag inte kommer att synas... Var på tre, fyra olika punkter på femmans cylinder det läckte, ganska nära upp mot insugsfjädern... Som sagt ingen lång spricka utan bara som små porer... Återstår att se om det syns när toppen åker av...
Posted: 17 Apr 2009, 08:32
by Snekast
skönt att du har hittat felet! Nu hoppas vi bara du får tag på en fin topp då!
Posted: 17 Apr 2009, 09:37
by Highburg
Holm...Ja det tror inte jag heller..Funkade för jävla pra att trycktesta sådär som vi gjorde..Kan rekomderas om någon tvivlar på sin topp.Snabbt och enkelt..
Snedkast....Ja faktiskt så känns det skönt att ha hittat felet..
Posted: 17 Apr 2009, 09:47
by markus
Är det inte spruckit i lagringarna så går det nog bränna ihop det igen har en polare som gort det några gånger och efter det så blev topparna avsevärt starkare.
Posted: 17 Apr 2009, 10:49
by Snekast
Highburg kan du inte förklara lite närmare hur ni gjorde? kan vara smidigt att testa.. Antar toppen din var monterad när ni gjorde de?
Funtar på smidigt sätt att testa när den är bortplockad också.. Kommer inte på något bra
Posted: 17 Apr 2009, 11:46
by Highburg
Markus....Ja det hade ju varit bra har ju kostat på denna topp svetsning och fräsning hoss ppf...Synd om man skulle behöva kasta den...Är det som PPF kan fixa
Snedkast.....Enkelt...Toppen satt på och vi använda tryckluft.. vi tog en tryck reducerade som vi anslut till kylarsystemet..Bara att sätta den på nån slang som passar..Ställde ned den på ca 0,5bar..Sedan spruta läckspray lite överallt..Blir det att bubbla så det leckage syns väl...Det var Holmen som kom på detta smart och enkelt..
Skall pröva trycka toppen löst sedan när vi tar bort den..
Då tänkte vi ta en slät yta som man lägger en gummi duk på...
Tar sedan toppen och lägger på den och klämmer fast med några tvingar..
Gör en platta som man pluggar hålet där termostathuset skall sitta..Och ansluter tryckreduceran på gavelen på toppen där det går en vatten kanal..Bara att sätta en slang emellan toppen och tryckreduceran..
Om man skall vara riktigt noga så kan man värma upp toppen om man har tillgång till det..Men som sagt det behövde inte vi..
Funkar det så är det ju jävligt bra
Då är det ju bara att kolla om man mistänker om nåt är fel..Slipper hålla på och krångla att skicka iväg för att spricktesta som kostar pengar..
Lycka till
Posted: 17 Apr 2009, 13:45
by jocke_e30
Kör du med b20/b23 topp eller b25?
Posted: 17 Apr 2009, 15:12
by Snekast
ja det låter jäkligt smidigt!
Något sådan som du tänkte med gummiplatta hade jag funderat ut, dock hade jag tänkt mig en duk av typ playdo eller vad de heter till barn ;p
Tänkte även lägga ringar runt insugskanaler etc och spänna fast så man kan pressa där också. förbränningsrummet är ju också en fördel.
Lycka till med toppen iaf
Posted: 18 Apr 2009, 11:05
by Highburg
Jocke e30....Jag kör b25topp
Snedkast......Tack och hoppas det går bra om du testar din...
Posted: 18 Apr 2009, 11:19
by jocke_e30
Ok, skulle du inte kanske satsa på en b20/b23 topp?
Posted: 19 Apr 2009, 10:19
by Highburg
Vadå är dom starkare eller??
Posted: 19 Apr 2009, 11:50
by Snekast
Mer gods, dock dyrare att göra iordning den?
Posted: 19 Apr 2009, 14:09
by Highburg
Okej ja får se hur jag gör med det..Skall ta isär och titta hur illa det är med min topp..Nu blir det lugnt från garage denna vecka då ja hämtar grabben..
Blir nog att riva nästa vecka och kika lite..
Posted: 19 Apr 2009, 14:13
by Highburg
Markus...Höll topparna bra efter han svetstat dom
Eller gick det ett tag och så fick han göra om det??