Page 165 of 192
Posted: 01 Dec 2009, 22:17
by robbz
idag var vi ut och öste på lite för att känna att kopplingen pallar med en ny bromsning.
-kan börja med att tala om att bilen är helt livsfarlig!! totalt insane!! den går fruktansvärt bra, och är så bottenstark så jag har aldrig kört något liknande.
men såklart nu när bromsningen var planerad till slutet av denna vecka så började kopplingen leva f-n igen! nu låter det som att nåt ligger o nöter o skaver, kan vara precis vad som helst så nu åker lådan ner för inspektion
/mvh
Posted: 02 Dec 2009, 13:36
by Fisåkare
Nääää!!!
Posted: 02 Dec 2009, 15:21
by Bonje
Ääähh.. Det är lika bra att riva ner lådan och kolla upp vad som jävlas en gång för alla!
För övrigt en jävligt välbyggd kärra!! Du kommer få många roliga mil i den 2010
Posted: 05 Dec 2009, 10:15
by robbz
rev allt för nån dag sen, nu vet vi vad som är felet.
-det finns 2st olika ingående axlar med olika totallängd, och jag har såklart fått den lådan med 12mm kortare axel
, så den splinesade delen på axeln har bara legat med 3mm ingrepp i den innersta lamellen.....så splinesen är rensad i det centrumet och sen hade centrumlagret i vevaxeln vibrerat ut pga vibrationerna!!!!!! inte undra på att det lät som andra världskriget i bänken!!!
kontentan är att det hade kunnat bli ett totalt generalras med havererad tremec som följd, som tur är så har lådan klarat sig. men nu måste vi besluta om vi ska ta hem en en ny axel från jänkeland eller fräsa av sprängkåpan i 2 delar och korta den 12mm, och sedan svetsa ihop den igen.
bilder på haveriet kommer under dagen.
/mvh
Posted: 05 Dec 2009, 10:24
by Pitbull
robbz wrote:rev allt för nån dag sen, nu vet vi vad som är felet.
-det finns 2st olika ingående axlar med olika totallängd, och jag har såklart fått den lådan med 12mm kortare axel
, så den splinesade delen på axeln har bara legat med 3mm ingrepp i den innersta lamellen.....så splinesen är rensad i det centrumet och sen hade centrumlagret i vevaxeln vibrerat ut pga vibrationerna!!!!!! inte undra på att det lät som andra världskriget i bänken!!!
kontentan är att det hade kunnat bli ett totalt generalras med havererad tremec som följd, som tur är så har lådan klarat sig. men nu måste vi besluta om vi ska ta hem en en ny axel från jänkeland eller fräsa av sprängkåpan i 2 delar och korta den 12mm, och sedan svetsa ihop den igen.
bilder på haveriet kommer under dagen.
/mvh
Fan, du har sån otur med allt, men samtidigt jävla tur Robbz. =)
Posted: 05 Dec 2009, 10:27
by robbz
Pitbull wrote:robbz wrote:rev allt för nån dag sen, nu vet vi vad som är felet.
-det finns 2st olika ingående axlar med olika totallängd, och jag har såklart fått den lådan med 12mm kortare axel
, så den splinesade delen på axeln har bara legat med 3mm ingrepp i den innersta lamellen.....så splinesen är rensad i det centrumet och sen hade centrumlagret i vevaxeln vibrerat ut pga vibrationerna!!!!!! inte undra på att det lät som andra världskriget i bänken!!!
kontentan är att det hade kunnat bli ett totalt generalras med havererad tremec som följd, som tur är så har lådan klarat sig. men nu måste vi besluta om vi ska ta hem en en ny axel från jänkeland eller fräsa av sprängkåpan i 2 delar och korta den 12mm, och sedan svetsa ihop den igen.
bilder på haveriet kommer under dagen.
/mvh
Fan, du har sån otur med allt, men samtidigt jävla tur Robbz. =)
hehe, ja det får man anse som tur i oturen
,
-fan jag hade kunnat bli 25k fattigare=).......nu blir det nya tag
/mvh
Posted: 05 Dec 2009, 10:36
by Bmwandreas
Den andra axeln är inte längre in i motorn. Den har bara längre splines in mot lådan. Enklare att göra en platta som flyttar ut kopplingen?
Posted: 05 Dec 2009, 10:37
by PiLlEvAn
axeln är inte dyr och inte svår att byta så jag skulle bytt den
Posted: 05 Dec 2009, 10:38
by Nicke Blom
fräs sprängkåpan så du får bromsa klart den nån gång
Posted: 05 Dec 2009, 12:33
by M3JONAS
PiLlEvAn wrote:axeln är inte dyr och inte svår att byta så jag skulle bytt den
Haha, nu blir det spännande när Jimmy säger emot chefen...
Posted: 05 Dec 2009, 13:21
by robbz
Bmwandreas wrote:Den andra axeln är inte längre in i motorn. Den har bara längre splines in mot lådan. Enklare att göra en platta som flyttar ut kopplingen?
nja, kollar man i reservdelslistan så säger den helt annat.
min låda heter TCET4618 och vi mätte min axel precis som mått "B" på ritningen, och den är exakt 6.71" från tappen in till växellådshuset.
-och det är den andra axeln som är 7.21" som vi måste ha, dvs 12mm längre.
känns som det hur som helst blir till att beställa en ny axel då det är mycket enklare, har inte något vidare bråttom med en ny bromsning. det får ta några veckor helt enkelt.
/mvh
Posted: 05 Dec 2009, 13:36
by robbz
lite bilder på "raset".....
grabben mådde som tur var bra...
urtramningslagret såg ut som nytt...
ser ok ut på håll=)
ett tränat öga ser metallflisor=)
centrumlagret låg separetrat från vevaxeln men låg kvar på växellådsaxeln....
hmm lite klen anläggningsyta på den där.......
Posted: 05 Dec 2009, 13:42
by JimmyA
tråkigt med sånna här missöden men tyvärr sånt man får räkna med när man inte bygger efter "standard recept" men sen när allt är utsorterat blir det jääävligt bra istället. bara kämpa på så kommer du va grymmast nästa år
Posted: 05 Dec 2009, 18:32
by robbz
robbz wrote:Bmwandreas wrote:Den andra axeln är inte längre in i motorn. Den har bara längre splines in mot lådan. Enklare att göra en platta som flyttar ut kopplingen?
nja, kollar man i reservdelslistan så säger den helt annat.
min låda heter TCET4618 och vi mätte min axel precis som mått "B" på ritningen, och den är exakt 6.71" från tappen in till växellådshuset.
-och det är den andra axeln som är 7.21" som vi måste ha, dvs 12mm längre.
känns som det hur som helst blir till att beställa en ny axel då det är mycket enklare, har inte något vidare bråttom med en ny bromsning. det får ta några veckor helt enkelt.
/mvh
ärtan: kan du dementera eller bekräfta detta tror du? så man vet, spelar ju iofs ingen roll kanske? jänkarna har ju alltid varit roliga på måttsättningar så bäst man trippelkollar
pelivean: vet du var man köper dessa reservdelar och ungefär hur mycket kostar en ny axel?
jimmyA: tack så mycket
, jag hoppas den blir bland dom grymmaste
, skönt är det iallafall att det strular nu och inte i säsongen, hoppas bara man hinner sortera ut allt nu under vintern!
/mvh
Posted: 06 Dec 2009, 01:13
by robbz
nu har man donat lite igen.
-då jag har toklessnat att riva ner bakvagnen så fort lådan ska tas ner, så ringde jag svea bil och frågade om dom hade lust att fimpa upp kardanen i 2 delar och svetsa ditt flänsar så man får den delbar. det var ingen bra ide´tyckte dom utan dom skulle försöka fixa yokear som man kan "skruva" låss från kardanstången.
-så länge orkar jag inte vänta så jag modifierade bakvagnsbalken lite innan jag rev ner allt. så nu vet jag att kardanen går fritt att lyfta ner
35mm av balken behövdes ta bort....
det bortkapade ersattes av 5mm rostfria plåtar...
klart.....bara att slaska på lite färg så e biffen fixad..
Posted: 06 Dec 2009, 09:10
by nicke.t
man ska göra det lätt för sig
mvh
Posted: 06 Dec 2009, 20:07
by Bmwandreas
Du har väl 4618 lådan? Det är oftast den vi använder och det funkar fint med 3 skivig. Och den har kortare axeln på den där listan.