Page 17 of 18
Posted: 31 Dec 2007, 00:43
by M3JONAS
Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.
Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85
Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?
Posted: 31 Dec 2007, 10:14
by Aleex
M3JONAS wrote:Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.
Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85
Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?
Jag har dragit kopparrör till bromsarna
Posted: 31 Dec 2007, 11:23
by Insanity
wuffee wrote:jag kan rekomendera att ha ett huvlås i mitten fram också..
när jag drog ur min 4an 5an så liksom reste sig huven i mitten.. ser inte så kul ut... lite vind motstånd också för den delen
Mvh
uFfe
Beror lite hur huven ser ut, tror hans är som min med inplastade förstärkningar.. Då är dom lite stabilare, dock lite tyngre..
Har iallafall kört 300+ med min när vi rejsade mot en ninja på motorvägen och efter det satt den kvar..

Posted: 31 Dec 2007, 13:59
by wuffee
Insanity wrote:wuffee wrote:jag kan rekomendera att ha ett huvlås i mitten fram också..
när jag drog ur min 4an 5an så liksom reste sig huven i mitten.. ser inte så kul ut... lite vind motstånd också för den delen
Mvh
uFfe
Beror lite hur huven ser ut, tror hans är som min med inplastade förstärkningar.. Då är dom lite stabilare, dock lite tyngre..
Har iallafall kört 300+ med min när vi rejsade mot en ninja på motorvägen och efter det satt den kvar..

Haha, ja de är ju ett test nog så gott! Men jag hade förstärkning av något träslag såg de ut som.. som var som en kvadrat.. inte kryss strävor eller något i den stilen.. Adolfsson har säkert gjort bättre.. min var ingen av hans grejer!
Mvh
Uffe
Posted: 31 Dec 2007, 17:51
by Aleex
Min huv har inte massa frstärkningar, det är typ bara en ram runt.
Jag har inte lust att åka med masa huvlås, så huven e typ såld. Sen va de ingen bra yta på den så de skulle kostamasor för att lacka den mm.
Så de blir gammal plåthuv
Posted: 01 Jan 2008, 22:29
by Aleex
Nu är huven såld. jag kan säga att jag är absolut inte nöjd med den från adolfsson. Den va tunn som ett löv. Köper jag en sen så blir det den med förstärkningar.
Jag var o hämtade en baklucka med en liten diskret vinge idag hos robbz på forumet. Kikade lite på hans bygge med. Måste säga att de såg mkt fint ut.
Posted: 01 Jan 2008, 23:34
by M3JONAS
Aleex wrote:M3JONAS wrote:Aleex wrote:Nu har jag tagit bort abs enheten så nu har jag dragit om bromsrören. Har stoppat dit stålomspunna bromsslangar också. Så nu e det nytt o fint.
Sen har jag fixat dit en bromsservo..
Imorgon ska jag nog fylla på vätska i sytemet o lufta de.
Har även monterat dit mina 044:or samt min soppa matning, som ska pumpa E85
Har du dragit stål eller kopparrör till bromsarna?
Jag har dragit kopparrör till bromsarna
Om du har som mål att åka 9:or på strippen så kan jag komma med ett tips och det är att kolla igenom SBF´s tekniska reglemente när du ändå håller på och bygger om så mycket.
Det finns här:
http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf
Säger det i all välmening för om du ska åka så fort mer än en gång så är det ju fullständigt dragracinreglemente som gäller å då ska du även ha vagnbok...
En sak som står i DRT är bla detta:
"DRT 3 Bromsar & Fjädring
DRT 3.1 Bromsar
Samtliga bilars bromssystem, oavsett klass, testas med avseende på ”känslan” i bromspedalen. Bromssystemet ska vara i god kondition och minst omfatta hydrauliska bromsar på bakhjulen. Hydrauliska bromsar på alla fyra hjulen rekommenderas, och är obligatoriskt där klassreglemen-te så anger. Lättning av bromssköldar, bromstrummor och/eller bromsok genom att avlägsna material är inte tillåtet. Hål för kylning eller lättning i bromsskivor av gjutjärn är ej tillåtna. Bromsskivor av aluminium är förbjudna. Om handbroms används ska bromsspaken vara place-rad inuti förarutrymmet.
Bromsledningar måste vara tillverkade av stålrör, stålomspunnen slang eller DOT, DIN/ISO godkända bromsledningar. Ledningar ska dras på utsidan av ramkonstruk-tion eller i ett 406 mm (16 tum) långt stålrör med minimum godstjocklek av 3 mm (0,125 tum), alt. Chrome molyrör med 0,058 tums godstjocklek, där ledningen passerar kopplingskåpa eller motsvarande. På bilar där ramrör som passerar motorn uppfyller ovanstående materialkrav, är det godkänt att dra bromsrör i detta ramrör. Bromsledning får ej dras i kardantunneln. Alla broms-ledningar måste förläggas på chassit på ett sätt som överensstämmer med normalt originalmon-tage. Slangar ska monteras med klammer på därför avsedda fästen, buntband, tape etc. är ej tillå-tet. Ledning på bilar med bakmotor ska läggas skyddade i rör eller vara tillverkade av stålomspunnen slang där de passerar motorn. Ett reservsystem rekommenderas på alla bilar, sär-skilt på de som är försedda med tvåhjulsbromsar. Samtliga pedaler ska vara belagda med halk-fritt material. Automatiska bromssystem (elektroniskt, pneumatiskt etc.) för att reducera hjulspinn är ej tillåtna. Bromsning respektive upphörd bromsverkan ska vara en direkt följd av förarens handling. God-känt anti-låsningssystem (ABS) tillåtet i alla klasser. Kontakta DR-utskottet för vidare besked.
Om bromssystemet innehåller en differentierande- tryck- växlare, och dessutom ”line-loc” på framhjulsbromsarna, så måste solenioden till ”line-locen” vara monterad efter differentierande- tryck- växlaren."
Posted: 02 Jan 2008, 00:16
by peppe
eller DOT, DIN/ISO godkända bromsledningar.
Borde man väll hitta på vilken serie producerad bil som helst?
Posted: 02 Jan 2008, 22:16
by Kero
Är koppar/nickel bromsrör som man konat själv godkända då?
Posted: 02 Jan 2008, 22:43
by M3JONAS
Kero wrote:Är koppar/nickel bromsrör som man konat själv godkända då?
Nope, ska vara stålrör elelr stålspunnen slang.
Posted: 03 Jan 2008, 10:19
by EklundTPR
M3JONAS wrote:Kero wrote:Är koppar/nickel bromsrör som man konat själv godkända då?
Nope, ska vara stålrör elelr stålspunnen slang.
Men.. Är inte kopparrör DOT, DIN/ISO godtjänt?
Man får ju ha det på vanliga gatbilar och då gäller ju vissa/dessa krav?
eller?
Säkert en dum fråga, men det låter ju konstigt annars med tanke på att stålrör är sämre..
iaf på en bil som vibrerar som fn..
Det borde då även finnas med ett krav på minimum fästpunkter/avstånd emellan dessa om det endast får anv stålrör.
Det är högre krav på detta om stålrör nyttjas.
/R
Posted: 05 Jan 2008, 16:42
by Aleex
Idag har jag rivit ner bakvagnen. den ska blästras,målas, montera dit powerflex bussningar och göra om så de går att justera hjulvinklarna.
Allt satt ju fast som fan. Ska dra nya bromsrör och montera dit stålomspunna slangar i bak.
Posted: 05 Jan 2008, 16:55
by Micke johansson
Vart köper man stålomspunnet ? . är det ut till bärarmarna från huvudledningen i fordelnings blocket du har tänkt ha ?mvh
Posted: 05 Jan 2008, 18:01
by Aleex
Micke johansson wrote:Vart köper man stålomspunnet ? . är det ut till bärarmarna från huvudledningen i fordelnings blocket du har tänkt ha ?mvh
Jag går till hydroskandia så fixar de! Jag ska ut ifrån t korset till bärarmar sen ifrån bärarmarna till oken.
Posted: 05 Jan 2008, 20:16
by Aleex
Nu har jag ett litet dilemma. Jag vet inte vad jag ska ha för bussningar. Ska jag ha i delrin eller powerflex i bakvagenen?
Vilket är bäst?
Posted: 05 Jan 2008, 21:15
by Tingsdalsracer
På din lär ju motorn överrösta allt ljud från bakvagnen så då funkar säkert delrin men är man känslig för lite ljud så är det powerflex

Posted: 05 Jan 2008, 21:44
by M3JONAS
Aleex wrote:Micke johansson wrote:Vart köper man stålomspunnet ? . är det ut till bärarmarna från huvudledningen i fordelnings blocket du har tänkt ha ?mvh
Jag går till hydroskandia så fixar de! Jag ska ut ifrån t korset till bärarmar sen ifrån bärarmarna till oken.
Om du vill göra det enkelt för dig och vill slippa hålla på med två slangar + rör så gör du en lång slang som går hela vägen istället. Funkar prima!