Page 17 of 22
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 05 Sep 2014, 07:48
by Casy
Tre Lingon, ja kanske, om det nu är spridarna det är fel på
verkar som bilen börjat snåla över hela registret, så är fundersam om jag måste byta BTR
Ballfroog, grymt cool motor! Det är ju "nästan" samma som jag har
men denna verkar ha en mycket påkostad topp! Dock finns inte ekonomin att köpa en sådan motor. Inte i dagsläget iaf
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 26 Feb 2015, 15:37
by Casy
Nu börjar suget komma för att fixa ordning bilen inför årets första springmeet som äger rum i maj. Har dock inte möjlighet att börja förens vecka 14 då jag får tillgång till garaget
det som står på listan att fixa just nu är..
Riva ner bakvagnen och genomföra en total renovering, boxa bärarmar, byta bussningar, svetsa fast camberjusteringar, montera en lamelldiff, renovera bakbromsarna. Alla dessa grejer går under prio 1! Som uppgift nr 2 kommer jag byta kylare med inbyggd termokontakt och montera en 12" spalfläkt. Måste även byta hastighetsmätarwire så jag får hastighetsmätare i instrumentet
Utöver detta händer inte så mycket mer, inte som planen ser ut nu iallafall. Ska justera mappen bättre såklart, annars vet jag inte
Bjuder på en gammal bonusbild
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 27 Feb 2015, 00:38
by baumgardt
den är fortfarande lika vacker bilen
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 03 Mar 2015, 12:02
by Casy
baumgardt wrote:den är fortfarande lika vacker bilen
Generöst av dig
Är det någon som vet hur mycket olja en 168mm lamelldiff vill ha?
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 09 Mar 2015, 23:41
by Casy
Klyver en gammal 168mm diff med 3,64 utväxling, som jag tror kommer bli bra mot växellådan som har 0,81 på femman
Förjäkla små och gulliga dessa diffklumpar!
Ut med det öppna och in med lamellpaket!
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 13 Mar 2015, 14:28
by Casy
Sakta men säkert börjar saker å ting ta plats
i brist på riktiga schims så blev det såhär för att mäta fram lagerspel och kuggflankvinkel. Efter lite måttande hittade jag rätt och beställde ett riktigt schims istället!
Jag är dock i behov av 2st medbringarflänsar! Hojta om ni har!
Den ser ganska vissen och tråkig utan färg..
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 18 Mar 2015, 12:22
by Casy
Camberbultar är beställt och på väg hem, och schimset till diffen bör dyka upp när som helst. Sen har lite andra grejer kommit.. Börjar bli ivrig att meka nu!
Tog förresten en provtur med bilen i måndags och den gick lika fint som ifjol. Lite tjurig med tanke på e85, men inga konstigheter
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 19 Mar 2015, 02:43
by TreLingon
Öka takten !!! Bra jobbat
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 20 Mar 2015, 10:17
by Casy
TreLingon wrote:Öka takten !!! Bra jobbat
Nu är det snart bara damm kvar i plånboken, å de är ju bra!
Får tillgång till garaget om 1,5 vecka!
Kopplade in datorn och kikade lite i mappen.. Bör inte "map sensor input" stå på "off" när man kör 100% alpha-n (tps alltså)?? Bilen går nämligen fett under motorbroms, när du bygger upp vakuum i insuget :/
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 21 Mar 2015, 09:50
by Casy
Undrar fortfarande över bilden ovan, om någon har nån vettig förklaring..
Stannade kvar på jobbet en timme å snajdade ihop några camberplattor till bakvagnen. Tillsammans med VAG excenterbultar
ett måste för att kunna få bakhjulen mer raka i färdriktningen! Toe eller vad det kallas i hjultermer
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 21 Mar 2015, 21:43
by Nisse Järnet
Casy wrote:TreLingon wrote:Öka takten !!! Bra jobbat
Nu är det snart bara damm kvar i plånboken, å de är ju bra!
Får tillgång till garaget om 1,5 vecka!
Kopplade in datorn och kikade lite i mappen.. Bör inte "map sensor input" stå på "off" när man kör 100% alpha-n (tps alltså)?? Bilen går nämligen fett under motorbroms, när du bygger upp vakuum i insuget :/
Vet inte hur ditt sprut jobbar men på Autronic används mapsensorn ändå som "barometer" vid enbart TPS mapp. Sitter ingen vacuumslang kopplad då förstås.
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 21 Mar 2015, 22:45
by Casy
Tack för input Nisse! Jag testade att sätta den på "off", men det resulterade i felmeddelande. Slangen sitter kopplad just nu, men jag kan prova rycka loss den från boxen och testa om det blir någon skillnad!
En annan fundering.. vad kör folk med för EGT om man nu vill installera en sådan? Kan ju vara bra att ha då man gatmappar
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 22 Mar 2015, 17:49
by Casy
Ryckte bort slangen till map-sensorn. Mappen blev helt annorlunda nu, fick ställa ner soppan i alla kolumner allt mellan 20-40% ungefär, men det är säkert normalt! Dock får jag fortfarande ställa soppan väldigt lågt i dom nedersta kolumnerna, dvs under motorbroms. Är det normalt att man får göra så??
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 22 Mar 2015, 19:20
by Nisse Järnet
Har du inte så den stänger av soppan under motorbroms?
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 26 Mar 2015, 00:10
by Casy
Med lite hjälp från Nisse Järnet så verkar det som att problemet är löst! Stort tack!
Meanwhile... Lamelldiffen färdigbyggd (nu med 3,64 istället för 4,11) i väntan på E21 medbringarflänsar (lr va de nu kallas) som man bultar knutarna i
på ICA ligger även en 12" spal å väntar. Tillgång till garaget nästa vecka, så nu drar det igång på riktigt igen
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 26 Mar 2015, 06:46
by Nisse Järnet
Härligt
Re: BMW 1602 operation stukad - nu med M42B20-spis
Posted: 26 Mar 2015, 17:51
by Casy