Page 17 of 18
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 13 May 2012, 20:09
by Pimplaren
BusE wrote:Imorn är det besiktning får se hur det går
Håller tummarna =)
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 14 May 2012, 04:07
by nicke.t
ingen strejk på besiktingen? dom surra ju omde.
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 14 May 2012, 16:50
by BusE
Nu besiktad med blanka papper!!!
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 14 May 2012, 16:58
by Pimplaren
BusE wrote:Nu besiktad med blanka papper!!!
Grattis
mkt pyssel att riva allt o tuna i maskinen?
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 14 May 2012, 17:05
by BusE
Pimplaren wrote:BusE wrote:Nu besiktad med blanka papper!!!
Grattis
mkt pyssel att riva allt o tuna i maskinen?
Mappen är orörd, enda elektroniska sak jag rörde var att flytta över lufttempen till nya alu röret som även luftfilter och anslutning för vevhus vent är på.
Tog bort core och gjorde en plåt på jobbet som jag pluggade avgashuset med.
Bort med första biten tryckrör och plugga dom (dom är fortvarande inne i motorummet)
Plugga några vakum anslutningar till dump och laddtryckstyrningen.
Annars fick allt vara kvar,wg låg kvar underbilen med öppet rör på
Eftersom e28:an är en -87 så mäter ju bara co halt och den låg på 1.9 (max 3.5) med bb-lambdan igång
Tar ca 1 timmer o återställa allt o ut o gasa igen!
Gick fan smidigare o besikta denna än en ny bil då bes-killen var imponerad av bilen utsende och skick
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 14 May 2012, 17:41
by Pimplaren
BusE wrote:Pimplaren wrote:BusE wrote:Nu besiktad med blanka papper!!!
Grattis
mkt pyssel att riva allt o tuna i maskinen?
Mappen är orörd, enda elektroniska sak jag rörde var att flytta över lufttempen till nya alu röret som även luftfilter och anslutning för vevhus vent är på.
Tog bort core och gjorde en plåt på jobbet som jag pluggade avgashuset med.
Bort med första biten tryckrör och plugga dom (dom är fortvarande inne i motorummet)
Plugga några vakum anslutningar till dump och laddtryckstyrningen.
Annars fick allt vara kvar,wg låg kvar underbilen med öppet rör på
Eftersom e28:an är en -87 så mäter ju bara co halt och den låg på 1.9 (max 3.5) med bb-lambdan igång
Tar ca 1 timmer o återställa allt o ut o gasa igen!
Gick fan smidigare o besikta denna än en ny bil då bes-killen var imponerad av bilen utsende och skick
Låter riktigt smidigt o soft ju!
sa han något ang allt som satt kvar? trots allt en rätt uppenbar turbobil
:D
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 14 May 2012, 17:44
by BusE
Han bara kliva ur bilen efter jag kört in den i hallen så frågade han: Är det turbo på denna?
jag: Ja det är det
bes: Men den sitter inte på nu?
jag: nej nej
bes: bra
Han tyckte det var synd att inte turbo satt på vid provkörningen hehe
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 14 May 2012, 17:56
by Pimplaren
BusE wrote:Han bara kliva ur bilen efter jag kört in den i hallen så frågade han: Är det turbo på denna?
jag: Ja det är det
bes: Men den sitter inte på nu?
jag: nej nej
bes: bra
Han tyckte det var synd att inte turbo satt på vid provkörningen hehe
Haha skön kille!
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 14 May 2012, 18:42
by bmw545tic
vet vem det är:) han kör race själv
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 17 May 2012, 21:23
by BusE
jaha...då åkte man på reg besiktning av blåbären idag då
Står på lappen att motoreffekten överstämmer inte med registrerad effekt. får ialf köra 1 månad.
Ni som har hållt på med detta, vad är nästa steg att göra nu? på med besiktnings kitt igenom o rulla igenom? skaffa intyg från bmw att det sitter en m106 i med orginaleffekt?
eller är det bara o köra obesiktad.
mvh.
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 17 May 2012, 22:05
by RoDe
BusE wrote:jaha...då åkte man på reg besiktning av blåbären idag då
Står på lappen att motoreffekten överstämmer inte med registrerad effekt. får ialf köra 1 månad.
Ni som har hållt på med detta, vad är nästa steg att göra nu? på med besiktnings kitt igenom o rulla igenom? skaffa intyg från bmw att det sitter en m106 i med orginaleffekt?
eller är det bara o köra obesiktad.
mvh.
Hände mig nåt liknande med min golf gti mk4 med Audi s3 grenrör, turbo, fmic osv.
Fick nedslag efter provkörning utav bes.man. som gnällde på effekten, tryckrören mm. och sa att jag skulle va tvungen att plocka bort allt och återställa motorn till originalutförande.
Då fick jag motor ändrad på bes.papprena. Åkte dagen efter på drop bes. utan att röra en skruv på annan station där dom kollade märkning på grenrör, turbo mm. och frågade mig vad den föregående stationen gnällde på och släppte igenom den utan provkörning.
Är nästan hundra på att du klarar dig om du plockar bort alla turboprylar så motorn ser ut och va i originalutförande. In o bes. du behöver inga papper från BMW.
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 17 May 2012, 23:19
by erikjakan
Man ska alltid ha en avbitare i bilen så man kan klippa vajern till huven
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 17 May 2012, 23:32
by Pimplaren
RoDe wrote:BusE wrote:jaha...då åkte man på reg besiktning av blåbären idag då
Står på lappen att motoreffekten överstämmer inte med registrerad effekt. får ialf köra 1 månad.
Ni som har hållt på med detta, vad är nästa steg att göra nu? på med besiktnings kitt igenom o rulla igenom? skaffa intyg från bmw att det sitter en m106 i med orginaleffekt?
eller är det bara o köra obesiktad.
mvh.
Hände mig nåt liknande med min golf gti mk4 med Audi s3 grenrör, turbo, fmic osv.
Fick nedslag efter provkörning utav bes.man. som gnällde på effekten, tryckrören mm. och sa att jag skulle va tvungen att plocka bort allt och återställa motorn till originalutförande.
Då fick jag motor ändrad på bes.papprena. Åkte dagen efter på drop bes. utan att röra en skruv på annan station där dom kollade märkning på grenrör, turbo mm. och frågade mig vad den föregående stationen gnällde på och släppte igenom den utan provkörning.
Är nästan hundra på att du klarar dig om du plockar bort alla turboprylar så motorn ser ut och va i originalutförande. In o bes. du behöver inga papper från BMW.
Byt allt så den ser standard ut, insug grenrör avgassystem! då ska det inte vara några problem..
trist som fan att det blev så
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 17 May 2012, 23:59
by Evinrude
erikjakan wrote:Man ska alltid ha en avbitare i bilen så man kan klippa vajern till huven
Fick jag på köpet med min
Trist som fan, men förhoppningsvis får du ju samma gubbe igen, återställer man bara så att det ser orginal ut så ska det vara ok, man ska inte behöva kludda med intyg och grejer åtminstonde
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 23 Jul 2012, 23:44
by BusE
Länge sen man uppdaterade här, inte mycket hänt med bilen utom 3:ans drev i växellådan ville inte vara med och leka längre, ny låda ska hämtas och monteras.
Bilen går kalas, tuktades rätt hårt på BoS träffen för nån månad sen, tuktades hårt på stadskampen i v-rås och även dagen efter på 402m tid tagning. Fick bästa tid 11.6 med en 60-fot på 1.95 och slutfart på 209km/h, körde med 10-15år gamla gat-slick,ingen grepp på 1,2 o halva 3:an borde nog gå en hög 10:a med fräscha sliks.
Bilen har gått hårt hittils och allt lirat kalas!
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 23 Jul 2012, 23:59
by bmw545tic
fint som fan,
fixa lådan och däck och kör i orsa!
Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O
Posted: 26 Jul 2012, 22:40
by BusE
BILEN SÅLD!
ny bil/projekt på G kommer upp en ny tråd när bil har handlats.