Page 17 of 24
Re: Thörns e30 turbo bromsservo fixat
Posted: 12 Sep 2011, 15:46
by Thörn
johankihl wrote:Ang din slutfart på grundladd. Din bil är extremt lätt om du åker 215km/h på 449whp. Min bil gick 10.50 214km/h på mitt grund ladd 0,95 bar 606whp.
skumt, bilen är rätt tung, kan har varit något lur med laddstyrningen redan från början då

Stämmer hyfsat med med en sån där calculator dock
http://www.rpmoutlet.com/dyno.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ca 2750 pounds och 131mph som första körningen med grundladd, då räknade den ~482whp fast allt har ju att göra med utväxlingen, hur mycket av tiden om man ligger på varvtalen med den effekten osv, och fästet då..
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 22 Sep 2011, 09:51
by Thörn
Bilen är numera avställd och jag håller på att samla på mig prylar för skottsäker bakvagn.
Tyvärr kommer man inte ha lika grym utväxling sedan, "bara 3.07" istället för 2.79.
Vet inte om det är möjligt att köra PPF sviktstålsaxlar, stora yttre knutar och ngn variant som tex Z3M har med 188diff så slipper man byta diffen.
Då får man ju iofs de mindre medbringarna i diffen.
Men då kanske inte Sviktstålsaxlarna blir rätt längd? för 210 diffen är väl lite bredare än en 188a?
Här var bromskurvan från mappning.

Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 22 Sep 2011, 11:02
by erikjakan
Som notis så åkte jag 11.10 och 196/kmh med ~400whp och 1100kg bil.
Kändes som en ganska bra repa. Lite går nog att slipa men inte alltför mycket!
Mvh Erik
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 22 Sep 2011, 20:03
by Anderss50
Jag kör Z3M diff och har stora knutarna till diffen
Mvh Anders
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 23 Sep 2011, 07:25
by Thörn
Anderss50 wrote:Jag kör Z3M diff och har stora knutarna till diffen
Mvh Anders
Ok passar PPF sviktstålsaxlarna för 188 diff då?
Finns väl även på vissa e28 tex bmw 528 188diff men stora knutar/axlar, då sitter andra medbringare i diffen, med "lilla drevet" men yttre "talriken" för att passa stora knutarna. Riken är väl att den bryter medbringaren i diffen där istället då den blir svaga länken.
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 02 Feb 2012, 20:26
by Thörn
Skaffade mig en ny brukis då Saabens automat började klonka.
En riktig snikbrukis C5 2.0Hdi 0,55 blandad körning

lite fluffig men det e ju en jäsarbil bra att köra runt massa skit (jäkligt rymlig). Skall montera drag så man kan dra bilsläp + lastgaller och regga om till lb också.
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 03 Feb 2012, 09:12
by Joachim
Thörn wrote:Anderss50 wrote:Jag kör Z3M diff och har stora knutarna till diffen
Mvh Anders
Ok passar PPF sviktstålsaxlarna för 210 diff då?
Finns väl även på vissa e28 tex bmw 528 188diff men stora knutar/axlar, då sitter andra medbringare i diffen, med "lilla drevet" men yttre "talriken" för att passa stora knutarna. Riken är väl att den bryter medbringaren i diffen där istället då den blir svaga länken.
Ja dom passar 210 diff. Jag hade 188 diff med medbringare som passade mot dom stora knutarna.
Men jag körde sönder 3 medbringare på en månad. Dom ryker i splinesen. Så jag har 210 diff nu, dom dör fan aldrig tror jag...!

Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 03 Feb 2012, 10:38
by Thörn
ok menade givetvis:
"passar de stora PPF sviktstålsaxlarna för 188 diff? "
så man först kan testa om 188an håller och om inte sätta dit en 210 utan att byta axlar. 210 är väl "bredare" än en 188
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 03 Feb 2012, 12:55
by Joachim
Just så jag menade. Jag körde först med PPF akslar, m5 knutar och 188 diff.
Sen byte jag till 210 diff.
Om du ska köra med 188 diff, så forsök borra hål i medbringarna, rakt igenom akseln. Då tål dom mer stryk innan dom går av.

Men forsök å inte borra helt igenom på sidan mot knuten, så inte oljan kan rinna ur diffen.

Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 03 Feb 2012, 13:28
by Micke
Joachim wrote:Om du ska köra med 188 diff, så forsök borra hål i medbringarna, rakt igenom akseln. Då tål dom mer stryk innan dom går av.

Men forsök å inte borra helt igenom på sidan mot knuten, så inte oljan kan rinna ur diffen.

Vad är teorin bakom det påståendet? För det går rakt emot hållfasthetsläran iallafall.
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 03 Feb 2012, 23:01
by Joachim
Teorin är at et rör tål at vridas mer innan det går av, kontra en stel aksel.
Menar inte man ska borra ur jävla mycket, typ 6mm borr äller nåt.

Det här är inget jag kan garantera, men har hört det av flera och ja tycker det verkar vettigt.
Sträckbelastning i längdriktningen blir en annan sak.
Men som sagt, inget jag kan garantera.

Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 03 Feb 2012, 23:52
by Micke
Det finns iallafall ingen vetenskaplig teori som stödjer det, fast däremot tvärtom.

Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 03 May 2012, 07:12
by Thörn
Det smattrande ljudet någonstans från höger bak jag hade på bromsningen ett tag, som sedan "försvann" har hittats..
Det var den ena högra bromsbacken som spännfjäderna lossnat på så det satt löst och hoppade runt lite när det ville.
Skönt började oroa mig att det skulle vara en yttre drivknut som började bli dålig..
Re: Thörns e30 turbo bygger skottsäker
Posted: 05 May 2012, 16:36
by Thörn
Så fått ner drivaxlar nav och diff tyvärr hade bärarmarna de små lagren, står i tankar att ev svarva ner medbriingarna men osäker på omdet håller då.
Annar på jakt efter ett par 323ti bärarmar
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 08 May 2012, 17:32
by Thörn
Lite missnöjd med funktionen på polo bromsservo.
Ny setup på bromssystemet blir
BMW e30 325ix dubbel membran servo
BMW e32 750 HBcyl med exern tank.
För att kunna ha 16tum hjul:
Bakbromsar blir Vlovo 242 4kolv + e36 328 skivor
Fram tillsvidare M3 e30 ok/skivor samt ev senare mecka på Brembo ok och e46 330 framskivor, men då lär det väl behövas 17tum fälgar?
Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 10 May 2012, 08:23
by Thörn
Fastnat på ena baklagret igår som pajade när jag tog ur navet.
Hade ju sparat grymt med jobb om man kunde få bort det gamla lagret på plats, och dit med det nya...
Försökte först pressa ur lagret på plats med en stor m16 bult med brickor på baksidan/framsidan och en ordentlig förlängare.
Lagret rörde sig inte en millimeter.
Skulle ta bort länkarmen, kom inte åt muttrar -->Blev tvugen att ta ner bakvagnsbryggan
För att få ner den måste man:
*ta ner avgassystem
*plåtar
*kardan
*benisnröret mellan tankhalvorna. (fick tömma tanken först)
När man väl har nere bakvagnsbalken och tagit bort muttrar går det inte att få loss bultarna till länkarmen, de sitter bom stopp.
Är ju delrinbussningar i men det verkar vara ngn cp passning så de sitter verkligen som as. Skall testa kylspray på bultarna, annars åker gas svetssen på.

Re: Thörns e30 turbo bygga skottsäker bak
Posted: 13 May 2012, 20:01
by Thörn
Har förstärkt upp bärarmsbryggan, flyttat fjäderfästen och stötdämparfästen. Lite tidiga bilder.
Tänkte även förstärka infästningarna i bakvagnsbryggan de måste vara en djävulsk belastning på dom när det andra är "utan flex".
Skall även justera upp till rakställda hjulvinklar när man är igång.
blir nog stabilt och bra
