Page 17 of 80

Posted: 03 Dec 2006, 09:11
by M3JONAS
Tobbe: Tror att jag förstår vad du menar. Vet inte exakt hur mycket dämparen har att jobba med mer än att det är iaf mer nu än förut då dämparens infästning nu sitter ca 1cm längre upp än förut. Detta skulle mn såklart ha kunnat testa när man hade allting löst om man hade varit tillräckligt stark så man orkade trycka ihop dämparen...

Nu ställde jag topplagringarna så att jag har maximal camber, tillsammans med blocken i underkant som flyttade ut fjäderbenet 11mm så tror jag att cambern nu är ca 5 grader. Det ser ballt ut med mycket camber! ;)

Posted: 03 Dec 2006, 10:16
by AndersJ
Tjena.

Har lite frågor på hur du byggt om fjäderbenet. Måste också bygga om mina fjäderben, men jag kör med ben från E36 fram så jag är osäker på om de passar. Fjäderbenen från E36 är ju iofs också 51 mm.


Hur sitter stötdämparen fast? Om jag fattat det rätt så dras den fast med sen gigantisk mutter som på fjäderbenen från E30, fast muttern löper på den gängade stången som är del i satsen från millway. I.s.f, ingår den muttern i satsen eller använder du muttern som sitter på original?

Posted: 03 Dec 2006, 11:04
by M3JONAS
Stötdämparen sitter fast precis som vanligt, dvs med en stor mutter som spänner ner dämparen i fjäderbenet, där använder man sig av originalmuttern. Muttern som sitter på det gängade röret är en del av kittet.
Vet inte exakt hur e36 benen ser ut så jag kan inte svara på om det går att göra på exakt samma sätt. Hur långt ifrån toppen av fjäderbenet, dvs den stora muttern vi pratade om, sitter original fjäderskål?

Posted: 03 Dec 2006, 13:33
by AndersJ
Det sitter ingen sådan mutter på fjäderbenen från E36 :( Stötdämparen är fjäderbenet. Min tanke var att man kunde plocka bort den gamla stötdämparen så man får ett helt rent fjäderben. Då ser det ut som på din första bild.
Sen kapar man bort fjäderskålen och svetsar fast stoppringen till fjäderröret i lämplig höjd. Här kommer det som jag är osäker på. På den andra bilden ser det ut som att du inte har några gängor längst upp på fjäderbenet. Om det stämmer så hamnar fjäderröret kant i kant med toppen på fjäderbenet, hur spänner du då fast stötdämparen eftersom du ökat diametern på toppen av fjäderbenet, isåfall passar ju inte originalmuttern?

Ledsen om jag verkar helt borta :? Men det är sjysst att du svarar på mina frågor :)

Posted: 03 Dec 2006, 13:57
by M3JONAS
Aha det är så det funkar på e36:an :( Kollade på realoem och såg då hur det såg ut.
Om dämparen sitter i fjäderbenet kan det vara lite väl spännande att svetsa dit stoppringen utan att ta bort innehållet först...
En variant är annars att limma fast rörhylsan utan att ha någon stoppring. Nu vet jag inte exakt hur långt man kan få på röret på e36 benet utan att ta bort kränghämmarfästet men om man är noggrann med allting så ska det absolut hålla att limma fast röret utan att svetsa dit stoppet. Jag använde ett epoxylim som ska tåla 160n/cm2 vid normal användning.
Clasolsson har ett kralligare epoxylim: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=384435 som ska tåla 278kg/cm2. Om du får dit röret 100mm och benet är 51mm i diameter blir den limmade arean: 10x(5,1x3,14)=160cm2. 160x278=44500kg
Nu kanske det är dumt arr räkna på att limningen blir helt optimal men om man är någorlunda noggrann med tvättning etc så borde man iaf få en limfog som tål MINST 5 tons tryck och den belastningen bör det inte bli på ett fjäderben...

På e30;in sitter gängorna till muttern på insidan av benet, mao har jag inte rört dem.

Posted: 03 Dec 2006, 15:32
by Fear This
på m3 e36 fjäderbenen jag har köpte jag koni gul till fram.. de var samma där att dämparen var inbyggd i fjäderbenet allstå isvetsad mm.. med den här satsen fick man kapa av fjäderbenet i ovankant och sedan borra ett hål längst ner som man bultade fast den nya koni dämparen i.. kanske funkar på vanliga e36 åxå? isf kan du göra resten precis som jonas har gjort?

edit: om du inte vill använda samma dämpare som han dvs

Posted: 20 Dec 2006, 15:34
by M3JONAS
Nu känns det som om det är färdigåkt för den här säsongen. Tog sista turen med bilen förra helgen och ställde sen av den.
Det blev en rätt spännande provtur med nya fjädrarna och topplagringarna då jag hade testat att ställa så mycket camber det gick i fram och detta utan att justera toe in... 5-6 grader camber i kombination med en hel del toe out innebär rätt spännande vägegenskaper, höll på att åka av vägen på en raksträcka men som tur var så höll man sig på vägen.

Snart är nya garaget klart och då ska bilen in för vinterns uppgraderingar. Första som händer bör vara en motorrivning för kontroll av ramlager och orsaksletning till det låga oljetrycket som jag haft.

Posted: 20 Dec 2006, 19:48
by salmon
hej vars hittade du mässings bussningarna till oken?? är det bak å fram?
om du är snäll kan du ge måtten på dom så kan jag göra likadana

Posted: 20 Dec 2006, 20:15
by AndersJ
Jag gissar på att de är köpta på www.millway.se .
Blev det stor skillnad med mässingsbussningarna?

Posted: 21 Dec 2006, 10:40
by M3JONAS
Har inte hunnit testa så hårt så ärligt talat kan jag inte uttala mig om det blev stor skillnad eller inte. En stor fördel ska iaf vara att det blir jämnare slitage på bromsbeläggen.

Måtten har jag inte i huvudet och de är monterade på bilen så mitt tips är att du mäter på dina ok vilka mått det ska vara eller beställer från Millway.

Kanske låter drygt men det var inte menat så.

Posted: 03 Jan 2007, 01:11
by salmon
M3JONAS wrote:Har inte hunnit testa så hårt så ärligt talat kan jag inte uttala mig om det blev stor skillnad eller inte. En stor fördel ska iaf vara att det blir jämnare slitage på bromsbeläggen.

Måtten har jag inte i huvudet och de är monterade på bilen så mitt tips är att du mäter på dina ok vilka mått det ska vara eller beställer från Millway.

Kanske låter drygt men det var inte menat så.


hmm för 375kr så ids jag inte ens ställa mig vid svarven tack för tippset iallafall=)

Posted: 24 Jan 2007, 23:36
by M3JONAS
Nu var det längesedan det hände nånting med bilen men idag var jag och shoppade delar. Fick tag på en bakvagn från en 93:as m5:a som bara rullat 8000mil. Från början var tanken att jag bara skulle få tag i en klump men nu när jag fick tag i en hel bakvagn så får si se vad som händer. det borde väl gå att få dit hela skiten på något sätt. En stor nackdel är väl isf att M5 bakvagnen är ruskigt tung! :(

Image

Image

Posted: 25 Jan 2007, 08:31
by M3JONAS
robert wrote:hur mycket ska du minsa spårvidden?


Jag mätte lite snabbt igår och fick det till att M5 bakvagnen verkar vara ca 3cm bredare än nuvarande z3 bakvagn. Det borde då kunna gå att få dit bakvagnen om man åker med lite smalare däck och sen kanske man kan svarva av skivorna och fälgarna någon mm

Posted: 25 Jan 2007, 08:57
by Bmwandreas
Kapa inte sönder bilen, kör som du gjorde förut!

Posted: 25 Jan 2007, 09:05
by M3JONAS
Bmwandreas wrote:Kapa inte sönder bilen, kör som du gjorde förut!


Bilen ska det inta kapas i, förutom att hur man än gör så måste man väl få dit en extra balk i bakkant för att hänga upp klumpen? Väl?!

Har inte kollat under min bil nu på ett tag men tanken var annars om man kunde få dit silentblocken från e30 så man kunde hänga upp m5 balken i m3:ans främre fästen eller krockar allting då?

Posted: 25 Jan 2007, 16:57
by Zwofurti
Gör vad du vill, bara du inte kapar sönder karossen..=)

men m5 bakvagn är ju hållbara grejor, antar att du är leds på trasiga drivaxlar osv.

Posted: 25 Jan 2007, 16:58
by Zwofurti
Gör vad du vill, bara du inte kapar sönder karossen..=)

men m5 bakvagn är ju hållbara grejor, antar att du är leds på trasiga drivaxlar osv.