Doktorn wrote:Åjo, det ser man! Dom ska sitta precis efter porten! Sen ska man inte lita för mkt på dom när man bromsar med svep för dom hinner inte med.
Så du påstår allltså att grenröret inte spelar nån roll alls?
Att om du får ett hekto mer i mot-tryck i en pipa vid lite högre mot-tryck än en annan pipa så spelar det ingen roll alls? Intressant.
Och ja, de är väll själkvklart att nipplarna sitter direkt efter flänsen, vi är ju inte tappade bakom en vagn. Finns fina bilder på vart dom sitter i tråden.
johankihl wrote:Ang kompression så är det ju bara en sak som är säker, oavsett hur man konstruerat resten av motorn och kringutrustning. Den skulle ha blivit ÄNNU starkare än den redan är med högre geometrisk kompressionsförhållande. Inget är unikt med ett lågt kompressionsförhållande, det är ett sätt att kunna använda ett sämre/känsligare bränsle för att uppnå hög effekt. Den enda följden är ju just att innan man återigen höjt kompressionen med ett högre atmosfärstryck så är motorn svagare/sämre. Detta är inte kritik utan fakta.
Motorn verkar ju bli sjukt grym ändå så er tanke kan vara god om ni vill använda ett lågoktanigt bränsle och nöjer er med lite sämre botten. Det roligaste av allt är ändå att barnsjukdomarna är utsorterade nu och att forumets kanske fetaste bygge får prestera efter så många års utvecklande!
Jafyfan, tänk om han åkt 15:1, då hade det lätt blivit 950whp på 0,1 bar med e85....
Nu är det här inte riktat till dig johan, även om jag citerar ditt inlägg.
Det som ger effekt i en motor är ju mängden gas som pressar ner kolven efter förbränningen, och för att få maximalt med gas så lär man fylla cylindern med så mkt luft/bränsle blandning det bara går.
Gränsen för hur mkt det går att fylla en cylinder är ju dels hur "spik" kännsligt ett bränsle är (MON = Mekaniskt) (RON = Teoretiskt) (AKI = Snitt mellan MON och RON) samt hur bränsle blandningen beter sig under förbränningen, det finns alltid en gräns som alltid har med kompressions trycket att göra samt värme till största del, om man inte börjar jämföra olika motortyper villket är totalt irellevant.
Vi hade 10kg i kompressionstryck i M30:in när vi testade sisst på alla burkar, en sugmotor brukar ju ligga bra mkt högre, en med 12:1 runt 14kg-16kg? Nu är jag absolut inte kung på matte och räkna ut komprimeringsgrad/tryckförhållande, men det känns naturligt att man kan lägga på några hekto tryck till i den med lågt komp för att komma upp i 14kg ist för 10kg, och helt plöttsligt så har man sjukt mkt mer gas i cylindern som slutligen ger effekt när den förbränns, och eftersom kompressionstrycket inte är nära gränsen för vad som är möjligt ännu så är det fin fint, nu vet jag inte vart gränsen ligger i rent kompressionstryck, men vid samma komp.tryck oavset komp.förhållande så bör man kunna köra likvärdig tändning, mao så är det möjligt att ha mkt mer effektgivande gas i en lågkompad motor än en högkompad i cylindrarna innan man bottnar tändningsmässigt. Den gränsen är som sagt olika på olika bränslen, hade man kört på Nitro, Toulene eller dyligt hade man kunna kört sjukt högt komp ändå.
Men det blir lite dyrt i längden, så varför inte bygga för bensin eller e85?
Nu är det ingen som testat köra låg komp med e85 än, vilket kan va intressant, är det för att alla andra är fega eller inte orkar tänka utanför ramarna? Vad vet jag.
Vi kan ju kika lite på Megatron motorn, hur fan kunde BMW:s F1 racing ingenjörer va så jävla dumma så dom åkte med 7.5:1 i kompförhållande i en motor i tävlings-sammanhang när dom dessutom åkte på Toulene som har 114AKI?! borde ju kunnat köra minst 10:1 och fått mer effekt? Troligtvis inte. Dom laddade 5,5bar ist och pockade sjuka effekter.
Det är när man börjar ligga på gränsen det märks absolut mest. Där är vi inte ännu med den här motorn, det lär vi däremot få se vid nästa bromsning.
Oavsett vilket, det här är ingen sugmotor, så det är rätt ointressant att ens fundera på vad den skulle ge som sugmotor, dock är det ju konstaterat att den ger likvärdigt om inte mer i vrid på 2500rpm utan överladdning än vad en standard S38B38 ger, så robbz har anledning att vara nöjd.