Page 151 of 195

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - EMMABODA DRIFTFORCE 2012

Posted: 22 May 2012, 16:49
by Ripper
erikjakan wrote:
r.ivars wrote:
bmw_fredde wrote:Eftersom absen på din gröna bara funkar lite då och då så klanske valet blir enklare!
hehe ja då är övervägningen klar!! Hör väl egentligen inte hemma i en räserbil :)
Riktiga racerbilar har abs ;)
Beror ju på vad man kan mena med riktiga? F1 har de inte iaf=)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - EMMABODA DRIFTFORCE 2012

Posted: 22 May 2012, 19:51
by erikjakan
Nej, inte f1, men en massa andra klasser har.

Bara dumt att ta bort om den funkar, annars så är ju valet lätt om man inte kan lita på den ;)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 22 May 2012, 20:44
by deltapim
På tal om ingenting....satt och läste lite i tråden och när ja läser om alla ras och problem du haft tidigare så spelar tjejen "Flytta på dig" med Alina någonting och för er som inte hört plågan så går den så här:
"Ja bygger bygger upp, och du river river ner, du gör mig så lack! Du vägrar ge upp!"

Fick en rätt rolig bild i skallen att ivars står och sjunger denna till bwm'n :roll:

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 22 May 2012, 20:48
by r.ivars
haha, det lär inte hända :)

Sv: Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - EMMABODA DRIFTFORCE 2012

Posted: 22 May 2012, 21:24
by johankihl
Ripper wrote:
erikjakan wrote:
r.ivars wrote: hehe ja då är övervägningen klar!! Hör väl egentligen inte hemma i en räserbil :)
Riktiga racerbilar har abs ;)
Beror ju på vad man kan mena med riktiga? F1 har de inte iaf=)
Om det hade varit tillåtet hade de haft ABS i F1. De hade även haft anti-spinn, anti-sladd osv. Alla dessa hjälpmedel har utvecklats i F1 men blivit förbjudna.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 22 May 2012, 21:41
by r.ivars
m.a.o så tycker ni att man borde behålla abs:en?

emmaboda run from inside

http://www.youtube.com/watch?v=30Y1CMnNz7w" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 22 May 2012, 22:03
by Diket
kasta skulle jag tro....

har dock inte provat hur snabb och bra abs enheten är i en e36a..

men det är ju skillnad i en tävlingsbil där dom justerat abs systemet efter fästet och förutsättningarna man har i den som den är....

här är det ju helt annat...

gammalt abs system som troligen är ljusår ifrån dom senaste i funktion och effektivitet lär inte göra någon särskilt glad men motbevisa mig gärna :roll: .....

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 22 May 2012, 22:26
by Tidde
kör med abs trisst nä man låser upp hjulen och de blir platta på banan för det blir dem förr eller senare.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 23 May 2012, 09:10
by r.ivars
Tidde wrote:kör med abs trisst nä man låser upp hjulen och de blir platta på banan för det blir dem förr eller senare.
jag vettifan, jag har nog haft mer nytta på bana av att inte ha abs förut, att man kan slå på en låsning av alla hjulen så man driver i samma riktning istället för att dra in i mur / gräsmatta.

Det jag tänkte var att man skulle ha ABS:en för gatåkat när det kan bli panik situation.

Äh!! Feta r-däck så bromsar det nog på endå =)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 23 May 2012, 09:37
by Tidde
ja det är upp till dig =) jag har iaf plattat till ett par slicks med min e30 när man bromsar senare och senare till slut får man ju panik och låser upp skiten men det är väl för att jag inte har abs som jag vill ha de och ser alla fördelar.

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 23 May 2012, 09:48
by JohnE
ABS har väl sina fördelar och nackdelar. Jag behåller min ABS för normalt bruk, men jag tänker ha en switch för att koppla ur ABS'en vid de tillfällen jag inte vill ha den.
Eftersom din enhet var urplockad helt och hållet ut bilen kanske det är lite lurigare att få fart på den igen, det kanske är det som får avgöra i ditt fall. Två väl avvägda bromscylindrar kan vara ett riktigt bra alternativ i ditt fall.
Och oavsett vad vi tycker är bra eller inte så lär du välja själv. VILL man köra med ABS så gör man det, annars gör man bäst i att skita i't. :)

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 23 May 2012, 10:42
by r.ivars
JohnE wrote:ABS har väl sina fördelar och nackdelar. Jag behåller min ABS för normalt bruk, men jag tänker ha en switch för att koppla ur ABS'en vid de tillfällen jag inte vill ha den.
Eftersom din enhet var urplockad helt och hållet ut bilen kanske det är lite lurigare att få fart på den igen, det kanske är det som får avgöra i ditt fall. Två väl avvägda bromscylindrar kan vara ett riktigt bra alternativ i ditt fall.
Och oavsett vad vi tycker är bra eller inte så lär du välja själv. VILL man köra med ABS så gör man det, annars gör man bäst i att skita i't. :)
kablage och allt hänger klart så det är plug n play, det som är borttaget är fäststagen till det, men det är nog snabbare att knåpa fäststag än nya bromsrör tillochmed ;)

Re: Sv: Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - EMMABODA DRIFTFORCE

Posted: 23 May 2012, 13:05
by Ripper
johankihl wrote:
Om det hade varit tillåtet hade de haft ABS i F1. De hade även haft anti-spinn, anti-sladd osv. Alla dessa hjälpmedel har utvecklats i F1 men blivit förbjudna.

Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
Dem har haft de tidigare men förbjöds då de helt plötsligt går väldigt fort(har jag för mig) och de är ju skoj MEN de tar oxå udden av om de sitter en bra förare eller inte bakom ratten när massa system hjälper till!

En bra racerförare bör ju kunna känna sin bil och hitta bromspunkter osv och ibland göra misstag...blir så mycket mer spännande då!

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 23 May 2012, 21:13
by peppe
Då kan man ju säga att "riktiga race bilar har haft det, och det var för bra" så sannigen kommer fram :)

Grym den gröna var Ivars, S54 till den hoppas jag!

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 24 May 2012, 15:50
by r.ivars
japp så ligger planen peppe.

Har förhoppning om att regga den för buren, S54, M3 E46 låda, 750 bakvang, eftermarknasbromsar och E85.

Sen efter det kan det roliga ta vid, detta blir mitt gubb-projekt av fler skäl ;)

Image

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 26 May 2012, 21:42
by Andy_b
Kopplingsras???

Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - VILL ÅKA KLISTER

Posted: 27 May 2012, 10:15
by r.ivars
ett par veckor är förbi igen, och det har varit en mycket stark MAJ säsong! Sjukt mycket åka och förbannat kul har det varit änsålänge :)

tar uppdateringen tillbaks lite grann då bilen stod lastad och klar inför EDPS Emmaboda 2012

Image

kärrorna fick spendera en natt under samma tak, visserligen bara 2 timmar eftersom 6 timmar bilfärd väntade.... :roll:

Image

vi fräste från stan 2:30

Image

Image

Larsson, Emme, JohnE, jag och bryden! Alla i en 1-serie... hmm....
Jag byter gärna 1-serien (får dra 1430) mot en 5-serie innan emmaboda 2013

Image

i oskarshamn för det klassiska pitstopet!

Image

har alltid velat ha en Elvisplatta! Vilken sjujävla FAIL det blev när det gick upp för mig att det var nåt jävla helvetes förbannade tributeband, det kom smygande liksom, vafan elvis är ju skit, har man varit full varenda gång man lyssnat på elvis, eller har det något med atmosfären kring raggarbilar kombinerat med musiken som gjort den bra? Tur det inte var på hemresan när man varit vaken 48timmar, då hade rävarna fått ducka!

Image

väl framme

Image

ett par repor avverkade, utan större succe, taskigt grepp och börjar succesivt peta i växlarna snabbare...

Image

inför sista repan kändes det som att det var dags för att fälla i växlarna snabbt vilket gick kanon! Men greppet hänger inte med... Ska meditera in tanken om att fullgasväxla inför nästa strippevent och se ifall det håller, greppar och kanske går skitbra... Känns som att med årets setup har jag inget val, alternativt att det kan vara nyckeln till 8orna.

Image

En bild ifrån tommy naucler

Image

lång resa!!!

Image

Image

sen är vi framme i helgens bravader... Mina nya gatfälgar kom på morgonkvisten kl 8:15, direkt ifrån värmland :)

Image

montering och avfärd mot bmws of sweden meet i eskilstuna!

Image

lite nervöst igenom stan med 1m 3.5" pipa ifrån turbo riktad rakt mot örnarnas näste...

Image

flöt på fint, saknas dock AC..

Image

tills vi kom till kvicksund, med årets poliskontroll med besiktningsbuss och hela köret... först höll dom på att missa mig men åkte efter med polisbil för att hämta in mig... Hade det inte varit för trafik och sånt (teoretisk broöppning) hade man nog ovetande kunnat råka slippa hela kalaset. Men det gick relativt bra endå...

Image

Image

Är den schysst i övrigt den här? Ptja, nä...

Image

Image

Image

Image

nya fälgarna sitter dock som fläskläppar, ser riktigt racigt ut!!

Image

Sen for vi till träffen (med trailer) och la en så lång rökare jag fick (fram till startlinjen på en liten gocartbana där nån kabel låg gömd) sen tänkte jag dra på lite häng också men kopplingshydrauliken felade ur... Låter mer avancerat än det var, förklaringen är att jag har ett litet läckage i slavcylindern (tilton som sitter i sprängkåpan på axeln) så just precis då efter jag dumpat kopplingen på 4an, en gång utan ladd, och en gång med ladd för att få fräs på hjulen så gick det inte att koppla ur längre..

Den här lådan har imponerat på mig ordentligt änsålänge :D Tror jag behöver smörja mitt short-shift länkage inför nästa dragraceevent för att se vad den klarar av på riktigt :D