Page 151 of 192
Posted: 29 Oct 2009, 12:31
by Grefven
Nobbe wrote:bullen! wrote:rackans osis.
rent teoretiskt så kan det mesta vara skrot då? riktigt tråkigt om kam skurit så illa att toppen inte går att använda mer. mycket annat går ju att bearbeta.
Ja vi får se.
De mesta går nog att rädda skulle jag tippa på. Kamen lär nog ha skurit bra jävla nog om toppen inte skulle gå att göra iordning isf.
jag tänker mig alltid worst case scenario. för att jag brukar ha otur.
det gäller allt. spiller jag ett glas mjölk så tänker jag. "jaha, nu blir det att riva ut golvet och göra nytt bjälklag och kanske kräva upp hela grunden och byta dränering" =) lite överdrivet, men sanningen är inte lång borta.
Posted: 29 Oct 2009, 12:40
by Nobbe
bullen! wrote:Nobbe wrote:bullen! wrote:rackans osis.
rent teoretiskt så kan det mesta vara skrot då? riktigt tråkigt om kam skurit så illa att toppen inte går att använda mer. mycket annat går ju att bearbeta.
Ja vi får se.
De mesta går nog att rädda skulle jag tippa på. Kamen lär nog ha skurit bra jävla nog om toppen inte skulle gå att göra iordning isf.
jag tänker mig alltid worst case scenario. för att jag brukar ha otur.
det gäller allt. spiller jag ett glas mjölk så tänker jag. "jaha, nu blir det att riva ut golvet och göra nytt bjälklag och kanske kräva upp hela grunden och byta dränering" =) lite överdrivet, men sanningen är inte lång borta.
Hahahaha
Mjo, jag är lika "negativ" själv. Dock går mitt yrke ut på att vara negativ i princip, ren yrkes-skada mao. robbz däremot är ju optimisten nummero uno, så de kan va bra för honom om jag dyker ner i garaget ibland så det jämnar ut sig.
Har inte skrivit det, men är sjukt nöjd, trotts att det inte ens är min kärra, över resultaten på 1 samt 1,3bar, pullet på 1,5bar ska man inte kika på så mkt ännu då det var det som avbröts + att det inte justerades nått utifrån det. ja menar, 550whp samt 625whp är inte illa alls tycker jag iaf. lär ju va en hel del i motorn!! Men inget jag ens tänker räkna på då det känns tokfel efterson det inte är där dom mätt.
Posted: 29 Oct 2009, 13:23
by micke999
[/quote]
lär ju va en hel del i motorn!! Men inget jag ens tänker räkna på då det känns tokfel efterson det inte är där dom mätt.[/quote]
helt rätt
Posted: 29 Oct 2009, 14:56
by peppe
Nu är det ju inte ens i närheten av samma motorn, och eran har nog inte fått lida lika mycket smisk, men...
Jag hade 2008 problem med att oljan ville vara lite varstans utom i pumpen hela tiden, så fenomenet blir ju då att oljan skummas och det blir mycket luft.
På 5 st tävlingar så rödlampade väl maskinen ett par gånger per tävling, hård sjö, snäva kurvor då båten kastar och har sig.
Trycket sjönk så att lampan lös, men på mätaren så var det kring 1 bars tryck (dom få gånger man han kolla mätaren kontra lampan).
Men hur som haver så var ramlagren skrot, det syns tydligt när det kutat luft i oljan. Men vevlager, kamaxlar, ja allt förutom ramarna hade klarat sig hur bra som helst.
Och, den motorn vart misshandlad fruktansvärt.
Försöker bara vara lite possitiv
Posted: 29 Oct 2009, 16:37
by Big Al
suttit å läst igenom tråden lite
tänkte bara berätta lite dedär ang turbon
att även om kompressorn och turbinaxeln är balanserade och raka för sig så betyder det inte att det blir balans när man skruvar ihop dem, det räcker att muttern (t.om om man avänder locktite eller ej), trustbrickan , eller att det är ett lite damm bakom kompressorn när man drar ihop att delarna tappar balans pga kompressorn hamnar nån hundradel snett
Är därför t.ex Garrett och förmodligen även Precision använder sig av en speciell balansmaskin där de efter de dragit ihop delarna slipar på kompressorn tills man får balans, problemet är bara det att har man väldigt mycket obalans på delarna efter (och även innan) man dragit ihop så behövs det slipas väldigt mycket för att få balans vilket aldrig är bra
Posted: 29 Oct 2009, 17:14
by Nobbe
peppe wrote:Nu är det ju inte ens i närheten av samma motorn, och eran har nog inte fått lida lika mycket smisk, men...
Jag hade 2008 problem med att oljan ville vara lite varstans utom i pumpen hela tiden, så fenomenet blir ju då att oljan skummas och det blir mycket luft.
På 5 st tävlingar så rödlampade väl maskinen ett par gånger per tävling, hård sjö, snäva kurvor då båten kastar och har sig.
Trycket sjönk så att lampan lös, men på mätaren så var det kring 1 bars tryck (dom få gånger man han kolla mätaren kontra lampan).
Men hur som haver så var ramlagren skrot, det syns tydligt när det kutat luft i oljan. Men vevlager, kamaxlar, ja allt förutom ramarna hade klarat sig hur bra som helst.
Och, den motorn vart misshandlad fruktansvärt.
Försöker bara vara lite possitiv
Härligt med lite possitiv anda i tråden
Blir väll till att lätta på tråget och inpektera lagrena därifrån, samt kolla kamen när motorn sitter i först och främst.
Man kan nästan skriva en uppsats till ett examensarbete bara om vad som ska göras vid ett motorlyft!
Big Al wrote:suttit å läst igenom tråden lite
tänkte bara berätta lite dedär ang turbon
att även om kompressorn och turbinaxeln är balanserade och raka för sig så betyder det inte att det blir balans när man skruvar ihop dem, det räcker att muttern (t.om om man avänder locktite eller ej), trustbrickan , eller att det är ett lite damm bakom kompressorn när man drar ihop att delarna tappar balans pga kompressorn hamnar nån hundradel snett
Är därför t.ex Garrett och förmodligen även Precision använder sig av en speciell balansmaskin där de efter de dragit ihop delarna slipar på kompressorn tills man får balans, problemet är bara det att har man väldigt mycket obalans på delarna efter (och även innan) man dragit ihop så behövs det slipas väldigt mycket för att få balans vilket aldrig är bra
Då antar jag att det inte gör att skit att mittendelen satt excentiskt mot lagertapparna med 0,15 mm, för det kan man ju balansera bort längst ute på ena änden ist så blir allt kanon.
Nu är det ett rent faktum, den förra turbon som hade mkt större avagsdel fick vi fram 260hk på hjulen vid 0,6bar. Medans det i princip gav mer effekt utan ladd ens med den nya som är trängre.
Men det kan ju vart en tanke med det, strypa på lågt tryck för att få fram än ännu ballar ketchup-effekt när laddet väl kom igång?
Posted: 29 Oct 2009, 22:47
by robbz
Posted: 29 Oct 2009, 23:03
by SoreuQ
Den är sjukt snygg din bil alltså!
Synd bara med motorn där, men effekten på 1.5bar lovar ju gott
Posted: 30 Oct 2009, 01:09
by micke999
va ju inte lite leksaker som stog där häller hehe
värkar ha vart en rolig dag ändå trots bekymmer
Posted: 30 Oct 2009, 01:14
by robbz
robert wrote:Kan nog lova att kammen klarat sig, ska en del mer till innan den går ner sig. Är nog vevlager och ev ram som ligger mest illa till..
japp, det är ju i stort sett stänksmörjning i en sån här topp
-vi tror att det är nåt vevlager som har gett sig pga torrsugningen, ramlagrena brukar tydligen tåla endel stryk.
vi ska börja riva imorrnkväll!
/mvh
Posted: 30 Oct 2009, 06:44
by Doktorn
Ett inlägg räcker ju!
Posted: 30 Oct 2009, 06:45
by Doktorn
Fränt!!8)
Fan va gött att det lirar
Bara en vänlig tanke, Jag tänker koppla en tändningsbrytare på min motor (om biljävlen blir färdig nån gång förstås) En oljetrycksgivare på typ ett bar under vad motorn går ner till på tomgång när den är varm och och ett relä till tändströmmen och ev. en förbikoppl. för att slippa winscha så länge på starten.
Då kan sånt inte hända, man sitter fan inte o glor på oljelampor när man lägger i 4:an över krönet!!
Posted: 30 Oct 2009, 08:19
by M3JONAS
Beklagar att det strular, sånt är aldrig kul
Men iaf positivt att den har visat lite muskler och ni verkar helt klart vara på G med massa mos!
Posted: 30 Oct 2009, 09:02
by Nobbe
Doktorn: Skitbra idé! Satt faktiskt och klurade på nått liknande igår, men då en givare till en ingång i sprutet, men de finns inga över så de sket sig.
Mn din idé va fan bättre.
Antingen nått sånt eller folkrace-varianten med ett släpvagns bromsljus mitt framför ögonen med en xenonlampa i.
En summer kanske på ett gäng hundra watt som skriker som en gris skulle ju kunna vara nått annars.
Posted: 31 Oct 2009, 02:18
by robbz
M3JONAS wrote:Beklagar att det strular, sånt är aldrig kul
Men iaf positivt att den har visat lite muskler och ni verkar helt klart vara på G med massa mos!
ja det kan man lungt säga, jag är så jäkla nöjd med effekten, synd på oljehärvan då såklart......men nu är det bevisat att den kommer att kunna ge häftiga och riviga starter i sommar
nu har nobbe precis åkt hem för att få några timmars sömn, fan vad vi har mekkat på kvällskvisten.....nu är allt rivet så imorrn åker motorn ur.
känns riktigt gay att behöva riva men vafan gör man.....imorrn får vi reda på vad som inte tålde torrkörningen...
/mvh
Posted: 31 Oct 2009, 09:11
by Claes
Kul att du/ni tar tag i problemet direkt, kan ju lätt bli att det blir stående annars.
Hoppas på att det är nått billigt och lättåtgärdat som strular,
så att du får upp besten i bänken snarast ( håller tummarna
).
Posted: 31 Oct 2009, 09:16
by moonzhine
är det bara för mej som dom andra bilderna inte funkar?