Page 16 of 16

Posted: 17 Nov 2010, 22:03
by oGy
Gaaaah!
Ja blir vansinnig på denna bil.

Vilket tryck ska man ha på soppan om man vrider på tändnigen?
Är de då det ska ligga på runt 3,5bar?
Nu har jag satt en progressiv efter orginal btr men satt vacuum slagen på den nya. Kan man göra så?
Alltså bilen vägrar gå vettigt!
Går igång nu men de stinker soppa jag har prova vridit som en gäälning på Lmm och blir ingen skillnad.
Har även tryckmätaren på BTR:en, men funderade på om man måste ha en mätare innan fuelrailen för att se rätt tryck?

Snälla, finns de någon som kan hjälpa.

Posted: 17 Nov 2010, 22:12
by Fredh-Holma
oGy wrote:Gaaaah!
Ja blir vansinnig på denna bil.

Vilket tryck ska man ha på soppan om man vrider på tändnigen?
Är de då det ska ligga på runt 3,5bar?
Nu har jag satt en progressiv efter orginal btr men satt vacuum slagen på den nya. Kan man göra så?
Alltså bilen vägrar gå vettigt!
Går igång nu men de stinker soppa jag har prova vridit som en gäälning på Lmm och blir ingen skillnad.
Har även tryckmätaren på BTR:en, men funderade på om man måste ha en mätare innan fuelrailen för att se rätt tryck?

Snälla, finns de någon som kan hjälpa.

Ta bort original btr, vad har den för nytta då du har en till, en ställbar!

Posted: 18 Nov 2010, 22:37
by oGy
För ja vet inte hur jag ska proppa den på för bra vis. orkar inte slita lös den igen och svetsa.
Gör den stor skada då den sitter där eller?

Posted: 29 Jan 2011, 16:31
by oGy
Hur mkt har ni laddat med era innan den börjar backa tändningen?
Har ju fördelaren nere på sidan av motorn om de skiljer från olika årsm.

Åker fortfarande på orginal spridare och LMM.
Har ingen bredbandslabmda än och tänkte safea med 0.3 bar och ett grundtryck på 3.5bar på soppan (progressiv btr) bara för att testa lite.

Men verkar vara så att fjädern i wg inte alls verkar stämma med de ladd den ska ge. Är en 0.4bars fjäder som ja kapat lite och den ladda typ 0.6 först så ja kapa lite mer och laddar runt 0.5 nu.

Mitt problem och undran var om den backar tändningen på höga varv eller på höga varv med motsånd.
För när ja provat och gasa lite å sladda i snön så kan ja varva till stoppet om ja vill och den går som den ska. Men när de finns fäste och den börjar ladda eller ligger i typ 90 och kliver på med fästa så bara bluddrar den :S

Klippte fjädern lite till och prova. laddade fortfarande 0.5 bar typ men den skotta på en bit och då släppte ja av och vända lite längre fram. Prova ett litet pull tillbaka och då börja den bluddra igen.

Kan de va ngt av dessa alternativ:
Backar tändningen
Spridarna räcker inte till
Lmm bottnar och den får för lite luft?

Har bara provat korta svängar än och ena gången så for ja lite längre.
Sladda lite på snön,körde sakta ut på motorvägen och prova stå på men den börja bööla, vände och for hem. Gasade lite på vägen till garaget.
Motorn hann gå upp i temp och hela turen tog kanske 20 min
Lyfte på huven och kolla så allt såg bra ut. De va mörkt och avgasdelen på turbon och grenröret va väldigt rött. Som att man stått med gassvetsen.
De kan väll inte vara helt normalt? Fine om man har plågat den som ett svin men ja åkte ju kanske 2km i väldigt lugnt tempo

tacksam för svar// Oscar

Posted: 29 Jan 2011, 17:01
by Andy_b
tror du kommer rasa din maskin snart om du fortsätter
den går på tok för snålt och har redan spikat en hel del skulle jag tro
det funkar inte att köra orginal spridare och tändning och bara höjja soppa trycket 0,5bar och ladda så mycket

koppla in en bb lamda så får du se

Posted: 30 Jan 2011, 07:10
by Mikael c
Sätta på en turbo och gasa utan varken koll på lamda egt eller knack är lite som att spela rysk rollett i mina ögon.
Man har ingen aning om när det smäller men att det smäller förr eller senare det vet man.

Posted: 30 Jan 2011, 12:21
by Bmw*Alex
Har en 535 lmm och m5 spriddare (380cc) du ska få köpa ja så kommer det där lira :)

mvh

Posted: 30 Jan 2011, 13:08
by Krillian
Hur stummar man fördelaren? Någon bild?

Min är nämligen något nerplockad så lite svårt att se hur allt sitter ihopa.

Posted: 31 Jan 2011, 23:02
by oGy
Förstår jag å att de inte är bra, utan de va mest för att ja hade problem med att få igång bilen som ja satt dit orginal spridare och Lmm.
Sen att den stack iväg sådär i ladd va ju inte så bra.(iofs så kostar väll inte en 2.0 spec mkt deg.
Men de va därför ja undra om de va soppan som inte räckte till för den gjorde sådär eller om de va för den backa tändningen.
Har 535 spridare och Lmm som ska sättas dit.

Men vad har ni gjort med era tändning om ni har orginal sprut kvar?
vet man kan stumma fördelaren och pneumatikstyra den men de ha ja inte en aning om hur man ska göra och om de är lättare än att ta isär fördelaren?

Posted: 01 Feb 2011, 16:38
by JWSE30
Montera dina 535 spridare och lmm;en .

Köp/låna en bredbandslambda

Lär dig hur en sådan fungerar och justera lmm och bränsletryck tills du ligger vettigt med soppan och den svarar bra (fetta på lite extra på last)

Borde väl gå o ladda 0.5 med original tändmapp ?

Såhär gjorde jag iaf på min snik b23, laddade 0.5 peak på 0.7 i några månader., funkade finfint.

Sen höjdes laddet till 1-1.2 bar, sköt på bra men höll bara några veckor sen sa det poff och ringlandet ville inte vara med och leka längre, antar att det är lite väl hög tändning original för 1.2bars ladd.

Detta var motronic sprut dock.

Ingen som vet hur tändmappen ser ut original?

Hade varit skoj o kika på.

Du kan väl backa tändningen över hela registret genom att vrida på fördelaren på det gamla sprutet? Rätta mig om jag har fel.

Mvh

Posted: 01 Feb 2011, 20:24
by oGy
Jo ja började lite smått idag med byte. Ska låna en bblambda. sen så får han hjälpa mig att kolla så den går gretzky.
Men är de 12-12.5 som man vill komma nära?

Hur mkt tror ni man kan backa tändningen?
Står ju en lapp fram på hjulhuset där de står 24 grader på tändnigen orginal och om ja backar den så antar jag att graderna ska sjunka?