Page 16 of 42
Posted: 06 Nov 2007, 14:08
by AndreasT
Tackar! Jo lika bra å bli klar tidigt nästa år så man kan bromsa den tidigt å gasa hela sommaren förhoppningsvis. Kollade veven idag och 5:an vevtapp ser inte så trevligt ut på s50:in så får ev leta upp en ny vev om den inte går slipa till 0.5
Någon som sitter på fin 3.2l vev?
Posted: 08 Nov 2007, 20:58
by AndreasT
Jaha nu har jag lyft i s50 för kontrollera frispel menllan huven och styrväxel/framvagnsbalk och det var tajt med en gång.
Uppskattar det till 1cm plats mellan huv och ventilkåpa och detsamma för oljepumpen utan tråget på plats. Ser ingen möjlighet med toppmonterad turbo förrutom om man kappar i karrosen eller man monterar torrsump.
För min del får det nog bli org lutning och gömma turbon.
Posted: 08 Nov 2007, 21:00
by pelko
AndreasT wrote:Jaha nu har jag lyft i s50 för kontrollera frispel menllan huven och styrväxel/framvagnsbalk och det var tajt med en gång.
Uppskattar det till 1cm plats mellan huv och ventilkåpa och detsamma för oljepumpen utan tråget på plats. Ser ingen möjlighet med toppmonterad turbo förrutom om man kappar i karrosen eller man monterar torrsump.
För min del får det nog bli org lutning och gömma turbon.
Blev lite rädd där för jag trodde det stod "och glömma turbon" i slutet
Det kommer bli grymt oavsett även om jag skulle föredra toppmonterad.
mvh Mathias
Posted: 10 Nov 2007, 19:04
by AndreasT
Då blev m50 såld till grannlandet.
Kommer sitta i ett fräckt projekt i en driftingbil.
Köpte mig frambromsar igår. Skivor och bromok från m3e46.
Rejäla skivor och ok så det skall funka fint för gatan.
m3e46 vs 328
Posted: 10 Nov 2007, 19:18
by Ludde
krävs det mycke mod. för att få ditt e46 bromsar?
mvh
Posted: 10 Nov 2007, 19:28
by AndreasT
Tja!
Jadu det återstår att se
.
Men det verkar som det behövs fräsas av 2-4mm på oken på ett ställe samt en simpel adapterplatta bara.
Posted: 10 Nov 2007, 19:39
by dahmeer
Funderade också på m3 e46 bromsar på min e36a men jag vågade inte prova
330 e46 bromsar ska tydligen passa bolt on dock 325x25 mm skivor.
Posted: 11 Nov 2007, 12:02
by AndreasT
Okaj, skivor är ju bolt on med det är bromsoken som inte passar.
Var hos motorrenoveraren och kollade upp vevaxeln idag.
Den hade inte vart omslipad innan men 5:ans vevlagertapp var som minst 48,4mm och störst 49mm.
Bara att kasta m.a.o
Posted: 11 Nov 2007, 12:23
by bmw_fredde
Ålands adde prata om att det går att svetsa upp vevarna och sen slipa dom! han hade gjort det på nån så hör med han hur...
Posted: 11 Nov 2007, 12:27
by AndreasT
Jo jag snackade med Adde igår om detta, men min motorrenoverar hade inga bra erfarenheter av detta så han tyckte jag skulle skaffa ny vev.
Posted: 11 Nov 2007, 12:32
by bmw_fredde
okej surt! är nog inte lätt att hitta nån...
Posted: 11 Nov 2007, 12:33
by Bmwandreas
Vet en som har en, ska höra med han imorn!
Posted: 11 Nov 2007, 12:48
by AndreasT
Okaj, ja gör gärna det imån.
Är det någon som är sugen på köpa min fälgar?
Däcken är i bra skick med bra mönster och det är även fälgar förrutom en som är ganska kantstöt men går att laga.
Posted: 13 Nov 2007, 12:33
by AndreasT
16.000kr kostar utbytes vev med ramlager på bmw.
Helrenovering av veven, slipning alla tappar, samt metallisering av den skaddade vetappen fick jag pris på 7-8k idag.
Posted: 13 Nov 2007, 13:08
by kristov
AndreasT wrote:16.000kr kostar utbytes vev med ramlager på bmw.
Helrenovering av veven, slipning alla tappar, samt metallisering av den skaddade vetappen fick jag pris på 7-8k idag.
Köp ny! Så får du sova bra om nätterna
Posted: 13 Nov 2007, 15:11
by AndreasT
Lär inte sova så bra när jag är 16k fattigare
Men du som är norrman och tjänar bra med pengar kan väl sponsra mig med en vev
Posted: 14 Nov 2007, 18:03
by AndreasT
Var och handlade lite till idag:
328 vs m3 3.2l bakvagn
mätarhus
vevstakar