Page 16 of 33
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Dec 2013, 00:46
by markus
Har haft det i huvet men nu är det borta. Ska kolla om jag skrev ner det nånstans annars är det ju som sagt bara mäta sig fram =)
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Dec 2013, 12:25
by xelerator
m50 tps
1 jord
2 signal
3 5v
mvh
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Dec 2013, 17:32
by _TH_
Nisse Järnet wrote:To find TPS supply, TPS ground and TPS signal terminals on the sensor use a multimeter to test the
Ohms resistance across the terminals.
The TPS supply, TPS ground terminals will give a ohms resistance that will not change as the throdle
is opened and closed.
When you have found these, test from each one of these to another terminal unUl you find the two
terminals that the resistance decreases as the throdle is opened.
Example:‐ Throdle closed resistance 4.2 K ohms.
Throdle open resistance 1.2 K ohms.
When you have found these you are tesUng across the TPS supply and TPS signal. The other terminal
is the TPS ground
Tackar
markus wrote:Har haft det i huvet men nu är det borta. Ska kolla om jag skrev ner det nånstans annars är det ju som sagt bara mäta sig fram =)
Jag ska till garaget nästa söndag. om du har tid får du gärna komma förbi.
xelerator wrote:m50 tps
1 jord
2 signal
3 5v
mvh
King ! !
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Dec 2013, 23:45
by markus
Påminn mig på fejan så kommer jag förbi !
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 10 Dec 2013, 19:33
by _TH_
Hej.
Ja för er som undrar vad som händer här så kan jag berätta.
Faan inte mycket just nu iaf,
Har svinmycket på jobbet nu fram till jul.
Men kommer nog hinna vara i garaget på söndag och försöka göra klart det mesta av elen.
Har köpt lite kontakter o laddtrycksstyrning, MAT-sensor, flänsar för in och ut med olja ur turbon.
Vänta er en uppdatering med bilder osv på måndagkväl.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 18 Dec 2013, 18:48
by _TH_
MAT sensor:
Här är den inte i tryckt än:
Monterad:
Nöjd blev jag iaf.
Sedan monterade jag vattenkylare och IC osv osv.
Hur tycker ni att jag ska gör med färgval osv på ögonlock och den inramade plåten ?
Photoshoppa gärna olika alternativ
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 19 Dec 2013, 02:41
by markus
Bara enklast mattsvart skulle jag köra på. Ser bra ut i övrigt gamla fina M20in =)
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 04 Jan 2014, 15:47
by _TH_
sitter och kollar på hur jag ska dra bränsleledningarna.
Spelar det roll vilket håll bränslet flödar igenom fuelrailet?
(neråt på bilderna är fram på bilen)
Re: Sv: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 04 Jan 2014, 16:42
by CarpeDiem
Bra jobbat
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 04 Jan 2014, 20:35
by xelerator
Alt 2 om man ska vara lite teoretisk och ta hänsyn till bilens accelationsriktning och bränslets flödesriktning i fuelrailen.
Sen hur mycket det påverkar i bilar som inte har herrejösseseffekt är en annan fråga
..
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 04 Jan 2014, 21:33
by _TH_
xelerator wrote:Alt 2 om man ska vara lite teoretisk och ta hänsyn till bilens accelationsriktning och bränslets flödesriktning i fuelrailen.
Sen hur mycket det påverkar i bilar som inte har herrejösseseffekt är en annan fråga
..
Tack för input. Då ska jag ta o tänka på de när jag drar slangarna
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 04 Jan 2014, 21:49
by rockker
Jag kör som alt 1. Ser dock ingen anledning varför alt 2 skulle vara bättre? Båda funkar nog lika bra oavsett
Re: Sv: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 04 Jan 2014, 23:29
by Ripper
xelerator wrote:Alt 2 om man ska vara lite teoretisk och ta hänsyn till bilens accelationsriktning och bränslets flödesriktning i fuelrailen.
Sen hur mycket det påverkar i bilar som inte har herrejösseseffekt är en annan fråga
..
Sen är ju systemet under tryck och de skall ju btrn hålla, så skulle hävda att de kvittar, allt annat är väl teori isåfsll som inte går hand i hand med praktik alltid
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Jan 2014, 12:26
by pimpmyfarad2
Jag har som alternativ 1. Men om jag skulle dra nya ledningar hade jag nog gjort som bild två, mest för att jag fått för mig att det "är vanligast så" :S
Sen kanske det blir enklare att hitta nånstans att sätta btr´en om den är närmare torpeden?
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Jan 2014, 18:03
by xelerator
Ripper wrote:xelerator wrote:Alt 2 om man ska vara lite teoretisk och ta hänsyn till bilens accelationsriktning och bränslets flödesriktning i fuelrailen.
Sen hur mycket det påverkar i bilar som inte har herrejösseseffekt är en annan fråga
..
Sen är ju systemet under tryck och de skall ju btrn hålla, så skulle hävda att de kvittar, allt annat är väl teori isåfsll som inte går hand i hand med praktik alltid
Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
Just därför jag skrev "om man ska vara lite teoretisk"
.
Har testat båda setuperna själv samt även andra varianter och är medveten om att det "funkar".
Men är det nån här som gjort en grundlig vetenskaplig studie kring detta och kan visa att det inte är minsta lilla skillnad så tar jag gärna del av det
.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Jan 2014, 21:22
by Lindberg_
Är inte returen på sidan av btren och matningen underifrån?
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Jan 2014, 21:45
by _TH_
Tack för alla svar.
Jag kommer göra så som passar bäst.
Lindberg_ wrote:Är inte returen på sidan av btren och matningen underifrån?
Isåfall har jag fattat det helt fel. Men jag tror returen är neråt.