Peter´s SFRO E36 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by TreLingon »

moonzhine wrote:Huvudcylindern är nog för liten,då blir den svampig och du får mkt längre slag på pedalen..



Ja och i kombination med kanske lite luft i systemet = Fail
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Broms beskymmer

Post by TreLingon »

Räcker det med att bara byta ut denna del ?
Eller måste man byta ut den stora svarta saken med som sitter fast på cylindern ? Är det en vakumm station eller nått ? Kommer inte på namnet på den bara :lol:
Har hittat några m3 3.0 Huvudcylindrar.
Så förhoppningsvis så hänger väl en sådan m3 pryl med lite större bromsar ? Lär väl ha lite mera slaglängd med tanke på att det är bra mkt större bromsar på en m3 orginal än en 320 i :shock:

Vad tror ni ?

Image
User avatar
moonzhine
Posts: 2447
Joined: 09 Aug 2007, 20:50
Location: Bollnäs

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Huvudcylinder fråga s.16

Post by moonzhine »

ja det räcker om du byter cylindern,servon är lika på alla e36or..
Jag testa med en mindre cylinder på m3an först men de funka dåligt med 6-kolvs ok..
Bmw M3 E46 817whp 927wnm 1.9bar
Bmw M3 E46 Bruksbil
Bmw E36 M50 2.8 turbo 610whp-705nm@1.8bar (såld)


Sponsorer:
Cp-service
PS-tuning

Den som alltid går i andras fotspår kommer aldrig komma fram först!!




Mvh:Peter
0730468169
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Huvudcylinder fråga s.16

Post by Napstar »

Du bör ta en bromscylinder ifrån en 7serie om du ändå ska byta!
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Huvudcylinder fråga s.16

Post by TreLingon »

moonzhine wrote:ja det räcker om du byter cylindern,servon är lika på alla e36or..
Jag testa med en mindre cylinder på m3an först men de funka dåligt med 6-kolvs ok..


Just ja Servon hette det ;)

Ja, det är väl lika bra att smacka på en ordentlig cylinder så slipper man alla problem när allt annat funkar på bilen :)

Fadi : Vilken ska jag ta som är Bolt on på min bil ? Nån du vet om ?
User avatar
Loordan
Posts: 949
Joined: 20 Aug 2009, 08:20
Location: Hultsfred

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Huvudcylinder fråga s.16

Post by Loordan »

Tjoppp. Jag vet en grej när jag höll på. Fick gå igenom en jäkla procedur faktiskt. bytte 2 huvudcylindrar då jag lyckades få tag i kassa.eller om jag tog sönder dom själv pga att ha pumpat dom i botten pga saker som skadar tätningarna? hur som helst. lufta som en idiot .ut o bromsade som en idiot på grusväg så absen fick jobba lite.sen lufta o sen köra samma sak igen. Då fick jag ordning på det. det var en helvete innan luften försvann. :)
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad ! Huvudcylinder fråga s.16

Post by TreLingon »

Loordan wrote:Tjoppp. Jag vet en grej när jag höll på. Fick gå igenom en jäkla procedur faktiskt. bytte 2 huvudcylindrar då jag lyckades få tag i kassa.eller om jag tog sönder dom själv pga att ha pumpat dom i botten pga saker som skadar tätningarna? hur som helst. lufta som en idiot .ut o bromsade som en idiot på grusväg så absen fick jobba lite.sen lufta o sen köra samma sak igen. Då fick jag ordning på det. det var en helvete innan luften försvann. :)


Jo det låter ju som en ide men i mitt fall så tar ju bromsarna eller pedalen i botten..
Så vågar inte ut och bromsa ....

Nån som vet vilken 7 serie cylinder man kan byta till som är bolt on ?
E32 eller e38 och årsmodell som passar E36 ?

Vore guld att veta det så jag får bukt med problemet !
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 6 Växlad ! Huvudcylinder fråga s16 Någon ?

Post by TreLingon »

Första åkturen avklarad :)

Fy fan vad skönt.. Ligger som ett strykjärn på vägen.
Bromsarna behöver luftas grovt eller så byter vi huvudcylindern. Vi får se vad domen blir på måndag då bilenb ska få ny vindruta justering av handbroms i rullar och lite små justeringar på lysen osv till besiktning,

Fan 325 motorn låter iaf lite vasst nu med " Sportavgaset " på för besiktning :)
Bara jaga tider på SBP efter den blivit inlämnad och hoppas på det bästa...

4 juni åker den upp till PPF :D
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by TreLingon »

Såja..

Bromsarna behövde en redig luftning sen funkade dom kalas.. Och vilket bett dom har med endast orginal beläggen :lol:

Sen skulle den ju besiktas.. Jo tjena sa besiktningsmannen. Vart finns det intyg på allt ? Hmm öhh . Pizza som besiktade den löste det som tur var . Nästa år måste jag regga den som ombyggtfordon så slipper man problemet !
Känns bäst så !

Nu är den iaf besiktad. Ska rullas in i garaget där den står nu.
Sen så ska orginal prylarna ner. Turbosakerna upp och lite små saker.
Sen ska den få en polering av en kompis som håller på med sånt.

Passade på att tvätta den nu efter ca 2 år. Men den är rätt fin utan polering med så det blir nog skitfint med en !

Bjuder på en bild med. Monterade på nya m3 diffusern bak oxå. Blev fint :)

Hej hej

Image
User avatar
M3Crille
Posts: 918
Joined: 21 Jun 2007, 22:43
Location: Hässleholm/Skåne

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by M3Crille »

Satan i gatan va fin den är!! Älskar lacken oxå :D
070-201 85 62
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by TreLingon »

M3Crille wrote:Satan i gatan va fin den är!! Älskar lacken oxå :D


Tack Crille :) Alltid kul att höra !
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by Casy »

Asfet bakdel :) gilla!
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by TreLingon »

Tack ! Diffusern gjorde mkt utseende mesigt :)
User avatar
Bullen!
Posts: 1614
Joined: 12 Mar 2012, 13:50
Location: Tollarp

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by Bullen! »

TreLingon wrote:Tack ! Diffusern gjorde mkt utseende mesigt :)


:D
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by erikjakan »

Vad hade sbp åsikter om??

Intyg på vad?
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
TreLingon
Posts: 2388
Joined: 09 Aug 2008, 08:35
Location: Västerås
Contact:

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by TreLingon »

erikjakan wrote:Vad hade sbp åsikter om??

Intyg på vad?


Pizza vet det svaret bättre säkert men vad jag vet på bromsar, och lite annat..
Enligt sbp så får man ju inte byta nånting.. Vi får se om man orkar besikta den nästa år !

Så vi väntar på Pizza som kan svara !
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Peter´s E36 Turbo 6 Växlad !

Post by erikjakan »

Är den helbilsgodkänd eller?

Sbp som instutition är efterbliven och utvecklingsstörd.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Post Reply