Page 16 of 17

Posted: 04 Sep 2010, 21:19
by ZAK
Såja!

Nu var första dagen av motorfestivalen i Emmaboda avklarad och jag är mer än nöjd!

Cirka 70 stycken körande bilar och lär bli fler i morgon Söndag.
Vädret var kanon hela dagen och jag känner i ansiktet att solen har lyckats ta rätt så bra.

Har ju inte haft den bästa veckan då min vanliga (o)tur kickar in lite
då och då.

Det började i torsdags i skolan då jag det första jag gjorde va att köra av en pinnfräs i fräsen. Varför vet jag inte då inställningarna var korrekta.
Efter det så skulle jag planslipa 2 delar i slipen.
Jag stagar upp grejerna ordentligt på magnetbordet. Har 3 stycken stödmagnert utöver detta för att det ska sitta bra. Tangerar och börjar att
slipa ner sakta..

Det går bra i säkert 5 minuter tills helvetet bryter ut. Ena bitjäveln lossnar och far iväg i en bra fart. Tur att biten flög åt det hållet det gjorde och drog rakt in i skyddsplåten som i sin tur böjde sig och biten vart alldeles skev. Bara att göra om.

Jag packade ihop mina grejer och sket i allt för dagen och for hem.
Väl hemma så ringer Vicco och frågar om vi ska ut på havet och dra lite gädda. Javisst! Jag behöver komma iväg och rensa huvudet lite.
Sagt och gjort. In med sakerna i E30n och in till stan. Där plockar Vicco upp mig och vi hinner väl lagom ut en 2-3km ut i havet.

Vad tror ni händer där då? Jo motorn som fungerat fin fint hela sommaren bestämmer sig för att tvärdö. Där satt jag och 2 till och det blev sådär lagom roligt.

Lugnt grabbar! Jag tar på mig ansvaret. Det är mitt fel och jag visste att det skulle hända nånting till idag. Sa jag och muttra vidare och drog hela ramsan med satanshelvetesjävlaskitbögjävladagshelvete.

Vi ringde runt lite och tillslut kom A. Hamn från Lunnatorps och hämtade oss med sin V8a båt. Medans man satt och skämdes fick man iaf höra lite gött vrål från en lagom skrämd v8a.

Sen var det bara hem och dra täcket över huvudet.

I fredags så hade jag tänkt att meka lite e30 för det var lite som skulle fixas. Tyckte det började ticka lite ovanligt mkt från maskinen.
Jahopp. Ventiljusteringsdags. Visade sig dock att vi skulle ha kalas för ungarna och det hade jag glömt bort för stunden.

Han iaf åka in till stan för att hämta en ny rem till kompressorn då den har tendens att vilja slira. Tror den var på 849mm och hade behövt en som bara vara några mm mindre för det är precis att det inte går att spänna upp fullt.

Nä ingen hade någon rem hemma. Varför blir jag inte förvånad?

Hem igen och kör kalas för ungarna med mormor/morfar moster och 2 lagom stora påsar med paket.

Runt kl 23 då kunde jag gå ut och slåss lite med myggen en stund.
Lyckades faktiskt spänna upp kompressorremmen någorlunda och efter jag tagit i för knugen och fostervattnet, me det var värt en chansning.

Ventilerna ställde jag som vanligt och kan det nästan i sömnen.
Kollade lite olja och andra grejer och tyckte det började kännas nästan riktigt bra.

Var i säng runt kl 01 på natten.
Kl 06.20 ringer klockan. Upp och hoppa i skorna.
Putta ut e30n från tomten och rulla ner den för backen.
Tjejen gillar inte att vakna av bröl (vet inte varför hon kallar den det ;) ) klockan halv 7 på morgonen. Brukar bli ett jävla liv.

Kallt som satan och fick skrapa bort frosten från rutan.
Man börjar undra om det verkligen är månadskifte aug. sept.

Kom upp till Emmaboda och besiktar lite bilar fram till kl 14.00
Sen var det dags för mig att äntligen få försöka sätta lite tider.

Första repan ut.
Kör med mina vanliga gatdäck. Lite tradition enbart för att få en tid.

Startar på 2an bara för att prova på.
Får en hyfsat start några meter sen segar det till.
Får koppla till och då börjar det spinna istället.
Låter bilen få grepp och kör på hårt igen.
Kollar till lite på laddet och ser att det börjar närma sig 1bar.
Inget slir!!! JAA! Ser att det går upp till 1.1, 1.2 1.3...?
Eller såg jag rätt? 1.2 såg jag iaf. Sen var det dags att lägga i 3an.
Sköt på rätt bra, men visste att rundan var körd.

Fick tidkortet och det visade 9,4s 125km vid 201. 13.96s 182km/h 402m
60 fot på 2,4s.

Dags att skifta sulor.
Fick låna Vicco's MT slicks och nu jävlar ska det kapas tider.

2a repan gick hyfsat.
60 fot: 1,9s
201: 8s 145km/h
402: 12.25s 190km/h

3e
60 fot: 1,9s
201: 7,9 144km/h
402: 12.12s 191.9km/h

4e och sista för dagen. Provar Launchen för skojs skull som är ställd på 4500 rpm.

60 fot: 1,87
201: 7,87s 1144km/h
402: 12,08s 191.4km/h

Hyfsat skönt att minska sitt personbästa från 13 blankt och 186km/h till
12.08. 11an börjar närma sig.

Har en hel dag på mig i morgon att köra och hoppas det går lika bra om inte bättre. Hade varit en perfekt avslutning på en riktig skitvecka som denna.

Posted: 04 Sep 2010, 21:29
by Dawe_A
Grattis till nytt personbästa!

Imorgon tänkte jag kika upp på emmaboda också, är det vid 9 vi kör igång?

Posted: 05 Sep 2010, 15:20
by SoreuQ
Grattis till 11.80/194km/h Mange! :)

Posted: 05 Sep 2010, 17:58
by ZAK
Tack så mkt.
Kändes riktigt gött =]

Posted: 05 Sep 2010, 18:42
by Wiic
Fy fan vad gott, grattis till 11an =D

Posted: 05 Sep 2010, 19:22
by CrazyVikingsRacing
Så du han med att sätta 11:an innan du åkte hem? CongratZ :wink: . Satan vilken koll man har :shock: . Får skylla på öl, sol, minusgrader och lite sömn :lol: .

Mvh

Posted: 05 Sep 2010, 19:23
by Dawe_A
Sången från din m20 med kompressorn är något helt speciellt... Älskar det!

Grattis till tiden! Riktigt gott att den satt, jublade till lite :lol:

Posted: 05 Sep 2010, 19:26
by ZAK
hehe tackar!

Fick lite film:

Mappning under lunchen
http://www.youtube.com/watch?v=1QTJYTcv1S0

12.01 repan tror jag detta är annars är det 12.05
http://www.youtube.com/watch?v=9EZ6rUx_p-w

11.80
http://www.youtube.com/watch?v=mlz_Xzj5UOY

Posted: 05 Sep 2010, 19:30
by Dawe_A
haha & där står jag i egen hög person och biter på naglarna i röd keps under mappningen..


Schysst att ha med sig kamera, alla borde filma lika mycket som du :D


Körde du någon superstage under fredagen?

Posted: 05 Sep 2010, 20:40
by ZAK
Dawe_A wrote:haha & där står jag i egen hög person och biter på naglarna i röd keps under mappningen..


Schysst att ha med sig kamera, alla borde filma lika mycket som du :D


Körde du någon superstage under fredagen?
Nej ingen Superstage. Hade kalas för ungarna här hemma så stannade hemma. Vet inte ens hur det gick där. Har inte hört nånting.
CrazyVikingsRacing wrote:Så du han med att sätta 11:an innan du åkte hem? CongratZ :wink: . Satan vilken koll man har :shock: . Får skylla på öl, sol, minusgrader och lite sömn :lol: .

Ja jag satte den under frikörningen efter lunchen. 2a repan mot 240n den blåa. =] Så tack tack ! 8)

Mvh
Wiic wrote:Fy fan vad gott, grattis till 11an =D
Tack =]
måns.ter wrote:Grattis till tiden! och fyy farao vad din bil sjunger vackert... Det är nästan så att man blir tårögd :lol:[/8)

Ja nu börjar det låta som man vill att det ska låta.
Lär nog låta skönare med ett system i rostfritt så blir nog ett nästa år =]

Posted: 05 Sep 2010, 20:48
by m_ellisson
Grattis till tiden & effekten..Nu blev det 340 hk på hjulen va?

Posted: 05 Sep 2010, 21:03
by ZAK
m_ellisson wrote:Grattis till tiden & effekten..Nu blev det 340 hk på hjulen va?
337 hk och 420nm på hjulen.

Blev väl ca 375hk i motorn vid varvstopp på 7000, men effektkurvan
bara fortsätter peka uppåt så finns nog lite till att hämta om man vågar varva =]

Posted: 05 Sep 2010, 21:12
by JWSE30
hur mkt laddtryck, tänding och vad kör du för kam?

grattis till goa tider :)

Posted: 06 Sep 2010, 08:09
by dgyldmark
Tändning, skriv ut vart i registret annars kan han inte svara dig. mvh

Posted: 06 Sep 2010, 08:23
by JWSE30
tänkte jämföra lite med min maskin, så ja tex vid 1 bar o 6000rpm..

Posted: 06 Sep 2010, 08:28
by ZAK
Ska jag vara ärlig så har jag inte en aning.
Det är Bert-Ola på masens motor som sköter hela den biten.

Dom ändringar jag kan göra själv är att ändra varstopp och launch.
Resten besitter jag inte kunskapen än att våga pilla i.

Laddet blev ca 1.3bar och det är då vid 7000 varv.

Fritte vet nog för han var med och diskuterade lite med Bert-ola under tiden vi körde.