Page 16 of 24
Re: Thörns e30 turbo, snart mappning
Posted: 08 Aug 2011, 19:19
by Thörn
just_mee84 wrote:Hur mycket effekt hoppas du få ut på bromsningen??
Tja tror flaskhalsen blir kopplingen om det inte blir något annat strul, har ju 618 plattan
Dock skall jag försöka få till någon laddtrycksstyrning så man kanske kan få ner vridet lite. Har magnetventil liggandes så det är bara inställningarna kvar, vet iofs inte om AA har några sådana för vems som funkar direkt man skulle kunna köra på...
Det går ju att ställa DC% på varvtal för en ventil så tanken är att flytta upp effekten lite. Det skall ju vara en högvarvig maskin

Re: Thörns e30 turbo, snart mappning
Posted: 16 Aug 2011, 09:01
by Thörn
Tillbaka från Grytnäs
Ärtan vart grym och levererade, stort tack till PPF för jättebra service och pris!
Gick upp vid 02 på måndag natt efter hela 30minuters sömn och brötade upp till avesta med bilsläpet.
Några saker fick vi åtgärda
1. Oljan var låg, fattar inte var den har tagit vägen, eventuellt var det i samband när jag bytte filter och slangar..för det läckte inga mängder iallafall.
2. Platina stiften pallade inte med högre ladd..
3. Ena pumpen saknade jord så soppatrycket började sjunka.
I övrigt gick det mycket bättre än man hade vågat hoppas på.
Skall klippa ihop en liten film sedan så man får höra ljudet av skapelsen -love it!
Tyvärr skavde vi hål på slangen från styrservo behållaren så jag har inte provkört än..

Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 16 Aug 2011, 11:24
by Lukas.
Och effekten blev? Fin kurva?

Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 16 Aug 2011, 18:18
by just_mee84
Ja vad blev det nu då???
Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 16 Aug 2011, 20:25
by Thörn
just_mee84 wrote:Ja vad blev det nu då???
watch the movie!
http://www.youtube.com/watch?v=m1VLwgpT ... tube_gdata" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 22 Aug 2011, 07:47
by Thörn
Fixade om med insuget, blev sketabra, tyckte jag innan jag provat.

Djävligaste var att när siliconböjarna blev lite längre så sugs dom ihop av vackumet, speciellt när man pumpgasar, då då blir det helt cp och moton vill stanna då de snörper ihop sig helt och hållet
Vad gör man?
Fan får nog bli att göra om med AL böjar eller något till nästa år
Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 22 Aug 2011, 08:40
by erikjakan
gör kortare silikonbitar?
/Erik
Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 22 Aug 2011, 09:04
by Thörn
erikjakan wrote:gör kortare silikonbitar?
/Erik
Yes, det e en idé, men om man kollar var tps givaren sitter mot kylar utgången där stöter man på patrull där istället
Funderar på om det finns någon lösning man får en väldigt tvär 90'böj för kylarslangen där, då borde det funka idéer/tips är mycket välkommet.
Funderar på att ändra vinkel på drivpaketet istället.
Är fan trött på alla smågrejer nu, sen började det spöregna och dunka i bakvagnen nästan direkt vid första provturen

Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 22 Aug 2011, 14:22
by BMWM20
sätt in rör bitar i silicon slangarna. de borde väl funka..?
Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 22 Aug 2011, 15:18
by Thörn
BMWM20 wrote:sätt in rör bitar i silicon slangarna. de borde väl funka..?
Jo det är en idé faktiskt, problemet är att de har 25graders vinkel så man vill inte gärna ha ett rör som pajar till flödet, men om man kan sätta en riktigt kort rörbit, ca 1cm i mitten på dom sedan en slangklämma där är man nog fan hemma, skall ta och testa det.

Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 22 Aug 2011, 18:08
by BMWM20
laga så långa det går du jo, de lär nog funka annars har du nog fått nå konstiga slangar.

kanske de går att limma dom så slipper du ju ha nån slangklämma mitt på slangen..? frän bil förresten..!!!

Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 29 Aug 2011, 21:12
by Thörn
Fick gasat lite i 402m helgen
inga supertider, blev panikmek med fjädringen i baken och testade ett par radialer, förste gången jag testade den nya mappen också så tog det lite lungt.
vart rätt ok med lite lägre effekt men sen spann det mest, ruggigt stabil nu iallafall, den var läskigare att köra med 350hk innan
Fick ungefär samma tid när man körde med 450whp som 704 då det spann mer, men man såg det på sluthastighet iallafall.
http://www.youtube.com/watch?v=dDN1ray60ms
Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 30 Aug 2011, 05:49
by r.ivars
va åker du för koppling?
är det 765 eller bättre kan du prova slira lite med den i starten så slipper du oftast bogg / världens spinn

Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 30 Aug 2011, 06:48
by Thörn
r.ivars wrote:va åker du för koppling?
är det 765 eller bättre kan du prova slira lite med den i starten så slipper du oftast bogg / världens spinn

Ok, tyvärr 618/4puck men den får hänga med tills den ger upp

Det e nog mycket att man inte är riktigt van vid bilen, behöver träna lite. Men en välinställd launch ger en ju den där punchen man behöver där i starten, jag har ju 2.79 i klumpen och med flintahjul blir det riktigt hög etta.
Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 07 Sep 2011, 21:32
by Thörn
lite lustig huvudbry man fått sen i fredags. Fick för mig wastegaten kärvat då den gick upp i överladdningsskyddet, men det visade sig vara slangen som öppnar som vart skavd ett litet hål på, förmodligen vid kraftig fartvind har den tryckts och gått mot triggerhjulet...
Tycker det borde varit mer slutfart när jag körde med fulladd. Hade ju typ 210-215km/h på grundladd 449whp sedan bara 220 när jag testade en fulladsrepa på slutet där.
Tyckte något poffade till skummt på slutet av den repan. Kan varit att den gick upp i överladdskyddet och gjorde en softcut på typ 5000rpm.. något som skulle kunna förklara det, eller så spann det helt enkelt för mycket. Det går ju rätt snabbt när man sitter där och man hann inte kolla mätare eller loggade tyvärr
Jaja något måste man ha att fundera på tills i vår.

Re: Thörns e30 turbo nu med riktigt mos
Posted: 12 Sep 2011, 07:39
by Thörn
Thörns e30 turbo bromsservo fixat
Posted: 12 Sep 2011, 08:56
by johankihl
Ang din slutfart på grundladd. Din bil är extremt lätt om du åker 215km/h på 449whp. Min bil gick 10.50 214km/h på mitt grund ladd 0,95 bar 606whp.