Page 16 of 29

Posted: 28 Nov 2010, 11:22
by JonasH88
Nisse977 wrote:Jaha där ser man! :)
Vad har du för setup då? Jag har helsmitt och Z45, fullradiesäten, lätt portad, 3tums avgassystem hela vägen inkl downpipe.

Har 846cc spridare, och du?
Är det inte så att spridare räcker till den nya turbon om man håller sig på samma laddtryck? En SC62 är effektivare = lite lättare för avgaserna att "driva" så att säga. = Mer effekt på hjulen vid samma laddtryck och samma bränsleåtgång? Eller har jag fel

Vad hade du för laddtryck för att nå dina 545hk och 685Nm?


Är nog ganska exakt samma setup som din då, fast min är grovt putsad i toppen. Fick porta upp insuget rejält för att matcha toppen. Åker 1000cc spridare.

Laddar 1,5 på toppen har jag för mig, 1,2-1,3 i mellanregistret.
Håller igen lite på laddtryck i mellanregistret för kopplingen gilla inte vridet..

Borde väll gå åt mera sås vid samma laddtryck, då en större turbo flyttar större mängd luft vid samma tryck som en mindre?

Vore rolig att prova!


Han bara 100mil med min i höst, så ska utvärdera denna setup nästa sommar, innan det ev blir några ändringar

Posted: 28 Nov 2010, 19:33
by Nisse977
JonasH88 wrote:Är nog ganska exakt samma setup som din då, fast min är grovt putsad i toppen. Fick porta upp insuget rejält för att matcha toppen. Åker 1000cc spridare.

Laddar 1,5 på toppen har jag för mig, 1,2-1,3 i mellanregistret.
Håller igen lite på laddtryck i mellanregistret för kopplingen gilla inte vridet..

Borde väll gå åt mera sås vid samma laddtryck, då en större turbo flyttar större mängd luft vid samma tryck som en mindre?

Vore rolig att prova!


Han bara 100mil med min i höst, så ska utvärdera denna setup nästa sommar, innan det ev blir några ändringar

Då fick du en hel del mer effekt än mig om man ser till det lägre laddtrycket du använder. Jag kunde dock köra på med 1,8bar hela vägen utan problem med kopplingen. Har Sachs 618 och 6-puckad sinter ;)

Det jag är ute efter mest med en SC62 är att få samma effekt ur motorn vid ett lägre laddtryck = mindre stress för prylarna. Men självklart är det alltid kul att "se vad den ger på max" eller så långt soppan räcker.

Sist jag var ute och körde tvekade motorn på full gas på femman, precis som den fick för lite bränsle, kanske är bränslefiltren täppta eller nått, ska kolla på det innan jag kör vidare.

Posted: 28 Nov 2010, 20:20
by Grefven
Om du ska åka samma effekt så tror jag att du får samma eller försumbar skillnad på stress på grejorna.

Posted: 28 Nov 2010, 20:40
by Rsjerry
Cylindertrycket borde väl vara samma vid samma effekt men lägre laddtryck eller??

Posted: 28 Nov 2010, 21:07
by plato
Rsjerry wrote:Cylindertrycket borde väl vara samma vid samma effekt men lägre laddtryck eller??


japp exakt samma, så byte för den sakens skull känns fel.

Posted: 29 Nov 2010, 19:31
by Napstar
Bmwandreas wrote:Med 65mm turbin och 0.82 A/R funkar det bra.
Det har jag kört på en 3.2 lit!

Och 500 whp är absolut max jag rekomenderar med vanlig bensin, de är så fruktansvärt spikkänsliga så det är lätt att de går sönder.



Hur mycket effekt fick ni ur den maskinen?? bensin elr ethanol??

Posted: 02 Dec 2010, 03:45
by Bmwandreas
Rsjerry wrote:Cylindertrycket borde väl vara samma vid samma effekt men lägre laddtryck eller??


Inte om man byter till en turbo med mindre mottryck.

Posted: 02 Dec 2010, 21:39
by Nisse977
Bmwandreas wrote:Inte om man byter till en turbo med mindre mottryck.

Ungefär så var min tanke, alltså om motorns effekt av ett visst laddtryck inte äts upp lika mycket till att driva överladdaren så borde mer komma ut på hjulen utan att det går åt mer soppa för det?

Posted: 14 Dec 2010, 11:27
by sundinracing
I går ble min Audi 80 Quattro bromsat med en 6265 billet T4 .81 A/R(tyvärr inte turbo från PPF) :(

3B block med 81,5mm JE kolvar
H-stakar
Original oportad topp
Originale ventiler inn/ut
Jonus Kammar
Originalt 3B innsug och spjällhus
Furans grenrør
sachs race tryckplatta
enkel sinterlamell ofjadrat

660WHP och 710WNM @ 2,5bar Bromsat i dynapack på alla fyra hjulen.
Turbo var inte tom, och mer effekt var mulig, men ägaren (jäg) fikk homofila tendenser och ville inte ha mer tryck :)

Posted: 05 Jan 2011, 16:24
by Silverboy
hva vil forskjellen i effekt og spool være på de forskjellige eksoshusene på en M20B27, sånn mellom tummen og pekfingret?

Har en SC6265 .96 og lurer på om det vil skille mye i spool / respons kontra ett mindre T4 hus...?

Går det å generalisere litt som i typ: "1 storlek upp holder til +/-25hk ekstra og gir 100rpm dårligere spool" ? :oops:

(alt i øvrig er jo såklart likt... )

Posted: 05 Jan 2011, 17:43
by Bmwandreas
Nästa storlek på T4 hus blir 0.68 A/R och det blir kanske lite litet. Beror på hur mycket effekt du ska ha. Bästa är att börja litet och mäta mottryck.

Det skiljer flera hundra rpm mellan avgashus iaf.

Posted: 05 Jan 2011, 20:04
by Silverboy
Ok, det er jo smidd botten med z45 på e85, så man vil jo ha så mye det går med de prylar man har ;)
Skiljer det mycket på huset i respons? Kommer til å gå gate / bane og minimalt / inget på strippen..

Hva koster ett eksoshus sånn ca?

Posted: 05 Jan 2011, 20:32
by Bmwandreas
Jag skulle tippa på att det skiljer 500 rpm mellan 0.68 och 0.96.
Kostar 2000kr för alla avgashus med enkelinlopp. 2200kr för dubbelinlopp.

Posted: 06 Jan 2011, 10:27
by Silverboy
Ok takk.. 500rpm er jo kjekt å ha :)
Skiller vel kanskje en del i turbolag også når man ligger på høyt turtall uten gass og så gir fullt?

Finns det håp om å nå 700whp med 0,68 huset da?
(toppen og kammen sier vel stopp før det uansett men...)

Posted: 06 Jan 2011, 15:41
by Bmwandreas
700 whp? Det tror jag inte du når oavsett avgashus.

Posted: 06 Jan 2011, 15:48
by Grefven
nu förstår jag att du menar att hans övriga motorspec inte räcker till 700whp.

men aggregatet klarar det väl?


min s14:

Bmwandreas wrote:682 whp på 2.4 lit 4 cyl med 62 turbin och 0.68 A/R vid 1.65 bar. Sjukt!

Posted: 06 Jan 2011, 15:52
by Silverboy
Det er det jeg sier, ikke med min kam og topp, men turbo'n i seg selv burde vel klare 700whp på en M20B27 vel?

Hva tror du .68 huset klarer kontra 0.96 huset da? 65 turbin
Finns ikke 0.82 huset lenger?

Prøver å gjøre meg opp ett bilde på hvor mye effekt jeg eventuelt ofrer i forhold til kjørebarheten / spool / lag ved å velge mindre hus :)