Precision SC62

Här diskuterar vi våra produkter.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
JonasH88
Posts: 746
Joined: 08 Oct 2009, 07:55
Location: Frövi

Post by JonasH88 »

Nisse977 wrote:Jaha där ser man! :)
Vad har du för setup då? Jag har helsmitt och Z45, fullradiesäten, lätt portad, 3tums avgassystem hela vägen inkl downpipe.

Har 846cc spridare, och du?
Är det inte så att spridare räcker till den nya turbon om man håller sig på samma laddtryck? En SC62 är effektivare = lite lättare för avgaserna att "driva" så att säga. = Mer effekt på hjulen vid samma laddtryck och samma bränsleåtgång? Eller har jag fel

Vad hade du för laddtryck för att nå dina 545hk och 685Nm?


Är nog ganska exakt samma setup som din då, fast min är grovt putsad i toppen. Fick porta upp insuget rejält för att matcha toppen. Åker 1000cc spridare.

Laddar 1,5 på toppen har jag för mig, 1,2-1,3 i mellanregistret.
Håller igen lite på laddtryck i mellanregistret för kopplingen gilla inte vridet..

Borde väll gå åt mera sås vid samma laddtryck, då en större turbo flyttar större mängd luft vid samma tryck som en mindre?

Vore rolig att prova!


Han bara 100mil med min i höst, så ska utvärdera denna setup nästa sommar, innan det ev blir några ändringar
"Skam den som ger sig"

http://www.garaget.org/?car=231360" onclick="window.open(this.href);return false;

BMW E30
S50B30 PT 6766
845whp/923nm
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

JonasH88 wrote:Är nog ganska exakt samma setup som din då, fast min är grovt putsad i toppen. Fick porta upp insuget rejält för att matcha toppen. Åker 1000cc spridare.

Laddar 1,5 på toppen har jag för mig, 1,2-1,3 i mellanregistret.
Håller igen lite på laddtryck i mellanregistret för kopplingen gilla inte vridet..

Borde väll gå åt mera sås vid samma laddtryck, då en större turbo flyttar större mängd luft vid samma tryck som en mindre?

Vore rolig att prova!


Han bara 100mil med min i höst, så ska utvärdera denna setup nästa sommar, innan det ev blir några ändringar

Då fick du en hel del mer effekt än mig om man ser till det lägre laddtrycket du använder. Jag kunde dock köra på med 1,8bar hela vägen utan problem med kopplingen. Har Sachs 618 och 6-puckad sinter ;)

Det jag är ute efter mest med en SC62 är att få samma effekt ur motorn vid ett lägre laddtryck = mindre stress för prylarna. Men självklart är det alltid kul att "se vad den ger på max" eller så långt soppan räcker.

Sist jag var ute och körde tvekade motorn på full gas på femman, precis som den fick för lite bränsle, kanske är bränslefiltren täppta eller nått, ska kolla på det innan jag kör vidare.
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Grefven

Post by Grefven »

Om du ska åka samma effekt så tror jag att du får samma eller försumbar skillnad på stress på grejorna.
User avatar
Rsjerry
Posts: 1026
Joined: 10 Jun 2007, 11:25

Post by Rsjerry »

Cylindertrycket borde väl vara samma vid samma effekt men lägre laddtryck eller??
Jerry Albertsson
070-7463516
BMW 325 Banprojekt!
Sponsorer:
www.matsmarin.se
Momek 0524-12388 Motorarbeten
User avatar
plato
Posts: 452
Joined: 30 Sep 2006, 00:47
Location: Göteborg

Post by plato »

Rsjerry wrote:Cylindertrycket borde väl vara samma vid samma effekt men lägre laddtryck eller??


japp exakt samma, så byte för den sakens skull känns fel.
User avatar
Napstar
Posts: 705
Joined: 22 Jun 2010, 13:45
Location: Ulricehamn

Post by Napstar »

Bmwandreas wrote:Med 65mm turbin och 0.82 A/R funkar det bra.
Det har jag kört på en 3.2 lit!

Och 500 whp är absolut max jag rekomenderar med vanlig bensin, de är så fruktansvärt spikkänsliga så det är lätt att de går sönder.



Hur mycket effekt fick ni ur den maskinen?? bensin elr ethanol??
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Rsjerry wrote:Cylindertrycket borde väl vara samma vid samma effekt men lägre laddtryck eller??


Inte om man byter till en turbo med mindre mottryck.
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Post by Nisse977 »

Bmwandreas wrote:Inte om man byter till en turbo med mindre mottryck.

Ungefär så var min tanke, alltså om motorns effekt av ett visst laddtryck inte äts upp lika mycket till att driva överladdaren så borde mer komma ut på hjulen utan att det går åt mer soppa för det?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
sundinracing
Posts: 60
Joined: 03 Sep 2006, 22:09

Post by sundinracing »

I går ble min Audi 80 Quattro bromsat med en 6265 billet T4 .81 A/R(tyvärr inte turbo från PPF) :(

3B block med 81,5mm JE kolvar
H-stakar
Original oportad topp
Originale ventiler inn/ut
Jonus Kammar
Originalt 3B innsug och spjällhus
Furans grenrør
sachs race tryckplatta
enkel sinterlamell ofjadrat

660WHP och 710WNM @ 2,5bar Bromsat i dynapack på alla fyra hjulen.
Turbo var inte tom, och mer effekt var mulig, men ägaren (jäg) fikk homofila tendenser och ville inte ha mer tryck :)
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

hva vil forskjellen i effekt og spool være på de forskjellige eksoshusene på en M20B27, sånn mellom tummen og pekfingret?

Har en SC6265 .96 og lurer på om det vil skille mye i spool / respons kontra ett mindre T4 hus...?

Går det å generalisere litt som i typ: "1 storlek upp holder til +/-25hk ekstra og gir 100rpm dårligere spool" ? :oops:

(alt i øvrig er jo såklart likt... )
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nästa storlek på T4 hus blir 0.68 A/R och det blir kanske lite litet. Beror på hur mycket effekt du ska ha. Bästa är att börja litet och mäta mottryck.

Det skiljer flera hundra rpm mellan avgashus iaf.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Ok, det er jo smidd botten med z45 på e85, så man vil jo ha så mye det går med de prylar man har ;)
Skiljer det mycket på huset i respons? Kommer til å gå gate / bane og minimalt / inget på strippen..

Hva koster ett eksoshus sånn ca?
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Jag skulle tippa på att det skiljer 500 rpm mellan 0.68 och 0.96.
Kostar 2000kr för alla avgashus med enkelinlopp. 2200kr för dubbelinlopp.
Last edited by Bmwandreas on 05 Feb 2011, 12:14, edited 1 time in total.
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Ok takk.. 500rpm er jo kjekt å ha :)
Skiller vel kanskje en del i turbolag også når man ligger på høyt turtall uten gass og så gir fullt?

Finns det håp om å nå 700whp med 0,68 huset da?
(toppen og kammen sier vel stopp før det uansett men...)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

700 whp? Det tror jag inte du når oavsett avgashus.
Grefven

Post by Grefven »

nu förstår jag att du menar att hans övriga motorspec inte räcker till 700whp.

men aggregatet klarar det väl?


min s14:

Bmwandreas wrote:682 whp på 2.4 lit 4 cyl med 62 turbin och 0.68 A/R vid 1.65 bar. Sjukt!
User avatar
Silverboy
Posts: 1568
Joined: 01 Mar 2008, 22:20
Location: Moss / Norge

Post by Silverboy »

Det er det jeg sier, ikke med min kam og topp, men turbo'n i seg selv burde vel klare 700whp på en M20B27 vel?

Hva tror du .68 huset klarer kontra 0.96 huset da? 65 turbin
Finns ikke 0.82 huset lenger?

Prøver å gjøre meg opp ett bilde på hvor mye effekt jeg eventuelt ofrer i forhold til kjørebarheten / spool / lag ved å velge mindre hus :)
-Bård_Jørgensen-
-Norge-
+47-908 80 757
Post Reply