Page 16 of 25
Posted: 19 Dec 2007, 17:40
by johankihl
Skulle motorn inte bli rakställd?
Posted: 19 Dec 2007, 17:49
by robbz
johankihl wrote:Skulle motorn inte bli rakställd?
kanske vill slippa modda sprängkåpialainen?
/mvh
Posted: 19 Dec 2007, 18:13
by Bäckis
Robbz är rätt ute.
Motorplåten sitter så här. Dessutom fick inte spjällen plats om man ställde den helt rak.
Detta är M20 lutning.
Posted: 19 Dec 2007, 22:55
by peppe
Hur mäktigt som helst, ni är ju duktiga måset jag nog erkänna
Ja konstigt vore det väll om maskin hade saknat runners... Nu kommer det gå fort, och det gillar jag!
Posted: 20 Dec 2007, 07:29
by Fear This
Bäckis wrote:Avsaknad av runners?
Spjällhusen är en längre runner än man oftast har i andra fall.
Vi kommer varva ca 8500-9000 rpm med denna och jag tror säkert att den peakat före det.
Vikten av runnerlängd kontra varvtalsavstämmning är som det mesta annat silverryggar pysslar med klart överskattad. Vi har som du säkert vet bromsat måååånga motorer nu och skillnaden är minimal.
haha du vet vad jag menade: dvs standard sitter det långa insugsrör & nu satt tratten direkt på spjällhuset & ja blev nyfiken på varför, därav frågan..
Posted: 20 Dec 2007, 10:58
by Bäckis
Posted: 20 Dec 2007, 14:49
by Bmwandreas
Posted: 20 Dec 2007, 14:56
by Andreas K
Fantastiskt snyggt!
Posted: 20 Dec 2007, 15:22
by _Kalle_
häftigt ! är det 3 eller 4" tryckrör på turbosidan?
Blir det stavar i plenumet eller ?
som sagt, riktigt tufft blir det.
Posted: 20 Dec 2007, 15:52
by Bmwandreas
3" på turbosidan samt 4" på insugssidan.
Inga stavar i, vi provar att bygga i de nya rördelarna med 5mm godstjocklek.
Posted: 20 Dec 2007, 16:57
by Tingsdalsracer
Ser väldigt bra ut,, hur mkt tror ni bilen väger, typ 1100 kg eller ? Vilken storlek är det på fälgar/däck bak? Åker Keld med samma axel som tidigare eller har han 9' ?
/P
Posted: 20 Dec 2007, 16:57
by Tingsdalsracer
Dubbel post
/P
Posted: 20 Dec 2007, 17:02
by tobbe tlrecond
det blir najjs det där.det vore väl fan om han inte får till en bra tid me detta monster
vad är det för effektmål
Posted: 20 Dec 2007, 17:13
by Bmwandreas
Den väger under 1000kg med förare, så det blir mer effekt än vikt!
Vi får se om han vågar mosa på, eller vi ska väl också köra den nästa år..
Större däck ska på så man kan köra lite mer pulver än förut, den har inte körts med mer än 600hk förra året
Posted: 20 Dec 2007, 17:19
by Tingsdalsracer
Lite svar blev det
bra att hamna på mer hästar än vikt
Dit kommer inte jag
Posted: 20 Dec 2007, 17:21
by bmw_fredde
Vad är effektmålet då?
Posted: 20 Dec 2007, 17:25
by Bmwandreas
bmw_fredde wrote:Vad är effektmålet då?
Ca 1000 ska det bli, vi ska ju köra den på dynapacken och det borde bli ca 800 på hjulen med PG.
De påstår att det är ca 20-25 % förlust genom automat, men det är inget vi provat. Vi får se vad det blir, förmodligen för mycket för bilen