Page 16 of 80
Posted: 23 Oct 2006, 11:38
by dgyldmark
M3JONAS wrote:Äntligen har jag lyckats få bilen lättstartad.
Har tidigare haft massa knas med att motorn hugger emot och missar när man ska starta, kan vara riktigt bökigt ibland.
Felet försvann direkt efter byte till skärmad kabel till triggern!
Att man inte gjort detta tidigare...
Den och vissa avgastempar har jag oxå haft det problemet på.
Posted: 13 Nov 2006, 23:10
by M3JONAS
Kors i taket, nu har det mekats igen
För att få tillbaks en hel del geometrin som var i framvagnen när bilen lämnade fabriken för ca 20 år sedan så monterades ett par distansblock mellan fjäderbenet och under fästena. Nu står bärarmen och styrstagen helt plötsligt rakt igen istället för att peka uppåt.
På köpet fick jag även lite mer caster, camber och spårvidd :up:
Nackdelen var väl däremot att det blev trångt i hjulhuset vid stora styrutslag, mina alltför stora däck tar numera i litegrann men det får lösas genom att svarva av lite på spacern som ligger innanför fälgen.
Distanserna kommer från Samuel/Millway
Passade även på att byta olja och filter för att se om detta kunde åtgärda mitt bekymmer med lågt oljetryck.
Tyvärr så funkade det inte så bra, har fortfarande bara ca 45psi vid 7500rpm att jämföra mot de 69psi jag hade vid bromsningen i vintras, blir till att riva motorn och kolla ramlagerna och oljepumpen
Var dock lite svårt att plåga bilen på 0 gradiga blöta vägar men fick iaf upp en oljetemp på ca 75grader.
Posted: 14 Nov 2006, 00:01
by Bmwandreas
Jasså man kanske ska köpa sådana där plattor...
Posted: 22 Nov 2006, 23:13
by M3JONAS
Har införskaffat mig en ny ljuddämpare från Ferrita som jag tänkte ersätta de två små dämparna som satt under bilen med.
Bilen har nämligen låtit riktigt mycket, fast iofs så har grannarna alltid haft koll på om man varit hemma eller inte...
När jag rev ner systemet och började kapa främre biten så konstaterades det snabbt att den stora, bakre dämparen verkade vara helt tom så då blev det en ny tur till ferrita för att skaffa dämpull.
Nu ska det bli spännande att hänga dit systemet igen för att se hur mycket det låter.
Posted: 30 Nov 2006, 21:51
by M3JONAS
Idag kom ett hårt och härligt paket från Samuel/Millway.
Ni kan ju gissa vad det ska bli av detta
Blev "värstingmodellen" med nållagrat fjädersäte.
Passade även på att köpa bussningar till oken när man ändå håller på
Nu har man nånting att göra i helgen iaf
Posted: 01 Dec 2006, 11:21
by Nisse Järnet
OT: Du jobbar inte på MC-varuhuset eller nåt sånt?
Posted: 01 Dec 2006, 11:41
by Fisåkare
Nisse Järnet wrote:OT: Du jobbar inte på MC-varuhuset eller nåt sånt?
Jo de gör han
MVH// Tobbe P
Posted: 01 Dec 2006, 12:21
by Fisåkare
Tjena villa ägaren!
Huvudbromscylindern som vi surrade om är 25.40mm, och de finns ingen repsats till dom tydligen.
Men får du dit den så lär de ju bli uppgradering i jämförelse med org
Vi hörs //Tobbe
Posted: 01 Dec 2006, 14:15
by M3JONAS
Fisåkare wrote:Tjena villa ägaren!
Huvudbromscylindern som vi surrade om är 25.40mm, och de finns ingen repsats till dom tydligen.
Men får du dit den så lär de ju bli uppgradering i jämförelse med org
Vi hörs //Tobbe
Härligt! Original är väl bara 23,x mm nånting har jag för mig så det borde vara ett steg i rätt riktning kan man tycka.
Posted: 01 Dec 2006, 19:18
by Per Eriksson
va har du för fjäderkonstanter?
Posted: 01 Dec 2006, 19:56
by M3JONAS
Per Eriksson wrote:va har du för fjäderkonstanter?
Hårdheten är 120n/mm fram och 180n/mm bak. Dämparna är 300/300 fram. Bak kommer jag inte ihåg.
Posted: 02 Dec 2006, 18:49
by AndersJ
Grymt roligt att följa den här tråden.
Tummen upp för ditt bygge
Posted: 02 Dec 2006, 22:15
by Per Eriksson
Det blir ett hårt chassie det.
Jag hade 80 fram och 100 bak i somras men det behöver nog vara hårdare fram för att få bättre balans, tappade greppet bak hela tiden oavsett hur jag labbade med krängarna.
Posted: 03 Dec 2006, 00:32
by M3JONAS
Per Eriksson wrote:Det blir ett hårt chassie det.
Jag hade 80 fram och 100 bak i somras men det behöver nog vara hårdare fram för att få bättre balans, tappade greppet bak hela tiden oavsett hur jag labbade med krängarna.
Japp, det är rätt hårt... Har haft samma hårdhet på fjädrarna tidigare. Bak sitter det 180n/mm fjädrar. Är det sk grupp N kitet som är gjort för banåkning.
Nu ska det bara skrapas ihop tillräckligt med stålar så ska det bytas krängare också och sen borde banpotentialen vara god!
Posted: 03 Dec 2006, 00:33
by M3JONAS
AndersJ wrote:Grymt roligt att följa den här tråden.
Tummen upp för ditt bygge
Tack Anders.
Posted: 03 Dec 2006, 01:18
by M3JONAS
Nu har fjäderbenen byggts om och numera kan jag justera höjden.
Höjdmässigt hamnade jag så att i lägsta läget som jag kan justera så är bilen ca 10mm lägre än den var med tidigare fjädrar och lägre än så tror jag inte att det är möjligt att ha bilen, iaf inte med mina stora hjul. Om jag trots allt vill ha bilen ännu lägre kan jag ta bort hjälpfjädrarna och den styrhylsan/distansen som sitter mellan hjälpfjädern och den vanliga fjädern, då bör bilen hamna ca 20mm närmare backen.
Passade även på att montera dit bromsoksbussningarna när jag ändå höll på i den änden av bilen.
Original fjäderben:
Halvfärdigt, har här svetsat fast en ring på benet som fjäderröret ska stå på:
Här sitter fjäderröret på plats. Köpte plastic padding super epoxy och limmade med. Ska i optimala fall klara en belastning på 200kg per cm2, min limmade yta är ca 150cm2 per ben... Det borde funka även om jag fuskat lite så att limfogen "bara" skulle klara 100kg/cm2!
Såhär tjusigt blev det färdiga benet:
Här syns det rätt väl hur högt stötdämparen är monterad :up: liten risk att dämparen bottnar mao.
Om någon som åker med originalfjädrar vill ha justerbar camber och till viss del även caster så har jag dessa över som numera är till salu. De har funkat kanon och lagerna kändes fortfarande bra efter 2-3 säsongers lugn körning.
Posted: 03 Dec 2006, 02:39
by Fisåkare
Hmmm.......
Hur mycke av kolvstången i %räknat, har du kvar att jobba med när hänget på bilen är inställt??????
Aja, kan fan inte förklara mej i text
tusan åxå.
Ska ut till ön på sön, så ja får väll svänga förbi, om du e ute vill säga.
//Tobbe