Page 147 of 192

Posted: 26 Oct 2009, 21:54
by Oscarr
Lycka till :)
Hoppas på mycket mos :twisted: :twisted:

Posted: 26 Oct 2009, 22:10
by robbz
tack!

-det var fan vilket hallå det vart av det här då???
ärtan är skitduktig på det han gör, inget snack!
MEN han är inte ensam, jocke trimmade bilar medans vi andra sket i trasor 8)

har nån någon synpunkt ang detta så kan den pm:a mig det om det är så viktigt! jag menar, det är min bil och jag tror jag vet vad jag gör! som sagt vi har gått en hel del egna vägar jämfört med dom flesta andra och lyckats rätt bra hitills.
-ta turbon tex, det var ett satans tjat på alla att det inte var den som var problemet, men jag har inte läst ett inlägg från alla dom som trodde det motsatta.

/mvh

Posted: 26 Oct 2009, 22:38
by r.ivars
robbz wrote:tack!
-ta turbon tex, det var ett satans tjat på alla att det inte var den som var problemet, men jag har inte läst ett inlägg från alla dom som trodde det motsatta.

/mvh


Det sa ju bäckis direkt ni köpte den turbon.. Likaså när den bromsades, pratade med ärtan på kvällen ni hade varit där, han sa inte jag tippar på, jag gissar på, jag tror, utan han sa det på fränaste avesta mål: "det är turbon"..

Jocke Mellberg har alltid varit en stor förebild för mig och alla västeråsare som trimmar genom tiderna.. Han är the man!

Men nu ska det bromsas en bmw maskin så jag tycker din motivering till varför du inte bromsar hos ppf är jättekonstig.. Ifall det blir strul med en bmw motor borde man väl vilja vara hos mr bmw?

Posted: 26 Oct 2009, 22:55
by Nobbe
Men herre gud.

Kanske är en deal robbz inte kan skita i att ta eller vad som helst som ligger bakom valet?

Som vanligt så blir det ett jävla jidder bara.

Visst, det går skitbra att först mappa bilen i rototest och mäta effekten där och sen mäta effekten i Dynapack oxå, men tror inte robbz är så sugen på att ta den kostnaden bara för att folk ska hålla käften.

Det ultimata isf är ju att mäta på exakt samma sätt, exakt samma inställningar osv samt att bägga mätutrustningarna ska va kalibrerade precis innan. Och som krydda på det får båda mapparna göra varsin mapp så kan man jämföra om folk vill det.

Det här är garanterat ingen missförtroende grej riktad mot PPF, folk får tro vad dom vill.

Sen orkar jag inte ens läsa ett ord mer om den gammla turbon, den va sopslut, punkt.

Posted: 26 Oct 2009, 23:08
by fulingbusen
Detta är ju ett PFF forum, klart att folk här är oförstående. Lycka till med bromsningen! Vem som än gör den

Posted: 26 Oct 2009, 23:12
by robbz
r.ivars wrote:
robbz wrote:tack!
-ta turbon tex, det var ett satans tjat på alla att det inte var den som var problemet, men jag har inte läst ett inlägg från alla dom som trodde det motsatta.

/mvh


Det sa ju bäckis direkt ni köpte den turbon.. Likaså när den bromsades, pratade med ärtan på kvällen ni hade varit där, han sa inte jag tippar på, jag gissar på, jag tror, utan han sa det på fränaste avesta mål: "det är turbon"..


öh va? nu menade jag inte specifikt mot ppf, självklart inte! utan alla andra som sa att kastet i turbon inte hade nån betydelse, trots att jag fått det bekräftat av alla andra turbofirmor jag pratat med, (har alla dom haft fel?, nej.)
det som sades i avesta av ärtan var att turbon var för stor, INTE av bäckis! och den som påstår det har ingen större koll tycker jag då 0.6b på 7000r/pm inte är rimligt, eller hur?... då skulle jag behöva varva över 10k för att få upp trycket till 1b vilket verkligen inte låter troligt.

den som såg laddkurvan förstår att nåt är galet, så linjär och fin som den var från botten till max varv. det var inte ens en tendens till att den skulle börja skjuta iväg vilket det ska göra så fort det börjar bildas tryck.

ärtan kanske kan lägga ut kurvan så får alla se?

och ditt resonemang köper jag inte, ok om ppf byggt motorn osv, men varför skulle det bli så mycket bättre där? det är jag som byggt motorn och dom har ingen aning om vårat bygge, tyvärr. vi har byggt helt motsatt mot alla andra, lägre komp helt ny utformning av plenum omgjorda förbränningsrum och portat på kanske ett vis som är helt olikt ppf.

NU KASTAR JAG ABSOLUT INTE SKIT PÅ PPF FÖR DOM SOM TROR DET!
-jag tycker dom är skitsjyssta och har hjälpt till i den mån dom kunnat, inget snack! det dom gjort med inbyte av turbo, ställt upp med support osv är det inte många som gör, all cred till dom! allt handlar om att bromsa på hemmaplan för enkelhetens skull, och jag lovar att det INTE kommer att bli ett sämre resultat än om att ärtan hade mappat den, vem vet jag kanske tar upp bilen till avesta i vår för en nogrannare koll om jag inte blir nöjd?

/mvh

Posted: 26 Oct 2009, 23:25
by Andy_b
tycker du ska köra så som du vill och skita i alla andra... hoppas du får mycket mos med så man kan komma förbi och få sig en tur :twisted: ....

Posted: 26 Oct 2009, 23:28
by r.ivars
Okej, jag har inte hört på grundnivå vad som var felet på turobn eller varit speciellt intresserad av att läsa om motgångarna utan har kikat på bilderna och tyckt att allt ser fränt ut, trots att jag tyckte att förra grenröret såg ut som skit ;) det får man väl säga nu när det är veck :)

så ursäkta om jag missade turbopoängen.

Ang mappningen
Hur special din motor än må vara så är det en m30 bmw spis.. Med allt som hör till för att den ska snurra med laddtryck.. Sen tar alla mappare hänsyn till vilka kammar osv det är...

Jaja nog ordat, önskar dig lycka till och hoppas det går problemfritt den här gången, det är du värd..

Kör hårt så ses vi i sommar :wink: Jävlar va däck det ska gå åt!

Posted: 26 Oct 2009, 23:59
by robbz
Andy_b wrote:tycker du ska köra så som du vill och skita i alla andra... hoppas du får mycket mos med så man kan komma förbi och få sig en tur :twisted: ....


tackar, tycker detsamma...klart du ska få en åktur!

ivars: nu talar du ju mot dig själv.... :wink: nyss var det ju så viktigt att mappa hos just ppf....men sen menar du ju att det bara är en m30 som ska överladdas så det spelar ingen roll vem som gör det, "för alla mappare tar hänsyn till kammar osv"?? då kan det väl inte spela nån roll vart man mappar? -ja såvida det inte är leffe runt hörnet som sätter sig bakom spakarna...

tycker att allt börjar spåra ur på detta forum, så fort man skriver en sak så är det folk som säger att man ska göra si och så. och det har jag full förståelse för, MEN jag sätter mig aldrig in i nån annans disskution där nån har bestämmt sig att göra på sitt vis, det är väl varsin mans ensak att göra som den vill utan att folk hugger huvet av en bara för att man inte gör som alla andra 8) , jag hatar att göra som alla andra......

så nu skippar vi det här skitsnacket som börjar likna en zatzy disskussion och blickar framåt, jag är skitglad att jag har fått fart på bilen efter en jävlans massa strul så jag ser fram emot att kunna köra en del nästa säsong också.

ska även bli skitkul å se din och alla andras bilar irl nästa sommar, då en annan tyvärr låg och mekkade hela sommaren...
/mvh

Posted: 27 Oct 2009, 00:15
by r.ivars
nu vred du fel,

hur special du än gjort din motor så är det fortfarande en m30, dvs en bmw motor. dvs finns inga andra än ppf som kan det bättre..

Det härliga internet, man tror själv man skriver glasklart... fel... ingen skriver glasklart.

Nej nu ska jag lämna dig ifred, ska tygla mig nästa gång jag känner för att predika..

Posted: 27 Oct 2009, 00:32
by Nobbe
Jocke är en såpass erfaren mappare så han hittar nog rätt, så va inte orolig för det r.ivars

Tycker han hittade hyffast rätt med förra motorn robbz hade.

Det spelar ingen roll vilket märke det är på motorn, det ÄR skillnad att mappa 2v mot 4v, orginalkam mot värsting kam, och framför allt mellan låg och hög-komp samt mellan bränslen.

Så att köra samma tändkurva på robbz motor jämfört med tex din är ju inte optimalt, den lär man ställa in efter motorn, annars kan man lika gärna chipa originalboxen med random universal chip.

Mao är det inget magiskt över vilket märka motorn har, alla är enskilda individer, oavsett märke.

Oavsett vilket så kan jag sätta slant på att det kommer skrikas rätt ut att Rototest visar för mkt om det råkar bli hög effekt.

Posted: 27 Oct 2009, 02:01
by micke999
ska bli kul å se vad den ger för mos i rototesten jocke är ju som sagt grym på å mappa å sen förstår iallafall jag varför du åker dit då de som sagt är betydligt närmare!!

och sen inge illa om ärtan eller ppf men jocke mappade väl motorer och ppfs motorer före ärtan så han kan ju inte va helt ute å cykla

Posted: 27 Oct 2009, 07:18
by Bmwandreas
Skärpning nu killar!
Klart ingen kan tvivla om han kan eller inte.
Ang rototest vs dynapack så jämför jag gärna helt gratis då vi inte gjort det än. Kul att sa hur mycket det skiljer, gör de det så spelar det väl ingen roll? En bänk är till för mappning och jämföring.
Lycka till på bromsningen. Jag tippar på 700-750 whp på V-power.

Posted: 27 Oct 2009, 07:54
by hellhaunter
Bmwandreas wrote:Skärpning nu killar!
Klart ingen kan tvivla om han kan eller inte.
Ang rototest vs dynapack så jämför jag gärna helt gratis då vi inte gjort det än. Kul att sa hur mycket det skiljer, gör de det så spelar det väl ingen roll? En bänk är till för mappning och jämföring.
Lycka till på bromsningen. Jag tippar på 700-750 whp på V-power.


Instämmer helt! bort med skitsnacket å fokusera på vad som händer istället , är själv grymt sugen på att se vad som lurar i m30:an själv skulle jag gissa på 780rwhp .

95 oktan borde inte vara helt borta heller med tanke på grund kompet , har för mig jag landa på 7,0:1 på mussen ok den tar juh 1 bar iaf (gammel gjutjärns knota)

Keep up the good work!!!

Posted: 27 Oct 2009, 08:26
by Nobbe
Bmwandreas wrote:Skärpning nu killar!
Klart ingen kan tvivla om han kan eller inte.
Ang rototest vs dynapack så jämför jag gärna helt gratis då vi inte gjort det än. Kul att sa hur mycket det skiljer, gör de det så spelar det väl ingen roll? En bänk är till för mappning och jämföring.
Lycka till på bromsningen. Jag tippar på 700-750 whp på V-power.


Bra att du ryter i. :)

Hur mkt pallar turbon egentligen?

840hk i motorn "borde" den ju ge om man får ut samma liter effekt som i m20:in, så jag gissar ungefär lika som dig. 750-800whp.

Huvudsaken är ju ett brett register då den inte ska gå som renodlad strippen bil. Ang ev skillnad på bänkarna så håller jag med dig, är ju egentligen grafen osm är viktig, inte siffrorna, men kan slå vad om att om dynapack:en skulle visa mindre så finns det nog tom folk som räknar om nån procentfaktor så dom kan öka på effekten i sin signatur. :lol:

Tror absolut inte robbz är helt omöjlig att åka upp och sätta den i dynapacken så du får reda på skillnaden, dock vill han garanterat inte ha massa skitsnack.

Posted: 27 Oct 2009, 08:45
by Strandholm
Vill verkligen inte lägga mig i diskussionen då jag inte har mycket att komma med. Men vad trodde ni? Det är internet och ni har ett relativt bevakat projekt där ni går ut med att ni går egna vägar. Det e väll klart att folk har åsikter och funderingar, det är naturligt när man ej följer strömmen. Det betyder ju dock inte att man bör se varje fundering eller frågeställning som ett påhopp?


hakuna matata perkele ;)

Posted: 27 Oct 2009, 08:46
by bmw_fredde
Jag har ju kört min i både ppf och pbzas bänk på grundladdet
734whp hos ppf vid normal yttertemp och
715whp i pbzas men då va det ca 35grader varmt i luften (På gatebil mantorp)

Så vid samma temp lär det inte skilja mycket...