robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Hansa
Posts: 3930
Joined: 07 Oct 2007, 22:33
Location: Borlänge

Post by Hansa »

Jag diggar dig Nobbe för dina dynamitharryuträkningar :lol:
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

strandholm: hehe nej jag vet, folk glor som satan :lol:

ivars: men var det inte bara wallbro kopiorna som inte tålde E-85?

bullen: detta är inte enbart en renodlad bil för rattlåsracing, jag har lessnat på att skruva med trasiga grejer....och det brukar sluta med det när man enbart ska köra rakt fram :cry: , därför satsade jag på lite väghållning bara för att prova på lite på bana med.
-ska bli skitkul att prova det med! ska ordna med en optimal mapp för bana!

att jag inte gillar E85 är ingen hemlighet :wink: , just för slitagets skull. men jag kommer nog att vilja göra en mapp på det ändå.
-Men huvudbränslet blir såklart v-power.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Polarens rs2a gav ca 50whp extra när han bytte från v power till e85 med bara korrigerad bränslemapp!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Gallardo wrote:Bra jobbat robin och ni andra :)

Bara hoppas på att Nobbe fixar klart allt med lådan i vinter så kommer det att se ut så här på valfri bana nästa sommar: http://www.youtube.com/watch?v=Jsvknc4HzGc

:lol: :wink:


hahaha din sjuka fan........ :lol:
-You wish, I wish!!!!!

när nobbe är klar med det där seq locket kommer han bli miljonär och jag blir hans sponsor :D !
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

bmw_fredde wrote:Polarens rs2a gav ca 50whp extra när han bytte från v power till e85 med bara korrigerad bränslemapp!


hehe känns som jag kan vara utan 50hk bara jag får ha en hel motor och inte behöva byta olja efter varje repa :lol: ....nejdå som sagt den ska monstermappas på bägge bränslena, inget snack! så då vet vi ju exakt hur mycket det kommer skilja.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Om det skulle slitas så skulle väl inte 80% av alla hundra som kommer hit köra på E85. Jag skulle aldrig köra något annat!
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

det är ingen hemlighet att det stinker sprit om oljan när den tappas ur. och vad jag vet så har sprit ingen bra smörjförmåga, men jag har haft fel förr :roll: ...

mig veterligen så bör man väl mäta cylindertrycket för att få en exakt bild av allting som händer under förbränning av E-85 och överladdning,? (btw så är det väl bara saab och volvo som har utrustning för det?) allt annat är väl bara på ren rutin? har ingen lust att spränga hela skiten pga okontrollerade cylindertryck.

hur som helst så orkar jag inte bygga om soppasystemet för E-85 körning.
-och som tidigare sagt så ska den bromsas på sprit också så vi får helt enkelt se då.

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Ett tips är att läsa på Wikipedia om E85.
Nobbe

Post by Nobbe »

Bmwandreas wrote:Ett tips är att läsa på Wikipedia om E85.


För Wikipedia är ju sjuk tillförlitlig!!

Vänta, ska bara gå in å ändra lite där, läs snart igen ;)

Vad fan är problemet? Vill han inte köra på e85 så låt han göra det?!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Nästan alla kör på E85 sen har ni "hört" att motorerna går sönder, därför skriver jag.

Byt olja som vanligt och se till att alltid varmköra så funkar det!
Nobbe

Post by Nobbe »

Bmwandreas wrote:Nästan alla kör på E85 sen har ni "hört" att motorerna går sönder, därför skriver jag.

Byt olja som vanligt och se till att alltid varmköra så funkar det!


Bra för att alla gör det betyder det inte att alla måste göra det?

Det är inte bara pga av att motorer gått sönder som det väljs bort.

Fattar inte vad problemet är bara, vill han bromsa på v-power så borde det väll gå bra? Sen om han vill bromsa en sväng på e85 för att jämföra borde väll oxå va helt ok?
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Självklart gör han som han vill. Men jag skulle inte våga riskera att köra på bensin på höga effektuttag, då skulle jag köra på racesoppa/e85. Det är vad jag tycker men vi får väl sluta diskutera om det.
User avatar
Vision79
Posts: 2571
Joined: 13 Sep 2006, 17:01
Location: SUNDSVALL
Contact:

Post by Vision79 »

Rätt mappat tycker jag inte det stinker så mkt om oljan när man kör på E85 inte heller att den blandar speciellt mycket :)

I den här brancshen får man göra en rejäl inspektion varje säsongsslut när man lever på kanten gällande effektuttag (men det är ju ingen nyhet), vill ni vara "safe" på BF98 kan det gott och väl räcka med att byta olja var 500:e mil och vara nöjd så :) , men att E85 har ett mkt högre AKI (Anti-Knock Index) tal är ett fakta..ta tex "nya" super bränslet BP ULTIMATE 102 har ett aki på 97-98 och E85 105 8) (BF98 = 93–94)

Det ÄR racebränsle på bensinmacken :)
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

På touringen kör jag med original oljefälla och återrinning av vehusburken i tråget. Mkt kallstart när jag flyttra den från bromsrummet ut på gården morgon och kväll så blir det E85 i oljan, men så fort jag kör den varm så är den ren och luktar inte sprit alls.

V-power VS BF98 är inte natt och dag men lite bättre, så kör en ban/gatmapp på det och sen en dragracemapp på E85. Bara en idé.

Har tagit isär över 10 motorer som gått en säsong och det är inga cylinderslitage överhuvudtaget. Kan tänka mig att det blir det om kör fett men rätt mappad utan överskott av bränsle så är detta inget problem.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
User avatar
r.ivars
Posts: 3549
Joined: 03 Oct 2007, 23:09
Location: Västerås
Contact:

Post by r.ivars »

jag har kört e85 utan att ens märka det på oljan.. Den dunstar ur på ett helt annat sätt..
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bäckis wrote:V-power VS BF98 är inte natt och dag men lite bättre, så kör en ban/gatmapp på det och sen en dragracemapp på E85. Bara en idé.


precis det jag menar. sen om jag använder mig av etanolmappen är en annan sak. först och främst lär jag se över soppasystemet innan etanolmappen tas i bruk. har ingen lust att skjuta motorn pga trasiga pumpar eller igensatta filter osv, (tänkte på hur det vart för lauge)..

vi har hela tiden satsat på att gå emot strömmen och göra på vårat vis istället för som alla andra vad gäller det mesta, såsom lågt komp, annan utformning på insug osv...nu är tanken att få ut tillräckligt med mos utan att använda sprit som just alla andra. hur det blir i slutändan behöver vi inte ens disskutera. det kan vi ta då helt enkelt när vi vet skillnaden på just min motor!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
daniel-635
Posts: 210
Joined: 24 Nov 2008, 21:13

Post by daniel-635 »

robbz wrote:vi har hela tiden satsat på att gå emot strömmen och göra på vårat vis istället för som alla andra vad gäller det mesta,
/mvh


Det är en sak som jag verkligen uppskattar med detta bygge, att våga ta egna vägar.
Därför sörjer jag lite att det gamla grenröret med lågt monterad turbo gick i graven....

Men av filmklippen att döma är det bättring på gång :wink:
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......

Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Post Reply