robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
strandholm: hehe nej jag vet, folk glor som satan
ivars: men var det inte bara wallbro kopiorna som inte tålde E-85?
bullen: detta är inte enbart en renodlad bil för rattlåsracing, jag har lessnat på att skruva med trasiga grejer....och det brukar sluta med det när man enbart ska köra rakt fram , därför satsade jag på lite väghållning bara för att prova på lite på bana med.
-ska bli skitkul att prova det med! ska ordna med en optimal mapp för bana!
att jag inte gillar E85 är ingen hemlighet , just för slitagets skull. men jag kommer nog att vilja göra en mapp på det ändå.
-Men huvudbränslet blir såklart v-power.
/mvh
ivars: men var det inte bara wallbro kopiorna som inte tålde E-85?
bullen: detta är inte enbart en renodlad bil för rattlåsracing, jag har lessnat på att skruva med trasiga grejer....och det brukar sluta med det när man enbart ska köra rakt fram , därför satsade jag på lite väghållning bara för att prova på lite på bana med.
-ska bli skitkul att prova det med! ska ordna med en optimal mapp för bana!
att jag inte gillar E85 är ingen hemlighet , just för slitagets skull. men jag kommer nog att vilja göra en mapp på det ändå.
-Men huvudbränslet blir såklart v-power.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- bmw_fredde
- Posts: 4015
- Joined: 20 Nov 2005, 19:25
- Location: Vadstena
Polarens rs2a gav ca 50whp extra när han bytte från v power till e85 med bara korrigerad bränslemapp!
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
FredrikEdholm@hotmail.com
Gallardo wrote:Bra jobbat robin och ni andra
Bara hoppas på att Nobbe fixar klart allt med lådan i vinter så kommer det att se ut så här på valfri bana nästa sommar: http://www.youtube.com/watch?v=Jsvknc4HzGc
hahaha din sjuka fan........
-You wish, I wish!!!!!
när nobbe är klar med det där seq locket kommer han bli miljonär och jag blir hans sponsor !
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
bmw_fredde wrote:Polarens rs2a gav ca 50whp extra när han bytte från v power till e85 med bara korrigerad bränslemapp!
hehe känns som jag kan vara utan 50hk bara jag får ha en hel motor och inte behöva byta olja efter varje repa ....nejdå som sagt den ska monstermappas på bägge bränslena, inget snack! så då vet vi ju exakt hur mycket det kommer skilja.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
det är ingen hemlighet att det stinker sprit om oljan när den tappas ur. och vad jag vet så har sprit ingen bra smörjförmåga, men jag har haft fel förr ...
mig veterligen så bör man väl mäta cylindertrycket för att få en exakt bild av allting som händer under förbränning av E-85 och överladdning,? (btw så är det väl bara saab och volvo som har utrustning för det?) allt annat är väl bara på ren rutin? har ingen lust att spränga hela skiten pga okontrollerade cylindertryck.
hur som helst så orkar jag inte bygga om soppasystemet för E-85 körning.
-och som tidigare sagt så ska den bromsas på sprit också så vi får helt enkelt se då.
/mvh
mig veterligen så bör man väl mäta cylindertrycket för att få en exakt bild av allting som händer under förbränning av E-85 och överladdning,? (btw så är det väl bara saab och volvo som har utrustning för det?) allt annat är väl bara på ren rutin? har ingen lust att spränga hela skiten pga okontrollerade cylindertryck.
hur som helst så orkar jag inte bygga om soppasystemet för E-85 körning.
-och som tidigare sagt så ska den bromsas på sprit också så vi får helt enkelt se då.
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Bmwandreas wrote:Nästan alla kör på E85 sen har ni "hört" att motorerna går sönder, därför skriver jag.
Byt olja som vanligt och se till att alltid varmköra så funkar det!
Bra för att alla gör det betyder det inte att alla måste göra det?
Det är inte bara pga av att motorer gått sönder som det väljs bort.
Fattar inte vad problemet är bara, vill han bromsa på v-power så borde det väll gå bra? Sen om han vill bromsa en sväng på e85 för att jämföra borde väll oxå va helt ok?
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Rätt mappat tycker jag inte det stinker så mkt om oljan när man kör på E85 inte heller att den blandar speciellt mycket
I den här brancshen får man göra en rejäl inspektion varje säsongsslut när man lever på kanten gällande effektuttag (men det är ju ingen nyhet), vill ni vara "safe" på BF98 kan det gott och väl räcka med att byta olja var 500:e mil och vara nöjd så , men att E85 har ett mkt högre AKI (Anti-Knock Index) tal är ett fakta..ta tex "nya" super bränslet BP ULTIMATE 102 har ett aki på 97-98 och E85 105 (BF98 = 93–94)
Det ÄR racebränsle på bensinmacken
I den här brancshen får man göra en rejäl inspektion varje säsongsslut när man lever på kanten gällande effektuttag (men det är ju ingen nyhet), vill ni vara "safe" på BF98 kan det gott och väl räcka med att byta olja var 500:e mil och vara nöjd så , men att E85 har ett mkt högre AKI (Anti-Knock Index) tal är ett fakta..ta tex "nya" super bränslet BP ULTIMATE 102 har ett aki på 97-98 och E85 105 (BF98 = 93–94)
Det ÄR racebränsle på bensinmacken
På touringen kör jag med original oljefälla och återrinning av vehusburken i tråget. Mkt kallstart när jag flyttra den från bromsrummet ut på gården morgon och kväll så blir det E85 i oljan, men så fort jag kör den varm så är den ren och luktar inte sprit alls.
V-power VS BF98 är inte natt och dag men lite bättre, så kör en ban/gatmapp på det och sen en dragracemapp på E85. Bara en idé.
Har tagit isär över 10 motorer som gått en säsong och det är inga cylinderslitage överhuvudtaget. Kan tänka mig att det blir det om kör fett men rätt mappad utan överskott av bränsle så är detta inget problem.
V-power VS BF98 är inte natt och dag men lite bättre, så kör en ban/gatmapp på det och sen en dragracemapp på E85. Bara en idé.
Har tagit isär över 10 motorer som gått en säsong och det är inga cylinderslitage överhuvudtaget. Kan tänka mig att det blir det om kör fett men rätt mappad utan överskott av bränsle så är detta inget problem.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Bäckis wrote:V-power VS BF98 är inte natt och dag men lite bättre, så kör en ban/gatmapp på det och sen en dragracemapp på E85. Bara en idé.
precis det jag menar. sen om jag använder mig av etanolmappen är en annan sak. först och främst lär jag se över soppasystemet innan etanolmappen tas i bruk. har ingen lust att skjuta motorn pga trasiga pumpar eller igensatta filter osv, (tänkte på hur det vart för lauge)..
vi har hela tiden satsat på att gå emot strömmen och göra på vårat vis istället för som alla andra vad gäller det mesta, såsom lågt komp, annan utformning på insug osv...nu är tanken att få ut tillräckligt med mos utan att använda sprit som just alla andra. hur det blir i slutändan behöver vi inte ens disskutera. det kan vi ta då helt enkelt när vi vet skillnaden på just min motor!
/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
- daniel-635
- Posts: 210
- Joined: 24 Nov 2008, 21:13
robbz wrote:vi har hela tiden satsat på att gå emot strömmen och göra på vårat vis istället för som alla andra vad gäller det mesta,
/mvh
Det är en sak som jag verkligen uppskattar med detta bygge, att våga ta egna vägar.
Därför sörjer jag lite att det gamla grenröret med lågt monterad turbo gick i graven....
Men av filmklippen att döma är det bättring på gång
Ju mer man lär sig desto lättare är det att förstå att man inget begriper.......
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403
Pysslar med min BMW 635 Bi-Turbo här.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403