
BMW E30 M50B25 turbo SFROREGGAD
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Finns bilder och mått i denna tråden om du inte redan sett
bara att scrolla ner lite http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003" onclick="window.open(this.href);return false;

- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Molna wrote:Finns bilder och mått i denna tråden om du inte redan settbara att scrolla ner lite http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra info för hur man ska göra i den tråden!
Men de va inte riktigt min fråga


/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Om man ändå ska göra jobbet att få det ställbart, är det inte lika bra att då göra det ordentligt på en gång?niclasmann wrote:Molna wrote:Finns bilder och mått i denna tråden om du inte redan settbara att scrolla ner lite http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra info för hur man ska göra i den tråden!
Men de va inte riktigt min frågaUndra mest om det finns någon här inne som har gjort camber jusering kit med t.ex plattsjärn och ett ovalt hål så man kan höja och sänka så. Gärna med bilder så man ser hur de blir och mått
/Niclas

Det blir typ omöjligt att justera in hjulvinklarna på ett vettigt sätt med plattjärn och ovala hål.
Sen tycker jag det känns obehagligt att det inte finns någonting annat än den genomgående skruven som håller inställningen på plats. Har man otur så juckar det sig loss och kan då åka upp och ned som det själv behagar.
Nej bygg om ordentligt med justerbar camber och toe med de rätta delarna ist.

Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Så sant som du skriver Bonje, men nackdelen när man är student så finns det inte något stor ekonomi att lägga ut på ppf kittet därför jag kikar på billigare lösning, men om någon känner sig manad och sponsra mig med ett camber kit så är jag mer än tacksam!Bonje wrote:Om man ändå ska göra jobbet att få det ställbart, är det inte lika bra att då göra det ordentligt på en gång?niclasmann wrote:Molna wrote:Finns bilder och mått i denna tråden om du inte redan settbara att scrolla ner lite http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... f=1&t=1003" onclick="window.open(this.href);return false;
Bra info för hur man ska göra i den tråden!
Men de va inte riktigt min frågaUndra mest om det finns någon här inne som har gjort camber jusering kit med t.ex plattsjärn och ett ovalt hål så man kan höja och sänka så. Gärna med bilder så man ser hur de blir och mått
/Niclas![]()
Det blir typ omöjligt att justera in hjulvinklarna på ett vettigt sätt med plattjärn och ovala hål.
Sen tycker jag det känns obehagligt att det inte finns någonting annat än den genomgående skruven som håller inställningen på plats. Har man otur så juckar det sig loss och kan då åka upp och ned som det själv behagar.
Nej bygg om ordentligt med justerbar camber och toe med de rätta delarna ist.

Men förstår helt klart vad du menar, men man får väl dra åt de och köra låsbricka så borde de ju hålla en stund iallafall?

Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Får bli en kort update med massa bilder denna gång, då de inte händer så mycket medans jag väntar på delar och funderar på hur jag ska göra med camberjusteringen i bak.
Min bakvagn som jag köpte komplett som blivit blästrad och målad med hammarlack från Jula
Innan:

Efter


Såhär såg bakvagnen ut som satt uppe

E36/E46 nav från Ebay för halva priset har kommit

Nu väntar jag bara på mina hjullager bak som skickades igår, sen väntas bara på att beställa den sk "bonjehylsan" och beställa ett par E46 330 skivor fram sedan är det bara och börja riva ned i fram och byta det
Min bakvagn som jag köpte komplett som blivit blästrad och målad med hammarlack från Jula

Innan:

Efter


Såhär såg bakvagnen ut som satt uppe

E36/E46 nav från Ebay för halva priset har kommit


Nu väntar jag bara på mina hjullager bak som skickades igår, sen väntas bara på att beställa den sk "bonjehylsan" och beställa ett par E46 330 skivor fram sedan är det bara och börja riva ned i fram och byta det

Last edited by niclasmann on 28 Sep 2015, 20:19, edited 1 time in total.
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Bara error 404 på de bilderna...


Re: E30 M50B25 vanos turbo
Camber/toe justeringskit kostar ju bara en liten bråkdel av att bygga bil, närmare sagt 1000:- från ppf. Gör som du vill men jag skulle inte ens tvekat på att betala 1000:- istället för att lägga en massa tid på att konstruera något eget som tar en massa tid!
BMW 525 Touring E34 | M50B28 vanos 1063whp 1300wnm
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Sådär, nu kanske de funkar bättreJohanE wrote:Bara error 404 på de bilderna...

/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Sant det du säger, men som sagt så studerar jag fortfarande så ekonomi finns inte i överflöd tyvärr, hur mycket man än vill göra :/Sankan wrote:Camber/toe justeringskit kostar ju bara en liten bråkdel av att bygga bil, närmare sagt 1000:- från ppf. Gör som du vill men jag skulle inte ens tvekat på att betala 1000:- istället för att lägga en massa tid på att konstruera något eget som tar en massa tid!
Men först och främst så ska jag få ordning på allting inom 5-bults konverteringen, så får jag se om jag har några pengar över när det är klart.
/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Vad blir det för bromsar?
Gillar tråden förresten (har följt sen början)
Gillar tråden förresten (har följt sen början)

T0ny 3skel1nen
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
E30 323i -85
M20 6vxl turbo 715hp
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Bak blir det nog e46 328 skivor och OK alt m3E36 OK om jag hittar någott79sk8s wrote:Vad blir det för bromsar?
Gillar tråden förresten (har följt sen början)

Fra blir det e46 330 skivor och m3e36 OK
Så om nån har e36m3 OK fram och bak eller e46 328 OK och skivor att sälja i bra skick så hojta till

/Niclas
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Sådär nu har det hänt lite saker sen sist jag uppdaterade
Blir tyvärr bara text i denna men nästa inlägg blir det en bildbomb
Fick tag på ett par E30M3 nav och skivor av jorgen här på forumet som jag ska ha bak och sedan har jag fått hem mina E46 330 skivor från Ebay för en billig peng
Så nu väntar jag bara på att få hartgehylsan och OK adaptern så ska de väl börjat att göra ordning 5bults konverteringen fram också 
Någon som har något bra förslag eller några OK bak till E30M3 skivor som passar bolt on på E30 bärarmen och med skivorna eller som är större än original E30 325? Men ska få på minst 15" fälgar
Letar fortfarande efter någon som har E36M3 OK fram tillsalu i bra skick!
Har en liten fundering av mina delrin silentblockbussningarna. Ska den tjocka delen sitta uppåt eller neråt? Sett flera som har kört både och men har inte fått någon klar bild på det...



Fick tag på ett par E30M3 nav och skivor av jorgen här på forumet som jag ska ha bak och sedan har jag fått hem mina E46 330 skivor från Ebay för en billig peng


Någon som har något bra förslag eller några OK bak till E30M3 skivor som passar bolt on på E30 bärarmen och med skivorna eller som är större än original E30 325? Men ska få på minst 15" fälgar
Letar fortfarande efter någon som har E36M3 OK fram tillsalu i bra skick!
Har en liten fundering av mina delrin silentblockbussningarna. Ska den tjocka delen sitta uppåt eller neråt? Sett flera som har kört både och men har inte fått någon klar bild på det...
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Har satt ihop bakvagnen nu så imorgon blir det förhoppningsvis montering av den i karossen så man kan börja med framvagnen nångång 
Monterat M3E30 nav bak för 5bult

Slipade av diffen och målade med likadan hammarlack som jag hade till bakvagnen också
Före



Efter



Lämnade också mina M3E30 skivor till Pro-mille för nedsvarvning för att kunna använda original OKen bak
M3E30 282x12
E30 325 258x10


Slutresultat på bakvagnen


Blev en hel del bilder, men mer kommer det efter helgen förhoppningsvis om jag hinner göra något i garaget

Monterat M3E30 nav bak för 5bult
Slipade av diffen och målade med likadan hammarlack som jag hade till bakvagnen också
Före
Efter
Lämnade också mina M3E30 skivor till Pro-mille för nedsvarvning för att kunna använda original OKen bak
M3E30 282x12
E30 325 258x10
Slutresultat på bakvagnen
Blev en hel del bilder, men mer kommer det efter helgen förhoppningsvis om jag hinner göra något i garaget

Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Drog ut efter jobbet och började sätta upp bakvagnen eftersom man slutade tidigt idag
Så nu sitter den upp, ska bara koppla in handbromsen och brmsrören och dra åt allting sen är bakvagnen klar och då blir det att börja riva i framvagnen och göra ordning den
Drog upp den på en domkraft eftersom jag var själv och hade ingen som kunde hjälpa mig

Upp och fast dragen med bultarna


Var ju tvungen och provmontera min OZ fälg för o se hur de kommer bli ungefär, kommer bli riktigt grymt

Har tänkt att dela på det och polera fälgbanan, lacka centrumet i antricit grå och blästra innerbanan för att få de som jag vill


Ska även hämta ut mina hylsor och ok adapter fram imorgon som jag köpte av Hartge här på forumet, riktigt bra kille och ha o göra med! Rekommenderar starkt!



Drog upp den på en domkraft eftersom jag var själv och hade ingen som kunde hjälpa mig

Upp och fast dragen med bultarna
Var ju tvungen och provmontera min OZ fälg för o se hur de kommer bli ungefär, kommer bli riktigt grymt


Har tänkt att dela på det och polera fälgbanan, lacka centrumet i antricit grå och blästra innerbanan för att få de som jag vill

Ska även hämta ut mina hylsor och ok adapter fram imorgon som jag köpte av Hartge här på forumet, riktigt bra kille och ha o göra med! Rekommenderar starkt!
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Ser ju fint ut det där!
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Tackar Nisse! De är förbannat skönt och hålla på med nya saker som är rent o fräschtNisse Järnet wrote:Ser ju fint ut det där!

Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
- niclasmann
- Posts: 297
- Joined: 14 Mar 2014, 23:57
- Location: Nykvarn
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Fått hem mina hylsor och ok adaptrar för 5-bult fram så förhoppningsvis i helgen så tänkte jag pressa i hylsorna och lagret och montera upp fjäderbenet.
Har även köpte lite annat inför framtida projekt



Ni får gissa vad det är för något som ska göras med detta
(Ni som redan vet får gärna vara tysta)
Kan ju bara säga att den förbannade vevaxelbulten sitter rätt bra där den sitter


Tycker det blivit dålig respons på tråden här med kommentarer är det så tråkigt och kika på?
Kanske ska sluta med och lägga upp bilder och sånt här?
Har även köpte lite annat inför framtida projekt

Ni får gissa vad det är för något som ska göras med detta


Kan ju bara säga att den förbannade vevaxelbulten sitter rätt bra där den sitter


Tycker det blivit dålig respons på tråden här med kommentarer är det så tråkigt och kika på?
Kanske ska sluta med och lägga upp bilder och sånt här?
Niclas Mann
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976
SFRO reggad E30 318i M50B25 turbo
Mitt nummer: 076-190 58 50
Team lillort @Facebook
http://www.garaget.org/?car=356976