Page 15 of 19

Posted: 25 Apr 2008, 08:31
by Mattias Sandgren
bmw_pelle wrote:Vet int om ja är så sugen på garret, dom har ju mkt sämre spool än holset tydligen.
Mja. Det beror nog mer på olika modeller.
T.ex. så är senare GT42 riktigt fina. Skulle säga att en HX50 är slöare i jämförelse, men de större modellerna av HX55 med de finare avgashusen verkar riktigt fina. Jämför också t.ex. HX40 mot GT40.

Nu är skillnaderna inte så stora, och sen spelar oljetryck in mot lagerdelen stor roll. Sikta på 2.0-2.5 mm ID på matningen, experimentera gärna och datalogga skillnaden.

Posted: 25 Apr 2008, 13:03
by bmw_pelle
Mattias Sandgren wrote:
bmw_pelle wrote:Vet int om ja är så sugen på garret, dom har ju mkt sämre spool än holset tydligen.
Mja. Det beror nog mer på olika modeller.
T.ex. så är senare GT42 riktigt fina. Skulle säga att en HX50 är slöare i jämförelse, men de större modellerna av HX55 med de finare avgashusen verkar riktigt fina. Jämför också t.ex. HX40 mot GT40.

Nu är skillnaderna inte så stora, och sen spelar oljetryck in mot lagerdelen stor roll. Sikta på 2.0-2.5 mm ID på matningen, experimentera gärna och datalogga skillnaden.
Okay, de är bara va jag hört av en polare som känner en som jobbar på volvos utvecklingsavdelning.

Lutar nog åt en HX55 (65 in/76 ut 25:s avgashus) som det ser ut nu, men vet du av något lämpligt agg som har T4 fläns så hojta till :)

Ska man bara ha 2-2.5mm diameter på olja in till turbon? Har läst lite på tråden på sävar då detta diskuteras men har int följt upp den. Jag har en 1/4" slang nu å den e väl typ 5-6mm.

Posted: 25 Apr 2008, 17:14
by Chrille
bmw_pelle wrote:
Nisse Järnet wrote:Är det M50 låda eller M20 låda? Grym bil :D
Jag kör med m20 eftersom jag har m20 lutning.

Skit också! Det var jag som köpte ditt gamla grenrör, jag ska ju göra M50-lut...

Kommer det passa tror du?

Posted: 25 Apr 2008, 20:55
by paytax
Chrille wrote:
bmw_pelle wrote:
Nisse Järnet wrote:Är det M50 låda eller M20 låda? Grym bil :D
Jag kör med m20 eftersom jag har m20 lutning.

Skit också! Det var jag som köpte ditt gamla grenrör, jag ska ju göra M50-lut...

Kommer det passa tror du?
Annars har du ju delar att bygga nytt! 8)

Posted: 25 Apr 2008, 21:27
by Chrille
paytax wrote:
Chrille wrote:
bmw_pelle wrote: Jag kör med m20 eftersom jag har m20 lutning.

Skit också! Det var jag som köpte ditt gamla grenrör, jag ska ju göra M50-lut...

Kommer det passa tror du?
Annars har du ju delar att bygga nytt! 8)

Precis :wink:

Posted: 25 Apr 2008, 23:36
by bmw_pelle
Chrille wrote:
bmw_pelle wrote:
Nisse Järnet wrote:Är det M50 låda eller M20 låda? Grym bil :D
Jag kör med m20 eftersom jag har m20 lutning.

Skit också! Det var jag som köpte ditt gamla grenrör, jag ska ju göra M50-lut...

Kommer det passa tror du?
Tjenna, jasså de har du nu :)

De kan nog gå kanske, ev får du vrida om wg röret bara.Men pröva vettja :) .

Hör av dej så man får veta hur de gick!

Posted: 26 Apr 2008, 00:39
by Mattias Sandgren
bmw_pelle wrote:Okay, de är bara va jag hört av en polare som känner en som jobbar på volvos utvecklingsavdelning.
Det kan myckte väl vara sant om aggregaten de testar just nu, det varierar garanterat med åren för det är olika innehåll i många aggregat allteftersom åren går. Det är lite farligt med internet i det här sammanhanget, svårt att veta vad som är fakta.. bäst att prova helt enkelt. :)
bmw_pelle wrote:Ska man bara ha 2-2.5mm diameter på olja in till turbon? Har läst lite på tråden på sävar då detta diskuteras men har int följt upp den. Jag har en 1/4" slang nu å den e väl typ 5-6mm.
Det beror förstås på vad man har för oljetryck i motorn, men det är en bra rekommendation. Svetsa igen och borra, testa.

Posted: 26 Apr 2008, 07:38
by Chrille
bmw_pelle wrote:
Chrille wrote:
bmw_pelle wrote: Jag kör med m20 eftersom jag har m20 lutning.

Skit också! Det var jag som köpte ditt gamla grenrör, jag ska ju göra M50-lut...

Kommer det passa tror du?
Tjenna, jasså de har du nu :)

De kan nog gå kanske, ev får du vrida om wg röret bara.Men pröva vettja :) .

Hör av dej så man får veta hur de gick!
Kommer jag bara över motorfästen och kuddar i dag så blir det nog lite provmontering :D

Posted: 26 Apr 2008, 10:28
by bmw_pelle
Mattias Sandgren wrote:
bmw_pelle wrote:Okay, de är bara va jag hört av en polare som känner en som jobbar på volvos utvecklingsavdelning.
Det kan myckte väl vara sant om aggregaten de testar just nu, det varierar garanterat med åren för det är olika innehåll i många aggregat allteftersom åren går. Det är lite farligt med internet i det här sammanhanget, svårt att veta vad som är fakta.. bäst att prova helt enkelt. :)
bmw_pelle wrote:Ska man bara ha 2-2.5mm diameter på olja in till turbon? Har läst lite på tråden på sävar då detta diskuteras men har int följt upp den. Jag har en 1/4" slang nu å den e väl typ 5-6mm.
Det beror förstås på vad man har för oljetryck i motorn, men det är en bra rekommendation. Svetsa igen och borra, testa.
Jo, man ska ju inte tro allt som skrivs men va ska man tro på eg det är ju de som är frågan hehe :)

Asså finns det effekt att vinna med litet oljeinlopp eller bara för att turbon ska må bättre? Man vill ju inte riskera att ge den för lite olja så den skär, men ja kan tänka mej att den inte behöver så mkt olja.

Posted: 26 Apr 2008, 10:56
by Mattias Sandgren
Pelle: Läs tråden om oljetryck vs spool på Sävar-forumet.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17389

Posted: 26 Apr 2008, 11:25
by bmw_pelle
Mattias Sandgren wrote:Pelle: Läs tråden om oljetryck vs spool på Sävar-forumet.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=17389
Done. nu blire svetsa nippel :)

Men ja kanske kör på 2.5-3mm, ja e lite feg av mej :)

Posted: 26 Apr 2008, 17:36
by 525mannen
Ja den har man läst, verkar helt klart vara värt o prova!

Riktigt fin bil iaf, mkt vill ha faktor över insuget! :shock:

Posted: 28 Apr 2008, 08:45
by bmw_pelle
525mannen wrote:Ja den har man läst, verkar helt klart vara värt o prova!

Riktigt fin bil iaf, mkt vill ha faktor över insuget! :shock:
Ja insuget blev ju som de blev, sen om det ger eller tar effekt är ju frågan men lite annars är de ju :)

Posted: 04 Jun 2008, 03:44
by bmw_pelle
Ny turbo har blivit inhandlad och monterad. Schwitzer S3B 65mm/74mm.

Har startat och varmkört idag så toppen ska efterdras efter några timmars sömn efter nattskiftet. Sen är de lite div små pyssel och lite mappning som gäller imorgon.

Kanske den blir klar dagen före eller kanske rent av 2 dar före EDPS. Skulle va jävvligt skönt iaf.

Posted: 04 Jun 2008, 13:53
by flp
var turbon helt bolt on? ska emil komma och mappa eller? mappa inte fredagnatt som för några sommrar sen, jag ids inte bogsera hem dig igen ;)

MVH Micke

Posted: 05 Jun 2008, 04:48
by bmw_pelle
Japp den va helt bolt on. Har däremot problem att den blåryker vid motorbroms då man snytit ordentligt. Vet int om de e turbon eller om de är ventiltätningarna. Känns konstigt om de skulle ha vart ventiltätningarna, den har ju aldrig rykt förut.

Går riktigt bra med 1.5bar. Tror 2.8:an å de högre kompet gör sitt.

Posted: 05 Jun 2008, 10:44
by flp
jaha, så de var ni som var ute å mappa igår? ja fick ju anklagelser att ja skulle vara ute å snyta ;) iof var ja de, men inte just då. :)

så du är som redo till långnäs då?
ja ska å hjälpa arne me elen idag sen blire å försöka täta ett fläsktryckläckage på min bil. därför laddet barkar.

MVH Micke