Page 15 of 33
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 10 Sep 2013, 20:56
by markus
Swedol slangen är riktigt bra. Åkte ett par år med den utan problem med e85. Kostade typ 20 kr metern då.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 10 Sep 2013, 21:35
by Nisse Järnet
Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)
Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 10 Sep 2013, 21:41
by _TH_
Nisse Järnet wrote:Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)
Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.
Vem säljer den ?
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 10 Sep 2013, 21:48
by Nisse Järnet
_TH_ wrote:Nisse Järnet wrote:Bronto wrote:Vad är kravet stålomspunnen an slang eller vanlig gummi slang? Om du vill ha vanlig gummi slang har Trelleborg en slang som faktist tål E85. (har prövat)
Och skulle det vara stålomspunnet får du välja själv om du vill ha PTFE slang eller en stålomspunnen gummi slang dem flesta Kvalitetsslangarna som finns tål E85 och PTFE gör det garanterat.
Trelleborg hydro eco heter den, funkar skitbra! Suttit i min bil senaste 5 åren eller nåt.
Vem säljer den ?
Jag köpte av lokala slang-gubben (RC i Vallentuna) Hydroscand kanska kan ta hem? Var inte speciellt dyr

Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 10 Sep 2013, 22:39
by _TH_
Vem säljer den ?
Jag köpte av lokala slang-gubben (RC i Vallentuna) Hydroscand kanska kan ta hem? Var inte speciellt dyr

Tack!
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 17 Sep 2013, 18:36
by _TH_
Jag har hittat ett VEMS v3 som jag förmodligen kommer köpa.
Det har körts med wastedfire tändning som jag kommer få med.
Men vad är era åsikter ang, tändningen ? Vad är skillnaderna
Sen har jag funderingar på intern WG eller extern WG
Turbon den gäller är en Holset HX35
Ska jag köra men intern eller plugga o köra extern?
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 20 Sep 2013, 19:46
by _TH_
Nu har jag 2st roliga packet påväg hem till mig.
Ett Vems med färdig m20 härva
adaptergrenrör med t3-fläns
Är det någon som sitter och ruvar på en Holset HX35 med 12 avgashus ?
Skicka PM till mig plz
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 21 Sep 2013, 21:46
by Houk
Hej! Wastefire betyder ju att alla tändspolarna får jobba dubbelt så mycket (tänder på både avgastakt och insugstakt), och med det får man kortare uppladdningstider på spolarna som i sin tur ger kanske lite sämmre gnista på höga varv om man ska se det teoretiskt, men i verkligheten så fungerar det väldigt bra.
Sen så beror det ju på vad för spolar man kör med så klart.
Intern Wastegate på en Lastbilsturbo brukar va för dålig för att kunna evakuera tillräckligt på en bensin/etanol motor och brukar leda till skenladd, man brukar plugga den med att stummontera wastegaten eller svetsa igen den och köra extern, kanske finns nån som portat och fått det till att fungera men inte det vanligaste ia fall.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20-turbo<--
Posted: 22 Sep 2013, 16:22
by _TH_
Houk wrote:Hej! Wastefire betyder ju att alla tändspolarna får jobba dubbelt så mycket (tänder på både avgastakt och insugstakt), och med det får man kortare uppladdningstider på spolarna som i sin tur ger kanske lite sämmre gnista på höga varv om man ska se det teoretiskt, men i verkligheten så fungerar det väldigt bra.
Sen så beror det ju på vad för spolar man kör med så klart.
Intern Wastegate på en Lastbilsturbo brukar va för dålig för att kunna evakuera tillräckligt på en bensin/etanol motor och brukar leda till skenladd, man brukar plugga den med att stummontera wastegaten eller svetsa igen den och köra extern, kanske finns nån som portat och fått det till att fungera men inte det vanligaste ia fall.
tack för förklaringen.
Då vet jag iaf lite mer

Re: BMW e30 325 -87 -->m20- vilket Turbo agg?
Posted: 26 Sep 2013, 22:48
by _TH_
Vilket Turbo-agg borde jag köra men på min motor?
För och nackdelar. Siktar på runt 350whp 450mn.
M20B25 botten med svarvade katt-kolvar,M20B20topp
Re: BMW e30 325 -87 -->m20- vilket Turbo-agg?
Posted: 29 Sep 2013, 21:57
by _TH_
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 15 Oct 2013, 21:26
by _TH_
Här händer det inte så mycket just nu.
Men var och pressade nya slangar till oljekylet för att få plats med det nya grenröret.

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 07 Nov 2013, 17:59
by _TH_
Nu har fått lite goa speedparts!
Sist jag var i garaget så slängde jag på toppen och fick dit oljekylet.
Inte mycket att ta bilder på.
Men här är en Holset hx35 med 12avgashus
990cc spridare
Fuelrail
Och de här bad boysen ska få mata motorn med sås
Förra helgen var jag i Madrid på skateboardresa.
Och nu i helgen ska jag till Funäsdalen för årets snowboardpremiär.
Nästa helg ska jag ner o skruva tänkte jag.
Mycket nöje.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 07 Nov 2013, 21:02
by Nisse Järnet
Har dom mycket snö där uppe? Brukar själv åka dit men inte såhär tidigt

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 08 Nov 2013, 00:45
by _TH_
Nisse Järnet wrote:Har dom mycket snö där uppe? Brukar själv åka dit men inte såhär tidigt

Det är typ en halv backe öppet just nu.
Men ska bli gött o bara känna på de lite.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 05 Dec 2013, 22:05
by _TH_
Vilken pol är vilken på en TPS med tre stift från e36? (när man ser tps'en uppifrån monterad)
Jag har googlat men hittar inget bra kopplingsschema.
Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--
Posted: 06 Dec 2013, 00:13
by Nisse Järnet
To find TPS supply, TPS ground and TPS signal terminals on the sensor use a multimeter to test the
Ohms resistance across the terminals.
The TPS supply, TPS ground terminals will give a ohms resistance that will not change as the throdle
is opened and closed.
When you have found these, test from each one of these to another terminal unUl you find the two
terminals that the resistance decreases as the throdle is opened.
Example:‐ Throdle closed resistance 4.2 K ohms.
Throdle open resistance 1.2 K ohms.
When you have found these you are tesUng across the TPS supply and TPS signal. The other terminal
is the TPS ground