Williams 318is turbo såld

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Ja det stämmer ju, det är ingen ordning på er e-tuna boys!

Nä men de går ju att mäta sig till.
Står skala på ritningen?

mvh
318is -90 turbo
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Re: Williams 318is turbo

Post by Erki87 »

vadå skala?

Måtten är i millimeter. Japp det saknas ett höjdmått! Det är gjort me flit. Så jag är den enda i världen som vet det.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Re: Williams 318is turbo

Post by Bmw*Alex »

scilent bussningar till e30 ?

mvh
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Skala så jag kunde räkna ut måttet som saknades. Men jag har mätt fram det. Så vi är 2 i världen!!! Jag har redan några möjliga köpare i Kina

Nu ska ja fräsa spåren i "loppet" sen är de klara. Behöver dock fortfarande ritningar till bärarmsbussning. Fast de borde vara lätta att mäta fram
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Hej igen!

Nu har jag avslutat en hektisk vecka i garaget med ett avslut på gotland ring bakom mig.

Jag hann precis få ihop min bakvagn igen efter en smärre renovering.

Image

Jag förstärkte upp bärarmarna såhär.

Image

Och med nya delrinbussningar och lite pulverlack blev det såhär

Image


Image

Roligare än innan

Image

Det är skönt att resten av underredet också är schysst.

Image


Jag fixade bromskylning för ett tag sen, beläggen är kvar efter helgen så de verkar ha fungerat bra. Jag drog en 3" slang från intagen i fram.

Image

Det sista som hände för mig dagen innan avfärd var att jag bröt av ett krängningshämmarstag bak, men jag lyckades med någon timmes marginal få ihop krängarn.

Men spänningen slutade inte där, på motorvägen ner till båten rasade kopplingen på skåpbilen vi hade med oss, där i fanns alla verktyg och soppa och en hoj, ungefär samtidigt kände brorsan att han höll på att tappa ett hjul. Samtliga muttrar var utskruvade ungefär 2 varv, och han hade inga verktyg så han var tvungen att chansa och åka tillbaks en mil till skåpbilen på motorvägen. Men det gick vägen och alla kom med till slut. vi hade 5min till godo.


Dagen på gotland var mycket trevlig.
Vi åkte dit med 5 bilar, och jag räknade absolut med att min skulle behöva bogseras hem pga. rasad växellåda eller motor, men min var en av de totalt två som klarade sig från ras. Mot alla odds!

Image

Image

Image

Min skulle behöva mappas, den går inte nå vidare nu, men det var mycket jämt mellan mig, brorsan i hans Celica som är ganska banpreppad och en polare med Porsche 944 S2 med R-däck.
Jag tycker supersport-dämparna och fjädrarna jag köpte för ett tag sen var för mjuka, jag ska försöka styva upp bilen nu med rejälare krängare.

Det var grejt!
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Idag var det dags att leta fram bilen igen efter diverse tidsätande saker!

När jag startade upp den så märkte jag att jag hade lite avgasläck vid turbo/grenrör, så jag bestämde mig för att riva allt det och försöka göra lite tätare, bättre och finare där. Så ja rev turbo och det första jag märkte var packningen:


Image


Det verkar saknas något?
Det känns ju lite oroande att den biten farit genom turbon, men jag kunde inte se några fel eller defekter på impellern.

Det var ganska tydligt att det läckt avgaser


Image


Sen när jag hade meckat loss grenröret märkte jag att det spruckit vid turboflänsen, runt ena kollektorn.. Ingen bild på det men det var en liten spricka runt hela.
Jag har stadgat upp downpipe vid växellådan och trodde i min förvirring att det skulle hålla mig borta från sånt här, men svetsarna är ganska klena såg jag så det var väl inte så konstigt. Ska försöka täta till det i veckan och plana av flänsen som nu är helt konkav.

Den lär ju ha dånat lite mer nu när grenröret var sprucket, men jag hörde ingen skillnad, troligtvis eftersom jag har screampipe. Nu ska jag passa på att dra in det till avgassystemet eftersom jag lessnat helt på att den brölar så.

Satt så äre nu.

Image
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Hej!

Nu har jag svetsat ihop grenröret och dragit in WGs ut-rör till avgassystem så jag slipper brööööölet.
Men så idag när jag var ute och provade bilen med helt grenrör så gick den inte bättre än med trasigt grenrör, ingen tydlig skillnad hur som helst..

Men så stod jag still och gasade lite och märkte att när jag inte tryckte in launchcontrollknappen så launchade den och när jag tryckte in så launchade den inte.

så jag provade jag köra en sväng och peta in knappen när jag körde, alltså aktiverade launchen. Och då var det ju andra bullar. Så launchen har blivit inverterad på något sätt.

Men hur inverterar man den liksom? Det kan man väl inte göra i megatune?

Nu kopplar jag bort launchen och ser om det blir bra om man bara gör om.


Image
318is -90 turbo
baumgardt
Posts: 561
Joined: 16 Feb 2010, 21:29

Re: Williams 318is turbo

Post by baumgardt »

spännande bygge detta! :D
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Tack!
Idag tog jag bort launch och körde lite, och den gick mycket bättre än tidigare! Den gick bättre än i höstas när jag ladda 1,5 bar, och nu laddar jag bara 0,9.
Så nästa steg är att ställa upp till 1,5 igen och se vad som händer.

Sen är jag sugen på att plocka ur reservhjulsbalja och takluckan för att minska vikten, så de blir nog nästa steg.
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Tadaa!
Nu är takluckan väck. Vet inte vikten, men några dåligt placerade kilon var det allt!

Image

Tyvärr så råkade jag buckla taket runt luckan lite när ja bråka ur den. Det var besvärligt med limmet som ramen satt med tycker jag.
Nu i efterhand kan man ju tänka att man skulle ha värmt för att mjuka upp limmet. eller skära med kniv?

Nåväl, nu ska jag försöka banka lite plåt rak, sen sätta igen taket igen!

Image


Om jag vill ta bort förstärkningen i själva luckan, slipar jag då bara bort de punkter där de är ihoppressade/svetsade längs den nedvikta kanten eller sitter de ihop på fler sätt? (förutom lim..)

Image

/osten
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Häj.

Om knappt två veckor far jag och en hög kompisar till Gotland ring för lite bankörning, och innan det ska en del fixas med bilen!

Jag har tagit ur reservhjulsbaljan och stoppat i en alu-durk.

Image


Bilen har varit svårstartad ett tag och jag har trott det har varit otäta ventiler, men efter leakdown som visade högst 9% läck plockade jag ner spridare för att reka läget där, och ja upptäckte då att de inte skickade någon soppa när den gick på startmotor. Konstigt.

Image

Tog ner trottelhuset av en händelse och upptäckte då att TPS inte följde med när ja vred på spjället, bingo!

Med den fastdragen med lite loctite var det lättare att starta.
Brum!


Ja har flyttat tagit bort fläktstyrningen och stoppat dit huvudströmbrytare, laddtryck och vattentempmätare.

Image

Ja förberedde små centrumhål för fler mätare om det skulle bli så senare.


Sen har ja fått en sån här pärla.

Image

Som jag först tänkte bygga nytt biltransportflak till, men ja vill ha kvar det stora fina flaket med lämmar och kapell så ja ska istället på något sätt hissa framhjulen på bilen ca 50cm för att få en hyfsad vinkel på flaket och sen typ 3-4m ramper bak så får man upp bmwn på det flak som finns.
Vilken pärla lt31an är sen då! Nybesiktigad och allt.


Ja har en uppsättning ozfälgar med conti sportcontact 2 däck som får tjäna på Gotland.

Image

Härnäst ska ja svarva nya excentriska delrinbussningar till främre bärarmarna.
Hur excentriska törs man ha dom? Ja tänker för att slippa oroa mig för att de ska spricka..

/Olle
318is -90 turbo
JulianS
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2009, 23:39
Location: Drammen, Norge

Re: Williams 318is turbo

Post by JulianS »

Varför svarva delrinbussningar til bärarmarna fram när nya m3 bussningar kostar 200-300 spänn? Dom håller längre än bilen. Har körd med sånna gröna treehouse? bussningar, och bromskraften på blöt väg blev inget vidare..
318iS Turbo | Kompsänkt (svarvade kolvar) och arp toplocksbultar annars original motor, även originalt ommappad styrsystem :) 1.6bar på 95 oktan :)
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Ja tycker det är kul att svarva och har delrin hemma. Och så blir det ju ännu billigare så :)

Jag hängde inte med när du skrev om de gröna trähusen och blöta bromsar, vad menade du? Är det dumt med delrin när det är blött?
318is -90 turbo
JulianS
Posts: 58
Joined: 25 Mar 2009, 23:39
Location: Drammen, Norge

Re: Williams 318is turbo

Post by JulianS »

Presis, dumt med delrin när det är blött :)

Man får köpt en bussning med hållare som heter treehouse, den är stenhård.
318iS Turbo | Kompsänkt (svarvade kolvar) och arp toplocksbultar annars original motor, även originalt ommappad styrsystem :) 1.6bar på 95 oktan :)
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Bussningar klara!


Image

Image

Ja glömde göra en kant på bussningen så ja satte en skruv för säkerhets skull.

Image


Ja var ikväll på stcc på Solvalla ikväll, tycket det är konstigt att de har så mycket problem med bilarna. Under carrera cup var det typ 4 bilar som fick strul

Image
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Idag bär det av!

Image

Nya främre bärarmsbussningar är monterade, det var spännande att köra i regn innan toe-in var inställd!

Mina däck som ja körde sist på Gotland blev så konstigt slitna, ja skiftade lite mellan fram och bak och vet inte när de slets så.
Har någon en tanke om vad det kan bero på?

Image

Båda vänster och höger ser likadant ut.

Sen har jag fixat spakstället som hade börjat glappa, nu är det distinkt och härligt! Vilken skillnad det gör i känslan.

Bajs
318is -90 turbo
User avatar
Pilliam
Posts: 363
Joined: 21 Sep 2009, 16:55
Location: Jokkmokk

Re: Williams 318is turbo

Post by Pilliam »

Bilen går fint och verkstaden har kompletterats med CNC plasma!

Image

Mycket bra att ha. På gränsen att plasman klarar 10mm stål bara, så eventuellt behöver den bytas ut.

Jag har försökt göra finare i motorrummet också, vitt var inte ett vinnande koncept i mitt fall.

Image
318is -90 turbo
Post Reply