Williams 318is turbo såld
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Williams 318is turbo
Ja det stämmer ju, det är ingen ordning på er e-tuna boys!
Nä men de går ju att mäta sig till.
Står skala på ritningen?
mvh
Nä men de går ju att mäta sig till.
Står skala på ritningen?
mvh
318is -90 turbo
Re: Williams 318is turbo
vadå skala?
Måtten är i millimeter. Japp det saknas ett höjdmått! Det är gjort me flit. Så jag är den enda i världen som vet det.
Måtten är i millimeter. Japp det saknas ett höjdmått! Det är gjort me flit. Så jag är den enda i världen som vet det.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: Williams 318is turbo
scilent bussningar till e30 ?
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Williams 318is turbo
Skala så jag kunde räkna ut måttet som saknades. Men jag har mätt fram det. Så vi är 2 i världen!!! Jag har redan några möjliga köpare i Kina
Nu ska ja fräsa spåren i "loppet" sen är de klara. Behöver dock fortfarande ritningar till bärarmsbussning. Fast de borde vara lätta att mäta fram
Nu ska ja fräsa spåren i "loppet" sen är de klara. Behöver dock fortfarande ritningar till bärarmsbussning. Fast de borde vara lätta att mäta fram
318is -90 turbo
Re: Williams 318is turbo
Hej igen!
Nu har jag avslutat en hektisk vecka i garaget med ett avslut på gotland ring bakom mig.
Jag hann precis få ihop min bakvagn igen efter en smärre renovering.
Jag förstärkte upp bärarmarna såhär.
Och med nya delrinbussningar och lite pulverlack blev det såhär
Roligare än innan
Det är skönt att resten av underredet också är schysst.
Jag fixade bromskylning för ett tag sen, beläggen är kvar efter helgen så de verkar ha fungerat bra. Jag drog en 3" slang från intagen i fram.
Det sista som hände för mig dagen innan avfärd var att jag bröt av ett krängningshämmarstag bak, men jag lyckades med någon timmes marginal få ihop krängarn.
Men spänningen slutade inte där, på motorvägen ner till båten rasade kopplingen på skåpbilen vi hade med oss, där i fanns alla verktyg och soppa och en hoj, ungefär samtidigt kände brorsan att han höll på att tappa ett hjul. Samtliga muttrar var utskruvade ungefär 2 varv, och han hade inga verktyg så han var tvungen att chansa och åka tillbaks en mil till skåpbilen på motorvägen. Men det gick vägen och alla kom med till slut. vi hade 5min till godo.
Dagen på gotland var mycket trevlig.
Vi åkte dit med 5 bilar, och jag räknade absolut med att min skulle behöva bogseras hem pga. rasad växellåda eller motor, men min var en av de totalt två som klarade sig från ras. Mot alla odds!
Min skulle behöva mappas, den går inte nå vidare nu, men det var mycket jämt mellan mig, brorsan i hans Celica som är ganska banpreppad och en polare med Porsche 944 S2 med R-däck.
Jag tycker supersport-dämparna och fjädrarna jag köpte för ett tag sen var för mjuka, jag ska försöka styva upp bilen nu med rejälare krängare.
Det var grejt!
Nu har jag avslutat en hektisk vecka i garaget med ett avslut på gotland ring bakom mig.
Jag hann precis få ihop min bakvagn igen efter en smärre renovering.
Jag förstärkte upp bärarmarna såhär.
Och med nya delrinbussningar och lite pulverlack blev det såhär
Roligare än innan
Det är skönt att resten av underredet också är schysst.
Jag fixade bromskylning för ett tag sen, beläggen är kvar efter helgen så de verkar ha fungerat bra. Jag drog en 3" slang från intagen i fram.
Det sista som hände för mig dagen innan avfärd var att jag bröt av ett krängningshämmarstag bak, men jag lyckades med någon timmes marginal få ihop krängarn.
Men spänningen slutade inte där, på motorvägen ner till båten rasade kopplingen på skåpbilen vi hade med oss, där i fanns alla verktyg och soppa och en hoj, ungefär samtidigt kände brorsan att han höll på att tappa ett hjul. Samtliga muttrar var utskruvade ungefär 2 varv, och han hade inga verktyg så han var tvungen att chansa och åka tillbaks en mil till skåpbilen på motorvägen. Men det gick vägen och alla kom med till slut. vi hade 5min till godo.
Dagen på gotland var mycket trevlig.
Vi åkte dit med 5 bilar, och jag räknade absolut med att min skulle behöva bogseras hem pga. rasad växellåda eller motor, men min var en av de totalt två som klarade sig från ras. Mot alla odds!
Min skulle behöva mappas, den går inte nå vidare nu, men det var mycket jämt mellan mig, brorsan i hans Celica som är ganska banpreppad och en polare med Porsche 944 S2 med R-däck.
Jag tycker supersport-dämparna och fjädrarna jag köpte för ett tag sen var för mjuka, jag ska försöka styva upp bilen nu med rejälare krängare.
Det var grejt!
318is -90 turbo
Re: Williams 318is turbo
Idag var det dags att leta fram bilen igen efter diverse tidsätande saker!
När jag startade upp den så märkte jag att jag hade lite avgasläck vid turbo/grenrör, så jag bestämde mig för att riva allt det och försöka göra lite tätare, bättre och finare där. Så ja rev turbo och det första jag märkte var packningen:
Det verkar saknas något?
Det känns ju lite oroande att den biten farit genom turbon, men jag kunde inte se några fel eller defekter på impellern.
Det var ganska tydligt att det läckt avgaser
Sen när jag hade meckat loss grenröret märkte jag att det spruckit vid turboflänsen, runt ena kollektorn.. Ingen bild på det men det var en liten spricka runt hela.
Jag har stadgat upp downpipe vid växellådan och trodde i min förvirring att det skulle hålla mig borta från sånt här, men svetsarna är ganska klena såg jag så det var väl inte så konstigt. Ska försöka täta till det i veckan och plana av flänsen som nu är helt konkav.
Den lär ju ha dånat lite mer nu när grenröret var sprucket, men jag hörde ingen skillnad, troligtvis eftersom jag har screampipe. Nu ska jag passa på att dra in det till avgassystemet eftersom jag lessnat helt på att den brölar så.
Satt så äre nu.
När jag startade upp den så märkte jag att jag hade lite avgasläck vid turbo/grenrör, så jag bestämde mig för att riva allt det och försöka göra lite tätare, bättre och finare där. Så ja rev turbo och det första jag märkte var packningen:
Det verkar saknas något?
Det känns ju lite oroande att den biten farit genom turbon, men jag kunde inte se några fel eller defekter på impellern.
Det var ganska tydligt att det läckt avgaser
Sen när jag hade meckat loss grenröret märkte jag att det spruckit vid turboflänsen, runt ena kollektorn.. Ingen bild på det men det var en liten spricka runt hela.
Jag har stadgat upp downpipe vid växellådan och trodde i min förvirring att det skulle hålla mig borta från sånt här, men svetsarna är ganska klena såg jag så det var väl inte så konstigt. Ska försöka täta till det i veckan och plana av flänsen som nu är helt konkav.
Den lär ju ha dånat lite mer nu när grenröret var sprucket, men jag hörde ingen skillnad, troligtvis eftersom jag har screampipe. Nu ska jag passa på att dra in det till avgassystemet eftersom jag lessnat helt på att den brölar så.
Satt så äre nu.
318is -90 turbo
Williams 318is turbo
Hej!
Nu har jag svetsat ihop grenröret och dragit in WGs ut-rör till avgassystem så jag slipper brööööölet.
Men så idag när jag var ute och provade bilen med helt grenrör så gick den inte bättre än med trasigt grenrör, ingen tydlig skillnad hur som helst..
Men så stod jag still och gasade lite och märkte att när jag inte tryckte in launchcontrollknappen så launchade den och när jag tryckte in så launchade den inte.
så jag provade jag köra en sväng och peta in knappen när jag körde, alltså aktiverade launchen. Och då var det ju andra bullar. Så launchen har blivit inverterad på något sätt.
Men hur inverterar man den liksom? Det kan man väl inte göra i megatune?
Nu kopplar jag bort launchen och ser om det blir bra om man bara gör om.
Nu har jag svetsat ihop grenröret och dragit in WGs ut-rör till avgassystem så jag slipper brööööölet.
Men så idag när jag var ute och provade bilen med helt grenrör så gick den inte bättre än med trasigt grenrör, ingen tydlig skillnad hur som helst..
Men så stod jag still och gasade lite och märkte att när jag inte tryckte in launchcontrollknappen så launchade den och när jag tryckte in så launchade den inte.
så jag provade jag köra en sväng och peta in knappen när jag körde, alltså aktiverade launchen. Och då var det ju andra bullar. Så launchen har blivit inverterad på något sätt.
Men hur inverterar man den liksom? Det kan man väl inte göra i megatune?
Nu kopplar jag bort launchen och ser om det blir bra om man bara gör om.
318is -90 turbo
Re: Williams 318is turbo
Tack!
Idag tog jag bort launch och körde lite, och den gick mycket bättre än tidigare! Den gick bättre än i höstas när jag ladda 1,5 bar, och nu laddar jag bara 0,9.
Så nästa steg är att ställa upp till 1,5 igen och se vad som händer.
Sen är jag sugen på att plocka ur reservhjulsbalja och takluckan för att minska vikten, så de blir nog nästa steg.
Idag tog jag bort launch och körde lite, och den gick mycket bättre än tidigare! Den gick bättre än i höstas när jag ladda 1,5 bar, och nu laddar jag bara 0,9.
Så nästa steg är att ställa upp till 1,5 igen och se vad som händer.
Sen är jag sugen på att plocka ur reservhjulsbalja och takluckan för att minska vikten, så de blir nog nästa steg.
318is -90 turbo
Williams 318is turbo
Tadaa!
Nu är takluckan väck. Vet inte vikten, men några dåligt placerade kilon var det allt!
Tyvärr så råkade jag buckla taket runt luckan lite när ja bråka ur den. Det var besvärligt med limmet som ramen satt med tycker jag.
Nu i efterhand kan man ju tänka att man skulle ha värmt för att mjuka upp limmet. eller skära med kniv?
Nåväl, nu ska jag försöka banka lite plåt rak, sen sätta igen taket igen!
Om jag vill ta bort förstärkningen i själva luckan, slipar jag då bara bort de punkter där de är ihoppressade/svetsade längs den nedvikta kanten eller sitter de ihop på fler sätt? (förutom lim..)
/osten
Nu är takluckan väck. Vet inte vikten, men några dåligt placerade kilon var det allt!
Tyvärr så råkade jag buckla taket runt luckan lite när ja bråka ur den. Det var besvärligt med limmet som ramen satt med tycker jag.
Nu i efterhand kan man ju tänka att man skulle ha värmt för att mjuka upp limmet. eller skära med kniv?
Nåväl, nu ska jag försöka banka lite plåt rak, sen sätta igen taket igen!
Om jag vill ta bort förstärkningen i själva luckan, slipar jag då bara bort de punkter där de är ihoppressade/svetsade längs den nedvikta kanten eller sitter de ihop på fler sätt? (förutom lim..)
/osten
318is -90 turbo
Williams 318is turbo
Häj.
Om knappt två veckor far jag och en hög kompisar till Gotland ring för lite bankörning, och innan det ska en del fixas med bilen!
Jag har tagit ur reservhjulsbaljan och stoppat i en alu-durk.
Bilen har varit svårstartad ett tag och jag har trott det har varit otäta ventiler, men efter leakdown som visade högst 9% läck plockade jag ner spridare för att reka läget där, och ja upptäckte då att de inte skickade någon soppa när den gick på startmotor. Konstigt.
Tog ner trottelhuset av en händelse och upptäckte då att TPS inte följde med när ja vred på spjället, bingo!
Med den fastdragen med lite loctite var det lättare att starta.
Brum!
Ja har flyttat tagit bort fläktstyrningen och stoppat dit huvudströmbrytare, laddtryck och vattentempmätare.
Ja förberedde små centrumhål för fler mätare om det skulle bli så senare.
Sen har ja fått en sån här pärla.
Som jag först tänkte bygga nytt biltransportflak till, men ja vill ha kvar det stora fina flaket med lämmar och kapell så ja ska istället på något sätt hissa framhjulen på bilen ca 50cm för att få en hyfsad vinkel på flaket och sen typ 3-4m ramper bak så får man upp bmwn på det flak som finns.
Vilken pärla lt31an är sen då! Nybesiktigad och allt.
Ja har en uppsättning ozfälgar med conti sportcontact 2 däck som får tjäna på Gotland.
Härnäst ska ja svarva nya excentriska delrinbussningar till främre bärarmarna.
Hur excentriska törs man ha dom? Ja tänker för att slippa oroa mig för att de ska spricka..
/Olle
Om knappt två veckor far jag och en hög kompisar till Gotland ring för lite bankörning, och innan det ska en del fixas med bilen!
Jag har tagit ur reservhjulsbaljan och stoppat i en alu-durk.
Bilen har varit svårstartad ett tag och jag har trott det har varit otäta ventiler, men efter leakdown som visade högst 9% läck plockade jag ner spridare för att reka läget där, och ja upptäckte då att de inte skickade någon soppa när den gick på startmotor. Konstigt.
Tog ner trottelhuset av en händelse och upptäckte då att TPS inte följde med när ja vred på spjället, bingo!
Med den fastdragen med lite loctite var det lättare att starta.
Brum!
Ja har flyttat tagit bort fläktstyrningen och stoppat dit huvudströmbrytare, laddtryck och vattentempmätare.
Ja förberedde små centrumhål för fler mätare om det skulle bli så senare.
Sen har ja fått en sån här pärla.
Som jag först tänkte bygga nytt biltransportflak till, men ja vill ha kvar det stora fina flaket med lämmar och kapell så ja ska istället på något sätt hissa framhjulen på bilen ca 50cm för att få en hyfsad vinkel på flaket och sen typ 3-4m ramper bak så får man upp bmwn på det flak som finns.
Vilken pärla lt31an är sen då! Nybesiktigad och allt.
Ja har en uppsättning ozfälgar med conti sportcontact 2 däck som får tjäna på Gotland.
Härnäst ska ja svarva nya excentriska delrinbussningar till främre bärarmarna.
Hur excentriska törs man ha dom? Ja tänker för att slippa oroa mig för att de ska spricka..
/Olle
318is -90 turbo
Re: Williams 318is turbo
Varför svarva delrinbussningar til bärarmarna fram när nya m3 bussningar kostar 200-300 spänn? Dom håller längre än bilen. Har körd med sånna gröna treehouse? bussningar, och bromskraften på blöt väg blev inget vidare..
318iS Turbo | Kompsänkt (svarvade kolvar) och arp toplocksbultar annars original motor, även originalt ommappad styrsystem 1.6bar på 95 oktan
Williams 318is turbo
Ja tycker det är kul att svarva och har delrin hemma. Och så blir det ju ännu billigare så
Jag hängde inte med när du skrev om de gröna trähusen och blöta bromsar, vad menade du? Är det dumt med delrin när det är blött?
Jag hängde inte med när du skrev om de gröna trähusen och blöta bromsar, vad menade du? Är det dumt med delrin när det är blött?
318is -90 turbo
Re: Williams 318is turbo
Presis, dumt med delrin när det är blött
Man får köpt en bussning med hållare som heter treehouse, den är stenhård.
Man får köpt en bussning med hållare som heter treehouse, den är stenhård.
318iS Turbo | Kompsänkt (svarvade kolvar) och arp toplocksbultar annars original motor, även originalt ommappad styrsystem 1.6bar på 95 oktan
Williams 318is turbo
Bussningar klara!
Ja glömde göra en kant på bussningen så ja satte en skruv för säkerhets skull.
Ja var ikväll på stcc på Solvalla ikväll, tycket det är konstigt att de har så mycket problem med bilarna. Under carrera cup var det typ 4 bilar som fick strul
Ja glömde göra en kant på bussningen så ja satte en skruv för säkerhets skull.
Ja var ikväll på stcc på Solvalla ikväll, tycket det är konstigt att de har så mycket problem med bilarna. Under carrera cup var det typ 4 bilar som fick strul
318is -90 turbo
Williams 318is turbo
Idag bär det av!
Nya främre bärarmsbussningar är monterade, det var spännande att köra i regn innan toe-in var inställd!
Mina däck som ja körde sist på Gotland blev så konstigt slitna, ja skiftade lite mellan fram och bak och vet inte när de slets så.
Har någon en tanke om vad det kan bero på?
Båda vänster och höger ser likadant ut.
Sen har jag fixat spakstället som hade börjat glappa, nu är det distinkt och härligt! Vilken skillnad det gör i känslan.
Bajs
Nya främre bärarmsbussningar är monterade, det var spännande att köra i regn innan toe-in var inställd!
Mina däck som ja körde sist på Gotland blev så konstigt slitna, ja skiftade lite mellan fram och bak och vet inte när de slets så.
Har någon en tanke om vad det kan bero på?
Båda vänster och höger ser likadant ut.
Sen har jag fixat spakstället som hade börjat glappa, nu är det distinkt och härligt! Vilken skillnad det gör i känslan.
Bajs
318is -90 turbo
Re: Williams 318is turbo
Bilen går fint och verkstaden har kompletterats med CNC plasma!
Mycket bra att ha. På gränsen att plasman klarar 10mm stål bara, så eventuellt behöver den bytas ut.
Jag har försökt göra finare i motorrummet också, vitt var inte ett vinnande koncept i mitt fall.
Mycket bra att ha. På gränsen att plasman klarar 10mm stål bara, så eventuellt behöver den bytas ut.
Jag har försökt göra finare i motorrummet också, vitt var inte ett vinnande koncept i mitt fall.
318is -90 turbo