Page 15 of 15

Posted: 17 Jun 2010, 19:58
by Grefven
så jävla surt om du behöver lyfta toppen igen. rengöra packningsytor och nya packningar osv osv. och oftast gör man det med motorn i för att man inte pallar lyfta ur den igen. och då kröker man rygg och är vansinnig.


snackade precis med "Doktorn" här på forumet och vi kom fram till att det antagligen inte finns någon annan hobby där man ber om mer problem än vi som ska trimma bilar.

Posted: 18 Jun 2010, 19:45
by Marco Garver
På Citroen motorn var jag tvungen att vänta med & dra runt motorn efter att jag satt i kammarna då vissa ventiler stod öppna på grundcirkeln.

Du behöver altså inte ens ha satt ihop nåt fel, räcker att dra runt maskin ett varv om tryckarna är för långa.

Mvh

Posted: 18 Jun 2010, 23:56
by Reine
Marco Garver wrote:På Citroen motorn var jag tvungen att vänta med & dra runt motorn efter att jag satt i kammarna då vissa ventiler stod öppna på grundcirkeln.

Du behöver altså inte ens ha satt ihop nåt fel, räcker att dra runt maskin ett varv om tryckarna är för långa.

Mvh


exakt så jag menade.. vet ju ett par stycken som haft lite brottom med att dra ner kammarna och dra runt motorn innan tryckarna hunnit "gå tillbaka" till normalt läge och krökt ventiler..
men nu hade du ju iofs gjort leakdown så då borde du hört om de blåste ur nån ventil..

Posted: 19 Jun 2010, 20:03
by Sandén
Idag pressade jag ihop tryckarna i skruvstädet! Vissa gick ihop lätt men endel va stumma men efter lite trixande så gick de ihop...

I med skiten o ställa kammar osv o dit med allt o starta skiten o nu går den på alla! Lite komp verkar det va nu iaf... Så får bli o köra en sväng imon o köra in lite sen får vi väl mosa på... Bära eller brista haha ;)

Posted: 19 Jun 2010, 21:08
by Pitbull
Gott! Härligt att de löste sig. :)

Posted: 19 Jun 2010, 22:09
by Wiell
här börjar det inte mosas på någonting om inte jag är närvarande. ;)

Posted: 21 Jun 2010, 19:58
by Sandén
Idag var jag ute o körde en sväng på 2-3mil o laddade på lite lätt ca 1 bar o kollade med bb lamda hela tiden men kändes att det inte fanns nått mos i skiten...

Men allt verkar vara tätt nu iaf inget vattenläck eller olja o inget blandade eller högt tryck i vattnet så det verkar bra så långt.

Gjorde komprov när jag kom hem o det va ju som befarat inte bättre än sist...

hade typ 1kg i första o 2 i andra cyl så nått ew ju inte rätt där men va typ 4,5-5kg på resten så inte helt 100 där heller precis....

Men verkar inte som kompet går ner i botten iaf för trycker inget vevhus alls så imon ska jag riva av toppen och inspektera...

Nån som har 24 lyftare liggandes som de vet fungerar??

Lite bilder på eländet....

Image

Image

Image

Om nån undrar varför den e så skitig så e det för att jag vägrar tvätta den jäveln innan den fungerar och är mappad o klar... Först då förtjänar den o bli ren.....

Posted: 21 Jun 2010, 20:23
by peppe
Har du grym leakdown så tappar du ju kompression, samt att den snorar inte mer i vevhus för det.

Drygt för dig, hoppas att du löser. Sjäv så fick jag ju riva min 16v snurra (till och med åka hem från bänken) för att när vi leakdownade den där för vi tyckte den var trött så var det brutalt mycket på en cyl, sedan halv kasst på dom andra.

Mvh

Posted: 21 Jun 2010, 20:32
by Sandén
peppe wrote:Har du grym leakdown så tappar du ju kompression, samt att den snorar inte mer i vevhus för det.

Drygt för dig, hoppas att du löser. Sjäv så fick jag ju riva min 16v snurra (till och med åka hem från bänken) för att när vi leakdownade den där för vi tyckte den var trött så var det brutalt mycket på en cyl, sedan halv kasst på dom andra.

Mvh


Ja det är ju rätt mkt leakdown på den men det säger ju inte mkt mer än ett kompprov för det kan ju gå ut genom ventilern likaväl då med vilket jag tror att det gör...

Ja nu är jag skapligt trött på det vill fan bara ha en hyffsat rolig bil o åka i nu för fan halva sommaren har gått nu typ ju så har nån nått roligt o byta med så hojta till :wink:

Posted: 22 Jun 2010, 05:29
by Sandén
xtiz wrote:jag har 24 st lyftare jag vet fungerar. om du är itresserad fortfarande.

Mvh


ja det vill jag gärna göra! Bra pris ;)

Posted: 22 Jun 2010, 10:12
by iron m///
har en komplet 328 topp som funkade kanon vid urlyft. samt en 523 topp där en kolv varit i toppen men funkade fortfarande.. finns i anderstorp

1000 för hela 328 toppen eller 400 för 523 om de kan vara till någon nytta :)

Posted: 08 Jul 2010, 20:03
by Sandén
Idag var jag o köpte mig en komplett 328 topp så nu ska den sista motivationen letas fram och ett sista försök göras innan skiten eldas upp hehe!

Som tur e går jag på semester imon så då har man några veckor på sig till action meet.

Så nu ska allt i min topp sättas i 328 toppen förutom ventilerna då som blir kvar från 328an...

Bara plana o mira skiten först....


Nån som vill köpa insugskam eller båda samt grenrör som ej är gjutna så hojta till!!!