Page 15 of 18

Posted: 06 Jul 2006, 11:28
by kallevedlund
Har tänkt sälja den nu i sommar ändå, har lite vildare planer och då förlorar jag bara en massa pengar på att bygga på denna.. För dyr i inköp för att skära sönder helt och hållet :roll:

>Bäckis: Självklart ska den ihop igen men just nu finns varken tid eller pengar. Vad tror du kan ha hänt? Som sagt så är det inte toppackningsras utan ngt i bottendelen... Ska forska lite mer ikväl...

Får väl riva isär skiten i helgen, hoppas nån polare hjälper till, tungt o riva skiten för typ hundraelfte gången...

Men men tjejen blir ju iaf glad, mer tid me henne ett tag nu :wink:

Posted: 06 Jul 2006, 18:10
by Per Eriksson
Kolv spruckit i ringlandet, puffar det lite när du kallstartar?

Posted: 06 Jul 2006, 19:05
by niklas g
när jag blåste en kolv i ringlandet så blåste det ganska duktigt i vevhusventilationen trots att kolvringarna var hela !
kolvar byter man på en dag så det är bara att ligga i och fortsätta köra :wink:

Posted: 07 Jul 2006, 06:10
by kallevedlund
Per Eriksson wrote:Kolv spruckit i ringlandet, puffar det lite när du kallstartar?


Igår var polarna med o rev ur motorn, rekord tid tror jag...

Toppackningen var hel, inte ett märke...
Tog ur kolvarna och tänkte att dom skulle spruckna just i ringlandet då d hänt för mig förut, men inte. Det enda jag kan se är att dom är lita skavda just vid kolvtoppen på avgassidan (bild kommer ikväl)...
Ska tvätta av allt ordentligt så man ser lite bättre, får väl demontera ringarna också och kolla där...

Posted: 07 Jul 2006, 06:12
by kallevedlund
niklas g wrote:när jag blåste en kolv i ringlandet så blåste det ganska duktigt i vevhusventilationen trots att kolvringarna var hela !
kolvar byter man på en dag så det är bara att ligga i och fortsätta köra :wink:


Den bygger tryck i vevhuset samt att den ryker... Syntes även på kolvarna att dett funnits olja där vid förbränningen, helt svarta av koks...

Nej tidsmässigt är det väl inte så farligt men det är knapert i kassan och inge skoj o riva igen...


Nån som har kolvar ligger utifall att????

Posted: 07 Jul 2006, 08:46
by tobbe tlrecond
jag har kolvar ligger men det är ju en bit att åka :wink:

Posted: 07 Jul 2006, 11:16
by kallevedlund
tobbe tlrecond wrote:jag har kolvar ligger men det är ju en bit att åka :wink:


vid gnesta ungefär va?
Inte så farligt ändå, åker ju diesel 8)

Är dom bearbetade ngt??

Posted: 07 Jul 2006, 12:03
by tobbe tlrecond
dom är orginal. har 12 lösa och 6 st som sitter i ett block. :wink: det ligger nära gnesta :wink:

Posted: 07 Jul 2006, 12:15
by johankihl
Toppen är inte sprucken?

Posted: 07 Jul 2006, 15:03
by kallevedlund
johankihl wrote:Toppen är inte sprucken?


ska tvätta rent ordentligt så man kan se... men det verkar konstigt tycker ja om det skulle spricka så mycket...

Posted: 07 Jul 2006, 21:48
by kallevedlund
Nu har jag gjort rent kolvarna i ringlandet, inte ett märke :?
Om toppen spruckit, var skulle den spricka då?

Syns tydligt på kolvtopparna att det gått in olja så nått fel är det ju...

Nån som har nån ide?

Vill ju inte sätta ihop det utan att hitta ngt fel....

Posted: 08 Jul 2006, 09:55
by sh0rty^
I 90% av tilfellene sprekt topp på m20b25 motoren så har den sprekt i kam lager bukkene. Min var sprekt i 5 av av bukkene, du må ut med kam akselen for å se det.

Posted: 08 Jul 2006, 10:56
by kallevedlund
men den drar ju in olja i förbränningsrummen och komp i vevhuset...
tycker man borde se en spricka i förbränningsrummet då???

Posted: 08 Jul 2006, 12:21
by Svintoleffe
Det kan vara så elakt så att du inet ens kan se sprickan emd blotta ögat :(

Jag har fått reda på att när dom kolalr sprikor i bmw topparna så värmen dom upp dom med gassvetsen då vigar sprickan på sig oså får man fram vart den är.

Men det bästan är ju att provtrycka den.

Posted: 08 Jul 2006, 16:49
by kallevedlund
Jag fattar fan ingenting nu har jag tvättat rent toppen i maskin på jobbet = kliniskt rent... Inte ett märke nånstans kamlagringarna finns det inte ett märke i...

Blästrade ur förbränningsrummen för o se om det blev några konstiga kanter lr nått där men inte... Ska göra rent kolvtopparna ordentligt o se om det kanske letat sig en spricka där...

Är det nån som spräckt en svetasad topp vid spikning förut?????

Posted: 08 Jul 2006, 16:54
by kallevedlund
För övrigt så kan fan inte bmws ingenjörer vara direkt nöjda med m20 toppen... ett rent helvete när man ska i och ur med kammen :evil:

Posted: 08 Jul 2006, 17:27
by kallevedlund
Image

Så såg kolvarna ut när vi tog ur dom, ett lager med koksad olja...

Image

Förbränningsrummen, kan inte se nåt konstigt. Alla ser ut som detta...

Image

Inte ett märke...

Så jävla irriterande att inte htta nått fel :evil: