Page 15 of 31
Posted: 16 Mar 2009, 18:29
by Scrazher
_Kalle_ wrote:Nisses bil är cp när de gäller luftningen, den luftar typ sig självt:P
det är fan fegt att de verkar vara så olikt beroende på bil(motor)
Själv tror jag snart jag ska doktorera i m20-luftning... I sommar ska jag försöka utan värmepaket, annars känns det som jag testat allt.
Har seriöst funderat på att köpa en sådan:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=145751
Hoppas du får bukt med problemet Roobin, vet PRECIS hur enerverande det är när man ser den där förbannade tempen stiga!
Posted: 16 Mar 2009, 18:31
by Roobin
ah nä fan finns inge värre, mena termostat e ny, den nedre kylarslangen va typ kall o över slangen ligger på 95c
dålig cirkulation?..... kan inte vara på ett år gammal vattenpump i mina öron, när jag ställde av bilen förra året va de inge som helst problem liksom..
Exakt en sån jag ska använda mig av nu i veckan Scrazher dock "pro" modell men ändå, måste få bukt på skiten, känns jobbigt o dra iväg på längre resor annars...
Mvh

Posted: 16 Mar 2009, 18:53
by Strandholm
brukar göra som nisse och det har funkat på väldigt många m20s.
Posted: 16 Mar 2009, 20:51
by Nisse Järnet
_Kalle_ wrote:Nisses bil är cp när de gäller luftningen, den luftar typ sig självt:P
Haha ja, jag hade tömt allt vatten, fyllde nytt FULLT och med luftskruven öppen, väntade 5min och toppfyllde sen igen.
Varmkörde, öppnade luftskruven, kom BARA vatten, stängde skruven och kollade nivån i kärlet sen var det klart

Posted: 16 Mar 2009, 22:24
by birro
Tror jag också haft jävligt tur när det gäller luftning. Brukar fylla alla slangar max inkl kylaren sedan fylla kärlet så är saken i princip biff
Posted: 16 Mar 2009, 22:25
by Roobin
Mm prata med en polare nyss, tror jag vet vad jag gjort för fel, så blir o åka o härja imorrn, orkar fan inte nu

Posted: 16 Mar 2009, 22:32
by RoDe
jag kör "nisse metoden" också. funkat perfa två gånger.
skruva upp luftskruven på termostathuset. toppfyll kärlet, varmkör och bara fylla på medans det rinner ur vid luftskruven. tar typ 5-10min.
Posted: 17 Mar 2009, 23:21
by Roobin
Nu e skiten luftat ordenligt iaf... så nu lirar allt, förrutom att termokontakten slår igång fläkten alldeles för sent, (98c)
så blir o fixa nån som hoppar igång tidigare.
Tid hos PPF för mappning är nu oxå fixad
Mvh
Posted: 18 Mar 2009, 09:39
by birro
Skönt att de löste sig då.
När ska du iväg å mappa?
Posted: 18 Mar 2009, 12:16
by Roobin
I april

Posted: 18 Mar 2009, 14:17
by ZAK
jag tror nog aldrig jag har behövt lufta mina m20 maskiner.
Hade problem med en rackare, men då var det toppen som var gången.
Jag fyller på.. kör en sväng och kollar nivån sen. fyller på efter behov
Posted: 18 Mar 2009, 17:34
by Roobin
ok, ah för luftskruven sitter iaf där av en anledning, dom ska inte luftas automatiskt, men många verkar få de o funka uppenbarligen

Posted: 18 Mar 2009, 19:10
by Pimpolainen
Roobin wrote:mmm tack för hjälpen
Måste även tacka pimolainen för bromsoken oxå, samt Erik som ställt upp o fixat o donat. Blev inte mycket sova för nån av oss i natt, men man kämpar på stenhårt så får man medvind ibland.

kul att bromsoken kunde komma till användning!
bilen ser kalas ut, riktigt fin kulör du fått till med! stiligt!

Posted: 18 Mar 2009, 20:49
by Roobin
Pimpolainen wrote:Roobin wrote:mmm tack för hjälpen
Måste även tacka pimolainen för bromsoken oxå, samt Erik som ställt upp o fixat o donat. Blev inte mycket sova för nån av oss i natt, men man kämpar på stenhårt så får man medvind ibland.

kul att bromsoken kunde komma till användning!
bilen ser kalas ut, riktigt fin kulör du fått till med! stiligt!

Tack du
Inte riktigt i den klass du håller men

Posted: 18 Mar 2009, 20:57
by Tjottirotti
Gött med start! Ska du inte komma på e28 träffen med den där?
Posted: 18 Mar 2009, 20:59
by Roobin
Tjottirotti wrote:Gött med start! Ska du inte komma på e28 träffen med den där?
Vem vet... beror på när de e... Först mappning, sen finns de många andra grejer som e inplanerade i sommar

måste åka o ta licens snart oxå

Posted: 22 Mar 2009, 03:26
by Roobin
strul strul o strul
märkt av ett smattrande ljud nu ett tag som jag ville kolla upp va de var. De va helt klart att de kom ifrån grenrörssidan. Igår natt trockla jag ur turbon ifrån bilen vilket inte var allt för lätt då motorn har passats in med agg. monterat. fick knacka som en galning o hålla på till slut hoppa skiten bort....
Ringde en polare som håller på med lite montering av aggregat titt som tätt på lite bussar o så. Han hade en stålpackning hemma till T4 fläns... PERFA
Han kom förbi nu ikväll , så jag monterade på skiten på med allt, startar upp igen o då låter de fortfarande likadant..... Nu e de bara mellan grenrör o topp kvar. Japp självklart där de läcker då... De va redan förutspått mer eller mindre förvisso... Bort med hela paketet igen, tanken var nu att byta bort pinnbultarna nu mot insexbultar... Bort med alla pinnbultar, sen var de en kvar som va lite krånglig, va händer? Jo självklart går den av längst in... o va i helvete gör man nu? Stått o hållt på me skiten i några timmar nu på natten o jag pallar fan inte känner jag, nu åka hem o sova sen får vi se vad vi gör imorrn.....
Lyfta toppen eller hänga ur maskin....
Meksuget de försvann nu helt klart..
Tvungen o skriva av mig lite... Men kanske blir bättre imorrn....
Alla pengar e slut nu istortsett iaf för massa strul.. nu vill man ju bara mappa o åka ut o kööööra