Page 15 of 16

Re: FAQ Drivlina

Posted: 31 May 2014, 01:37
by Fr0zenFr0g
Kan man montera en 210 diff på en 525i?
Hur mycket effekt tål en 188 diff?
Kan man montera en 188 diff från en diesel på en 525i?

Lite Off Topic, men i vilka varvtals register tror ni en m50 är effektivast orginal? >2000 2000-2500 2500-3000 <3000rpm?

Re: FAQ Drivlina

Posted: 05 Jun 2014, 01:06
by TheLeaf
Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?

MVH//Christoffer

Re: FAQ Drivlina

Posted: 11 Jul 2014, 10:45
by dre racing@
har nestan all info klart om bmws lådor nu, men en sak jag undrar:
skilnaden mellan getrag 226 och 420g?
dom värkar sitta på samma bilar, 6vxl m3 bland annat

Re: FAQ Drivlina

Posted: 03 Aug 2014, 18:55
by m50b30
TheLeaf wrote:Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?

MVH//Christoffer
e39 525d har samme kasse som 330d?
Tåler disse mye i forhold til 530d kasse?

Re: FAQ Drivlina

Posted: 11 Aug 2014, 01:34
by TheLeaf
m50b30 wrote:
TheLeaf wrote:Någon som vet om de är stor skillnad på 525d och 530d lådan från e39, och hur har folk löst de med kardanbiten? Har ju 210diffen som sitter på E28 M535 någon som har tips på vilka kardaner man kan para ihop för att få de att fungera eller är de bättre att köra svea? Sen undrar jag vilken utv ni kört på diffen med 5vxl respektive 6vxl?

MVH//Christoffer
e39 525d har samme kasse som 330d?
Tåler disse mye i forhold til 530d kasse?
Jag vet inte de jag försöker ta reda på. vilken 330d menar du?

Re: FAQ Drivlina

Posted: 11 Aug 2014, 07:36
by m50b30
Vet ikke.
Gikk ut ifra at det var e46.
Var en her inne som skrev at 330d ser helt lik som 530d, bare med mindre medbringer mot hardy.
Vet ikke om det stemmer.

Re: FAQ Drivlina

Posted: 11 Aug 2014, 13:38
by TheLeaf
m50b30 wrote:Vet ikke.
Gikk ut ifra at det var e46.
Var en her inne som skrev at 330d ser helt lik som 530d, bare med mindre medbringer mot hardy.
Vet ikke om det stemmer.
Tror de är lådorna på e46 330d och e60 530d som är lika om jag fattat rätt men sen kan de vara som du säger att medbringaren är mindre på 330d

Re: FAQ Drivlina

Posted: 22 Nov 2014, 13:14
by Bullen!
Tänkte va lite snäll och dela med mig av hur man på bästa vis gör om en zf låda att lira fint med enkelmassesvänghjul och argare tryckplatta/lamell.

Många håller på och svetsar på klackar för att få fram urtrampningslagret och förlänger pinnen på slavcylindern, det resulterar oftast i att man får upp och ner med lådan åtskilliga ggr innan man är nöjd. Man får lägga på lite mer på klackarna, ta bort lite från klackarna osv. till slut är det ganska arg vinkel på armen som tycker fram urtrampninglagret så det kan t.o.m gå mot solfjädern. och i något fall så har jag sett att klackarna fått vara så pass höga att urtrampningslagret bara styr på någon mm i hävarmen.

Hur noga man än mäter så inte fan blir det rätt trots åtskilliga försök. och när det sen blir tillräckligt bra så orkar man inte mer och nöjer sig med det. trots man inte är 100% nöjd med pedalkänslan.

Men icke mera. Gör man som jag nedan visar så kan man bara förlänga pinnen på slavcylindern så mycket som skillnaden är i höjd på original svänghjul, lamell och tryckplatta mot enkelmasse med räserkoppling dito. resten justerar man enkelt på plats utan att behöva plocka ner något.

Jag ska inte ta till mig någon ära för denna lösning. För det är nämligen Hannes på Streetpower som lärt mig detta. Jag har tidigare försökt förklara i ord när det diskuterats i någon tråd men jag tror att flera kan ha nytta av denna lösningen och lättare hitta den i FAQ drivlina tråden.

Du behöver: m12 gängstång, vinkelslip, m12 gängtapp. hålsåg och en nypa tålamod. har du en svarv så kan du skippa tålamodet.

Image
Jag har dornat ut plastpluppen som sitter som mothåll på hävarmen i lådan. kvar blir ett 10mm hål, vilket är perfekt för att slå en m12 gänga.
skär ett spår i änden på gängstången så du kan justera med en spårskruvmejsel. Runda av toppen så den passar bra i hävarmen i lådan.

Image
Här på bild två ser ni den rundade toppen på gängstången. Ni ser även en m12 låsmutter som har fått ett spår i sig där ståltråden som håller hävarmen ska gå i. det är i detta fallet svarvat med ett skärstål som man använder till spårring/låsring/segersäkringar eller vad man väljer att kalla det. detta går ju att göra med vinkelslipen och tålamod alternativt bågfil och ännu mera tålamod.
Image
Tredje bilden visar ett hål som jag tagit upp med hålsåg. det är aldrig fel att kunna kika in på prylarna utan att behöva riva lådan i vilket fall som. men i detta fallet så kan man se samtidigt som man justerar mothållet för det spel man önskar.


När man är nöjd och klar så kan man välja att naja fast den så den inte mot förmodan skulle justera sig själv med tiden.

Och en detalj till som man måste fixa om man ska åka överladdat på en ZF är luftningen. Iaf om man råkar ha en äldre ZF låda. de nyare har redan den på rätt ställe.

Image
De äldre har luftningen i bakkant. det resulterar i att den trycker ur sig oljan vid hårda accelerationer och hela bilen är kladdig undertill. borra enligt bild och sätt en 90graders pneu-koppling. Lirka upp standard luftningsrör med en polygrip, kvar blir ett 12mm hål som du kan dra i en m14 tapp direkt.

Image



EDIT:

Om ni inte vill använda en nylock mutter med svarvat spår så går det utmärkt att borra ur och gänga originl plastplupp.
Image


Image

Image

Image

Image

Re: FAQ Drivlina

Posted: 25 Nov 2014, 15:06
by Pitbull
Hmm!

Jag gjorde inget på Toxen med Zf och 618. Funkade klockrent. :mrgreen:

Re: FAQ Drivlina

Posted: 26 Nov 2014, 17:10
by Bullen!
Pitbull wrote:Hmm!

Jag gjorde inget på Toxen med Zf och 618. Funkade klockrent. :mrgreen:
På den åkte du väl med standardsvänghjul. För det skiljer flera cm om du ska åka exempelvis m20 svänghjul och 618.

Re: FAQ Drivlina

Posted: 06 Jan 2015, 17:06
by mister_tuned
Enligt vad jag läst så ska 325 medbringare (4 bult) gå att flytta över till m3 (6bult) men min 325 medbringare passade inte på min andra diff? Var mycket grövre axel/splines i den ena diffen, finns det 325 med lilla huset eller har jag någon mega diff på den andra bilen?

Re: FAQ Drivlina

Posted: 08 Jan 2015, 21:57
by Turbopeter
Bmw e46 är det samma låda m3 som 330

Re: FAQ Drivlina

Posted: 03 Mar 2015, 00:52
by Driftking
Jag ska föra över ett lamellpaket från en 188diff till en annan, vad är det för åtdragningsmoment på kronhjulet samt bultarna bakom drivaxelmedbringarna?

Re: FAQ Drivlina

Posted: 22 Oct 2015, 18:33
by George
Vid en diskussion ang gs6-53dz lådorna så var en kille som påstod att code HGA skulle passa bolt on på m50.

Nån som kan bekräfta detta?

Re: FAQ Drivlina

Posted: 01 Dec 2015, 16:30
by Clintan66
Någon som vet vad 2003 E46 320 diesel har för utväxling på låda och bakaxel.
Eller var jag kan finna info.
Tacksam för hjälp.

Re: FAQ Drivlina

Posted: 11 Mar 2016, 11:56
by Hallestrand
jag har svetsat 10mm klackar på gaffeln. monterat men kopplar inte ut.
tipps på hur jag ska gå vidare för att få de att funka..??
m50 med m20 hjul och 618 med sinter.

Re: FAQ Drivlina

Posted: 11 Mar 2016, 12:00
by JockE28
Hallestrand wrote:jag har svetsat 10mm klackar på gaffeln. monterat men kopplar inte ut.
tipps på hur jag ska gå vidare för att få de att funka..??
m50 med m20 hjul och 618 med sinter.

Luftat ordentligt? Tipps är att justera ut gaffeln på motsatt sida slavcylindern.

Mäta med grejerna löst fungerar också bra.

Mvh