M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

ossie

Post by ossie »

Packningen är limmad med Loctite 3020, får hoppas att det funkar

vilken färg är det på den? limmet alltså.
mcLaren 570s
elvis

Post by elvis »

rött...
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nyss hemkommen från årets första och sista, man skulle även kunna kalla det för den enda, ban-dagen som var på Sviesta så känner man sig fundersam igen...
Körde ner till Linköping å det funkade fint.
Pker ut på banan och åker ett par varv i lugnt tempo för att värma upp materialet litegranna, funkar fortfarande bra.
Dock så är det sen någonting som är knasigt för när man kör så ligger oljetrycket endast på ca 25psi, dvs knappt 2 bar. Detta oavsett om det är tomgångskörning eller om man varvar mycket.
Reagerar på detta och puttrar tillbaks till depån för att fylla på olja.
Kör ett pass till med samma knas, nu hade jag en bit över max på oljestickan, tidigare var nivån på mitten.
Vad kan det vara som gör att oljetrycket inte är som det ska?
Oljetempen var aldrig över 110grader, vid det andra testet då jag hade mer olja i motorn var tempen på max 80grader.

Trailade hem bilen för att vara på den säkra sidan men vid hemkomsten blev det en 5km tur och då lirar allt som det ska, dock var det vid lugn körning.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Konstigt fel!

Men det funkade klockrent när du fick byta till ARP?
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Bmwandreas wrote:Konstigt fel!

Men det funkade klockrent när du fick byta till ARP?

Har inte märkt någon somhelst tendens till att han vill trycka ut vatten så bultar och packning verkar hålla nu.

Funderar på om oljan kan ha blivit för blaskig och kanske utspädd med bensin så den blir för tunn när den blir varm?
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Klart mysko. Brukar bli det problemet med trycket när drevet snurrar på splinsen. Klarar att pumpa till ett visst tryck sen slirar det.

Du kan ju kika på det i vinter när maskinen ska gås över inför turbomonteringen :)
Fear This

Post by Fear This »

Bäckis wrote:Du kan ju kika på det i vinter när maskinen ska gås över inför turbomonteringen :)

haha har du berättat planerna om din m3a å övertalat han nu eller?? :) s14 turbo rockar!!
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

Fear This wrote:
Bäckis wrote:Du kan ju kika på det i vinter när maskinen ska gås över inför turbomonteringen :)

haha har du berättat planerna om din m3a å övertalat han nu eller?? :) s14 turbo rockar!!

Ja, Jonas är med på noterna. Han vill inte se klockan stanna på 11.XX med under 200 i top speed en gång till så länge han lever, eller hur Jonas 8)
Fear This

Post by Fear This »

bra där!! jonas när ska du börja med turbo konverteringen?;)
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:Klart mysko. Brukar bli det problemet med trycket när drevet snurrar på splinsen. Klarar att pumpa till ett visst tryck sen slirar det.

Du kan ju kika på det i vinter när maskinen ska gås över inför turbomonteringen :)

Fast borde inte det problemet även vara när oljan och motorn är kalla isf? :?

Tror mer och mer på att det är oljan som blivit utspädd av soppa då motorn hela tiden varit knepig att starta och iom det snurrat många varv på starten...
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Bäckis wrote:
Fear This wrote:

Ja, Jonas är med på noterna. Han vill inte se klockan stanna på 11.XX med under 200 i top speed en gång till så länge han lever, eller hur Jonas 8)

Har inte bestämt mig riktigt än men jag tror att jag ger kompressorn en chans till. Har hittat en kompressormodell som jag kan ladda 0,5bar mer med. Då borde man väl komma över 200 blås om man dessutom lyckas lätta bilen en del.

Btw, är det någon sitter med ETK´n och som kan se hur mycket soppatanken som sitter i bagaget på M3:an väger?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Tror du att du klarar dig med pumpbensin om du ska ladda 0.5 bar till?
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Vet ej, vad tror du?
Vad är det egentligen som händer om soppan inte räcker till? Att man får åka med toksnäll tändning eller vad?
Nu har jag inte laddat speciellt mycket (1,4).

Man får väl göra det hela lite bättre och åka V-power iaf.
Fast en annan fråga är om min ensamma 044 pump räcker till eller om den behöver sällskap av en tvillingbror?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Jag tror inte det går att ladda så mycket med V-power, du lär nog satsa på lägre kompression isåfall.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Hur lågt ska man behöva gå då i kompression? Får väl sätta dit en tjockare MLS packning igen isf, börjar ju få in vanan att byta dem ;)

Är det just S14 motorerna som inte gillar höga laddtryck på vanlig soppa eller är det mer generellt? Tycker att var och varannan turbobil åker med 2 kilos laddtryck och kör med vanlig soppa...

Funkar det inte bra får man väl göra så att man har två olika drevningar, en gat och ban drevning med ca 1,5 i laddtryck och en stripdrevning med 1,8-1,9 bar och racesoppa.
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Dom som kör 2 bar har oftast mer volym samt runt 7.5 i kompression.
Kommer man under 10 grader för att det inte ska spika kan man lika gärna ladda mindre eller sänka kompressionen.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Äntligen har jag lyckats få bilen lättstartad.
Har tidigare haft massa knas med att motorn hugger emot och missar när man ska starta, kan vara riktigt bökigt ibland.
Felet försvann direkt efter byte till skärmad kabel till triggern!
Att man inte gjort detta tidigare... :oops:
Post Reply