Page 134 of 195
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 06 Mar 2012, 19:02
by r.ivars
Anledningen är att jag tvivlar lite på hur ventilen ifrån hydroscand ska klara av den tuffa miljön i en racebil med vibrationer och allt vad hör till?
Ventilen ger inget bra intryck ur den aspekten även om funkitionen är helrätt.
Justeringsveven känns inte viktad för att hålla sig på samma ställe med hänsyn mot den lilla hållskruven som sitter där..
Men jag kanske är orolig i onödan..
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 06:30
by r.ivars
Napstar wrote:Faan va FEETA dom fälgarna är
o riktigt frän bil!
tack tack!
jo den ser rätt speciell ut med fälgarna, haha. =)
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 07:19
by Holm
r.ivars wrote:Anledningen är att jag tvivlar lite på hur ventilen ifrån hydroscand ska klara av den tuffa miljön i en racebil med vibrationer och allt vad hör till?
Ventilen ger inget bra intryck ur den aspekten även om funkitionen är helrätt.
Justeringsveven känns inte viktad för att hålla sig på samma ställe med hänsyn mot den lilla hållskruven som sitter där..
Men jag kanske är orolig i onödan..
Nu är du nog nojjig
Man har ibland rejäla vibrationer i hydraulsystem som på industrier står och går 24h om dygnet året runt...
Så nog håller det för några repor under en sommar, det kan jag garantera...
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 08:55
by r.ivars
Holm wrote:r.ivars wrote:Anledningen är att jag tvivlar lite på hur ventilen ifrån hydroscand ska klara av den tuffa miljön i en racebil med vibrationer och allt vad hör till?
Ventilen ger inget bra intryck ur den aspekten även om funkitionen är helrätt.
Justeringsveven känns inte viktad för att hålla sig på samma ställe med hänsyn mot den lilla hållskruven som sitter där..
Men jag kanske är orolig i onödan..
Nu är du nog nojjig
Man har ibland rejäla vibrationer i hydraulsystem som på industrier står och går 24h om dygnet året runt...
Så nog håller det för några repor under en sommar, det kan jag garantera...
hehe okej då, men för säkerhets skull ge mig ditt telefonnummer så jag kan ringa på fyllan i orsa och sitta och beklaga mig när ventilen skakat isär och kopplingsdumpen inte blev bromsad av ventilen så min m3 låda sprack
+ ev sjunga lite finsk karaoke med elvis BRESLY
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 16:40
by St3v3
robbz wrote:Vad gäller bromsarna, så har jag tänkt montera en helt vanlig kulventil på ledningen till bakbromsarna...typ ballofix.
-monterar man den vid spakstället är det gjort i ett grisblink att vrida av ledningen vid värmningen.....problemet kan kanske vara att man glömmer att vrida tillbaka den vilket kan resultera i krash deluxe när man ska börja bromsa in från 200kmh+...men du åker ju så jävla fort så du kastar ju alltid skärmen
/mvh
Jag har provat att sätta linelock "fel väg" på ledningen till bakbromsarna för att kunna stänga av bakbromsarna på två bilar, men jag tycker inte att det blev riktigt bra, pedalen blev stum nästan direkt utan att frambromsarna var helt låsta
Helt klart bättre att göra som man ska på frambromsarna
Re: Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 17:49
by robbz
Bmw*Alex wrote:robbz wrote:Vad gäller bromsarna, så har jag tänkt montera en helt vanlig kulventil på ledningen till bakbromsarna...typ ballofix.
-monterar man den vid spakstället är det gjort i ett grisblink att vrida av ledningen vid värmningen.....problemet kan kanske vara att man glömmer att vrida tillbaka den vilket kan resultera i krash deluxe när man ska börja bromsa in från 200kmh+...men du åker ju så jävla fort så du kastar ju alltid skärmen
/mvh
en balofix pallar inte trycket ! tänk inte ens tanken! sånt skit spricker vid typ 10-15 bar
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
nja jag menade såklart inte en ballofix utan den typen av kulventil, liten och smidig....finns hydraulikgrejjer som klarar ändamålet!
/mvh
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 18:45
by r.ivars
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 18:59
by pizza
Adnan jobbar tjockt fort! Fint att få den i finskick igen!
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 19:33
by turbolarssa
i like it alot
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 07 Mar 2012, 21:48
by Bäckström
Det är kul och se din otroliga energi Ivars !! Detta bygget är insane från början till slut.. men såååå rätt =)
Blir intressant att se det färdiga resultatet, för det lät förbaskat bra dina planer !!
/Erik
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 08 Mar 2012, 08:30
by turbo_hunter
blir helgrymt de där!! lycka till o jag tittar nog in på elmia mässan tänkte jag så man får se den. var lite kort om tid sist kan man säga!
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 08 Mar 2012, 08:58
by J_Gustavsson
Grymt!
Fälgarna är så jäääääävla snygga
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 08 Mar 2012, 10:17
by r.ivars
MARS 2010
http://402revolver.ivarsproduction.se/#37.0Man kan väl säga att det var lite mer och bita i för 2 år sedan innan mässan!
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 09 Mar 2012, 08:51
by Per Eriksson
Vad får er att tro att en amerikansk race(halvfabrikatspryl) i aluminium made in tjing tjong har bättre kvalitet än en ventil i stål tänkt för industriell/mobilt bruk dygnet runt år ut och in och dessutom för mycket högre tryck.....
Bromsreduceraren reglerar enbart trycket, ej flödet, ratten påverkar en fjäder som styr differenstrycket mellan in och utgång.
För kopplingen ska man reglera flödet och det gör man tveklöst bäst/billigast med stryp/backen.
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 09 Mar 2012, 11:21
by r.ivars
Per Eriksson wrote:Vad får er att tro att en amerikansk race(halvfabrikatspryl) i aluminium made in tjing tjong har bättre kvalitet än en ventil i stål tänkt för industriell/mobilt bruk dygnet runt år ut och in och dessutom för mycket högre tryck.....
Bromsreduceraren reglerar enbart trycket, ej flödet, ratten påverkar en fjäder som styr differenstrycket mellan in och utgång.
För kopplingen ska man reglera flödet och det gör man tveklöst bäst/billigast med stryp/backen.
jag kan försöka få till en liten videosekvens på vad jag menar i helgen...
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 11 Mar 2012, 19:25
by r.ivars
Re: r.ivars - E30 HEAVYWEIGHT - ELMIA 2012
Posted: 15 Mar 2012, 22:08
by Sjögren Racing
Prova att maskinpolera rutorna. Med typ 3M fastcut rubbing.