hebbe wrote:Funderade lite.. förmodligen helt galet men men jag chansar lite. När man mäter som det görs på filmen där så finns det ju ingen olja eller oljefilm mellan lagren och axeln och den intte snurrar inom arbets rpm:en.
Hade det påverkat värdena något om man hade haft rätt arbets rpm för turbon plus olja i den? Går ju bevisligen inte att mäta på detta sättet då.. är jag helt offpist?
Mvh Hebbe
Hur tänker du nu? Så mkt lagerspel är det inte för en oljefilm, och det kan ju inte öka när man mäter mitt på. Är som sagt sprittnya lager i den eftersom dom vart slut direkt, och man såg på axeln att det hade tagit i på halva ytan.
Mäter man däremot i arbets rpm så kommer det garanterat hända grejer, det är jag övertygad om, är ju liksom fysikens lagar som inte går att förneka som börjar spela in då.
mhr wrote:nobbe: är det matrial bortaget mitt på axeln (för ballansering) eller har de bara slipat i ändarna? är axeln krokig eller har tabbat sig vid slipningen?
Det är bara viktat vid turbinen, inte mitt på.
Axeln verkar inte vara krokig, det är det som är skumt, om den skull vara krokig så är lagerlägena slipade efter att den har böjts. För dom ligger som bäckis sa sjukt bra sins emellan. Mätte aldrig axeln mellan lagerlägena i maskinen, hade jag gjort det så hade det vart lättare att säga om den är krokig eller ocentrerad. Dock så mistänker jag starkt att den är ocentrerad eftersom den kastar lika mkt som turbinen.
Scenario1, alla olika mått slipas i olika moment med rulldubb (vilket är det sämsta man kan använda) därav olika centrumlinjer, eller så är det handhavandefel hos operatören.
Scenario2, axeln har kroknat mellan operationerna.
Scenario3, lagerytorna har slipats om på en befintlig axel med större lager för att passa mindre, och det har fuckat upp sig.