robbz BMW M3 e30, 876whp/948wNm (www.robbz.se)

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Bäckis wrote:]Nobbe: Welcome back :) Visste att du inte skulle kunna hålla dig 8)


Hatar att stå utanför sånna här diskussioner, det vet du ;)[/quote]

I know, det är därför jag blev så impad :)

Jag gav Robin en axel, mät den. Den är iof mkt mindre på alla sätt och vis men bladen var inte lika långa på den heller och den kom rätt ur en standard GT42 lastbilsnurra.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Nobbe

Post by Nobbe »

Bäckis wrote:Jag gav Robin en axel, mät den. Den är iof mkt mindre på alla sätt och vis men bladen var inte lika långa på den heller och den kom rätt ur en standard GT42 lastbilsnurra.


Ska göra det så fort jag börjar jobba igen i februari, återkommer då så får du berätta axakt vad du vill att jag ska mäta på den.
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Allt och inget :)

Jag är bara nyfiken på hur on center axeln är mot lägena osv. Mät samma saker som på 88:ans axel helt enkelt.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Post by Ripper »

Bäckis wrote:Avslutar detta feta OT. Har även sett turbo där avgashuset kapats av och svetsas ihop med grenöret för att få rätt "träffvinkel" med avgaserna på turbinbladen.
HAHA oxå sett detta skämt, pinsamt!

Håll modet upp robbz och kämpa....Förstår att detta är sjukt frusterande att ha en färdig bil som inte funkar, MEN se de från den ljusa sidan....Du har en FÖRBANNAT fin pallbocks rejser nu och inom snar framtid är jag övertygad om att denna även bevisar en sjukt potent maskin!
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

En BW 375 skulle passa den här motorn mycket bättre. Skulle inte gå över 75mm om man ska ha den på gatan. Du fick ju se den andra M30in med 372. Blir jävligt fint register!
User avatar
hebbe
Posts: 419
Joined: 27 Dec 2005, 20:01
Location: Lidköping
Contact:

Post by hebbe »

Nobbe wrote:
mhr wrote:slår axeln 1.5 tia :lol: eller vad?


Image

Lär ju inte bli ett dugg jävla hopprep av det där på varv.


Funderade lite.. förmodligen helt galet men men jag chansar lite. När man mäter som det görs på filmen där så finns det ju ingen olja eller oljefilm mellan lagren och axeln och den intte snurrar inom arbets rpm:en.

Hade det påverkat värdena något om man hade haft rätt arbets rpm för turbon plus olja i den? Går ju bevisligen inte att mäta på detta sättet då.. är jag helt offpist?

Mvh Hebbe
E30 325 Turbo
Pojekttråd
Nobbe

Post by Nobbe »

hebbe wrote:Funderade lite.. förmodligen helt galet men men jag chansar lite. När man mäter som det görs på filmen där så finns det ju ingen olja eller oljefilm mellan lagren och axeln och den intte snurrar inom arbets rpm:en.

Hade det påverkat värdena något om man hade haft rätt arbets rpm för turbon plus olja i den? Går ju bevisligen inte att mäta på detta sättet då.. är jag helt offpist?

Mvh Hebbe


Hur tänker du nu? Så mkt lagerspel är det inte för en oljefilm, och det kan ju inte öka när man mäter mitt på. Är som sagt sprittnya lager i den eftersom dom vart slut direkt, och man såg på axeln att det hade tagit i på halva ytan.

Mäter man däremot i arbets rpm så kommer det garanterat hända grejer, det är jag övertygad om, är ju liksom fysikens lagar som inte går att förneka som börjar spela in då.

mhr wrote:nobbe: är det matrial bortaget mitt på axeln (för ballansering) eller har de bara slipat i ändarna? är axeln krokig eller har tabbat sig vid slipningen?


Det är bara viktat vid turbinen, inte mitt på.
Axeln verkar inte vara krokig, det är det som är skumt, om den skull vara krokig så är lagerlägena slipade efter att den har böjts. För dom ligger som bäckis sa sjukt bra sins emellan. Mätte aldrig axeln mellan lagerlägena i maskinen, hade jag gjort det så hade det vart lättare att säga om den är krokig eller ocentrerad. Dock så mistänker jag starkt att den är ocentrerad eftersom den kastar lika mkt som turbinen.

Scenario1, alla olika mått slipas i olika moment med rulldubb (vilket är det sämsta man kan använda) därav olika centrumlinjer, eller så är det handhavandefel hos operatören.
Scenario2, axeln har kroknat mellan operationerna.
Scenario3, lagerytorna har slipats om på en befintlig axel med större lager för att passa mindre, och det har fuckat upp sig.
Last edited by Nobbe on 17 Sep 2009, 11:16, edited 4 times in total.
User avatar
bmw_fredde
Posts: 4015
Joined: 20 Nov 2005, 19:25
Location: Vadstena

Post by bmw_fredde »

Borg warner is the shit! är mer än nöjd med min 475a :D
Fredrik Edholm 0736181290
FredrikEdholm@hotmail.com
User avatar
robbz
Posts: 1919
Joined: 20 Nov 2005, 15:04
Location: Gimo

Post by robbz »

Bmwandreas wrote:En BW 375 skulle passa den här motorn mycket bättre. Skulle inte gå över 75mm om man ska ha den på gatan. Du fick ju se den andra M30in med 372. Blir jävligt fint register!


har faktist suttit och sneglat på en sån!
-börjar kännas frestande. hur är den storleksmässigt i förhållande till pt-88:an?
hur många lbs flödar den? hittar ingen kompressormap.....

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

robbz wrote:
Bmwandreas wrote:En BW 375 skulle passa den här motorn mycket bättre. Skulle inte gå över 75mm om man ska ha den på gatan. Du fick ju se den andra M30in med 372. Blir jävligt fint register!


har faktist suttit och sneglat på en sån!
-börjar kännas frestande. hur är den storleksmässigt i förhållande till pt-88:an?
hur många lbs flödar den? hittar ingen kompressormap.....

/mvh


Den flödar ca 105 lbs. Jag har map.
Lite större än din utvändigt.
Nobbe

Post by Nobbe »

Går fint att slipa i fler uppsättningar oxå, kräver dock att operatören är vän med indikatorklockan, chucken och inte minst maskinen. Det inte är nått man gör mellan dubb, och "rulldubb" är som sagt big no-no när det gäller att slipa runda saker när det börjar bli lite krav på grejerna.

I övrigt håller jag med dig till fullo. Dock kommer det nog skrivas en och en annan rad om att det är garrets axlar i precision aggregaten, men sen vet jag inte om precision moddar dom nånting.
Nobbe

Post by Nobbe »

Själklart får du ha din personliga åsikt ;) Och jag håller med om att allt ska köras i samma uppsätttning.

Srkiver bara av egna erfarenheter att det går fint att köra i fler uppsättningar, om man måste och om man vet vad man håller på med.

Får vi in justeringar så använder jag aldrig dubbhålen även om det finns, kör man mellan dubbhål så sitter detaljen där den siter och då går det inte at rikta, men det går ju i chuck.
NLR
Posts: 37
Joined: 07 Sep 2006, 21:31
Location: Göteborg
Contact:

Post by NLR »

En 75mm (egentligen 74,5mm) S400 flödar 98lbs/min som bäst.
Sen är det väl det inte en S300 som namnet S375 antyder, utan det är
bullseye´s nomenklatur som ger namn efter vilken turbininloppsfläns
turbon har....lagom förvillande. T4 fläns = S3XX T6 fläns = S4XX
Det är väl bara minsta 83mm turbinen som finns med T4 fläns om dom
inte svarvar upp huset för en större turbin,jag hade nog satsat på en
lite större turbin till en vässad 3,5 liters motor.
/Christer
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

NLR wrote:En 75mm (egentligen 74,5mm) S400 flödar 98lbs/min som bäst.
Sen är det väl det inte en S300 som namnet S375 antyder, utan det är
bullseye´s nomenklatur som ger namn efter vilken turbininloppsfläns
turbon har....lagom förvillande. T4 fläns = S3XX T6 fläns = S4XX
Det är väl bara minsta 83mm turbinen som finns med T4 fläns om dom
inte svarvar upp huset för en större turbin,jag hade nog satsat på en
lite större turbin till en vässad 3,5 liters motor.
/Christer


Har kört en lika med 83mm turbin, funkar skitbra!
Har testat 75mm med 88mm turbin också, men för en gatbil skulle jag hålla mig med den lilla. Racebil så hade jag valt den större turbinen.
Post Reply