Page 131 of 192
Posted: 16 Sep 2009, 15:35
by M3JONAS
Sandén wrote:Kan du inte lämna snurran till Rimbo Martin så får du special special
Haha, det där är humor!
Posted: 16 Sep 2009, 16:37
by Magnaten
Bäckis wrote:
Vad ska du köpa om inte amerikanskt? Finns det tillverkare i andra länder? BW, Garrett osv är amerikanska företag.
du glömde kineserna bäckis
Posted: 16 Sep 2009, 16:42
by johankihl
Det måste ju ha blivit något fel på turbon efter en stund med tanke på att du sa att det var en fruktansvärd respons i maskinen efter första provturen du tog? Kan det ha blivit något knas efter en stund? Hade den tagit i avgashuset eller var det något annat konstigt fel?
Posted: 16 Sep 2009, 16:46
by Svintoleffe
Om världens största eftermarknas turbo tillverkare inte ens kan hitta en axel Som är viktad på rätt sätt då vette tusan om jag ahde köpt en turbo ifrån det företaget tyvär.
men som sagt är turbo tillverkaren som förlorar på detta dels igenom att dom inte ens kan fixa fram en axel till kunden Samnt igenom den dåliga publicitet som detta ger företaget.För om man ahr ett företag värnar man om kunden o isånt fall så kan dom ju göra en axel som kunden är nöjd me.
Vet om när min bror körde cross förut då körde han kawa o det var fel på öhlins dämparen som satt på, den tog i ramen på crossen, öhlins sa kom förbi på engång me sakerna så fixar vi det, så farsan o brorsan körde ner crossen till öhlins o det stod fem stycken o rev ner cykeln o gick bakom o byggde en ny dämpare oså rätt upp o ner o skruvade tillbaka sakerna.
Det säger mycket om företaget .
Hoppas det löser sig för Robbz nu
Bäste Leif.
Jag vet inte vad du inte fattar? Axlarna kommer från Garrett, Holset osv. De stora tillverkarna säljer delarna till alla eftermarknadsaggregat som plockas ihop av blandningar av delarna.
Att axlarna inte är bättre betyder att de inte är bättre i någon turbo. Folk får tro vad de vill, men så är det.
Precision turbo har alla titalr man kan vinna i turboracing i USA. Vilket land är snabbast? USA, alltså sitter deras produkter på de som är snabbast i världen. Är det tur?
Det här mätandet utan att ha några referenser förutom vad man TROR är "rätt" osv ger jag inget för. VET man inte hur mkt det får kasta osv är mätningen lönslös anser jag.
Posted: 16 Sep 2009, 18:24
by robbz
Bäckis: att du inte har nämnt det tidigare?
ge mig ett riktig bra bud på pm, imorrn går den till göteborg. har inget annat val än att lämna in den.
som svintoleffe skrev, kan dom inte ordna fram en bättre axel från början så man måste köra en sån där slipoperation för att få den balanserad, så är kvaliten i mina ögon inte värt mycket. när dessutom pete himself säger att "jag säger inte att det är rätt sätt att balansera en axel så, men det är så vi måste göra"
johan: nej då jag körde bilen för första gången och då jag skrev om det, så hade jag inte någon laddtrycksmätare, så jag "trodde" att maskinen började ladda tidigt, men det gör den inte utan den känns snuskigt rapp på låga varv så fort man tittar på gaspedalen, spelar ingen roll om man ligger på hög växel kontra låg fart.
-det beror förmodligen på att det sitter ett 90mm spjäll monterat!
svintoleffe: helvete vilken service du fick då
, där snackar vi engagemang eller hur fan det stavas......
-vi skulle som sagt kunna tjata om den här skiten tills den dagen då obama blir rasist. men jag har nu inte kunnat rört bilen på snart 2mån pga nån annans fel, som jag tidigare sagt så har jag inte betalt 20k för en grej jag trodde var "top of the line" jag anser detta vara i klass med kineskvalite, tyvärr. tror att alla andra känner likadant utan att kanske fok vill erkänna det, jag står med en helt färdig bil som inte ger något laddtryck, och alla tecken pekar på att det just är turbon. och har man som sagt sprängt en racebudget gång på gång är det inte kul. alla skiter inte pengar helt enkelt!
-när denna turbo är fixad så vet vi alla om det är den som var boven, eller inte!
/mvh
Posted: 16 Sep 2009, 18:28
by Per Eriksson
Jag tenderar nog o hålla med bäckis, kikade på totalt 8 stora aggregat som sitter på 2 st V12 dieslar jag meckade med förra veckan, samtliga var slipade på både "nav" och blad och det är nog inget fel på dom för motorerna går o går.
Verkar som balanseringen blivit lite av en fix ide i sällskapet, är det verkligen helt totalt kört utan den perfekta axeln framsmidd av blonda oskulder under månskenet?
Posted: 16 Sep 2009, 18:34
by Bmwandreas
Jag förstår inte heller att folk hakar upp sig på att inducern är nertagen för balans. Det är så man gör. Inducern ligger inte nära kompressorhuset det gör exducern.
Posted: 16 Sep 2009, 18:45
by robbz
Per eriksson: kastar även dom 1,5 tioendel? svårt att tro.
ett faktum kvarstår, varför var mina lager slut efter 1,5 mils körning utan laddtryck?
-bilen hade varit uppstartad på samma olja ca 8-10gånger, i max 20 sekunder.
-sen byttes oljan och vi provkörde bilen på ny olja och inget laddtryck.
-maskinen har gått med som minst 3,5 bars oljetryck med grov ledning till turbon, trycket ligger över 5bar med kall motor.
-min teori är att axeln kastar/vibrerar så att den trycker undan oljan helt enkelt(?)
som sagt det är skitsamma, min åsikt är att det fortfarande inte är kvalitet när vi lever på 2000 talet och grejjer som ska varva över 100 000r/pm kastar 1,5 tiondelar!! det behöver man inte vara ett geni för att räkna ut.
nu skippar vi det här tills att turbon är fixad. då kan vi disskutera vad det är för fel om det inte skulle visa sig vara det som är problemet
/mvh
Posted: 16 Sep 2009, 20:18
by _Kalle_
M3JONAS wrote:Sandén wrote:Kan du inte lämna snurran till Rimbo Martin så får du special special
Haha, det där är humor!
Jag ser inte riktigt humorn i det där? Har ni personliga erfarenheter av Martin?
Hans turbos fungerar bevisligen jäkligt bra och många är nöjda med dem, så varför skulle inte det kunna vara ett alternativ?
Posted: 16 Sep 2009, 20:19
by Bäckis
Ha ha, skämtar du? Vi bromsade nyligen om en bil han moddat turbon på. 100hk mindre på driven med samma mapp, 1000rpm sämre spool.
Posted: 16 Sep 2009, 20:22
by Nicke Blom
_Kalle_ wrote:M3JONAS wrote:Sandén wrote:Kan du inte lämna snurran till Rimbo Martin så får du special special
Haha, det där är humor!
Jag ser inte riktigt humorn i det där? Har ni personliga erfarenheter av Martin?
Hans turbos fungerar bevisligen jäkligt bra och många är nöjda med dem, så varför skulle inte det kunna vara ett alternativ?
`*garvar*
Posted: 16 Sep 2009, 20:24
by _Kalle_
Okej, det hade jag ingen aning om. Men då har jag mer förståelse för era åsikter
Posted: 16 Sep 2009, 20:26
by Bäckis
Avslutar detta feta OT. Har även sett turbo där avgashuset kapats av och svetsas ihop med grenöret för att få rätt "träffvinkel" med avgaserna på turbinbladen.
Posted: 16 Sep 2009, 20:34
by Nobbe
mhr wrote:slår axeln 1.5 tia
eller vad?
Lär ju inte bli ett dugg jävla hopprep av det där på varv.
Posted: 16 Sep 2009, 20:38
by Bäckis
Axeln slår i förhållande till de perfekta lagerlägena. Axeln är balanserad utifrån rådande omständigheter och detta SKA inte spela någon som hels roll.
Robbz har fått det erbjudande jag kan ge och vill han byta turbo så är det fritt fram.
Nobbe: Welcome back
Visste att du inte skulle kunna hålla dig
Posted: 16 Sep 2009, 20:47
by Nobbe
Bäckis wrote: Axeln slår i förhållande till de perfekta lagerlägena. Axeln är balanserad utifrån rådande omständigheter och detta SKA inte spela någon som hels roll.
Jepp, lagerlägena är i princip perfekta, slår 0,004 mellan dom sins emellan, och kompressoraxeln 0,03 i förhållandde till lagerlägena.
Men mellan lagerlägena sitter axeln ca 0,07mm ur centrum vilket ger ett kast på ca 0,14mm, i princip det samma som turbinen kastar.
Sen om det är godtagbart att massan ligger och slår som ett hopprep mellan lagrena får andra bedömma, men i min värld vill massa utåt pga centrufugalkrafter.
Det bevisar bara ytterligare varför dom fått slipa som små dårar på turbinen för att få den viktad.
Det som grämer mig mest är att det var det enda på axeln jag sket i att mäta i maskinen eftersom "man inte kan köra den ur centrum" utifrån dom sätten vi slipar på, så jag antog att dom arbetade på liknade sätt på andra sidan pölen.
Bäckis wrote:Nobbe: Welcome back
Visste att du inte skulle kunna hålla dig
Hatar att stå utanför sånna här diskussioner, det vet du