Page 14 of 16
Posted: 17 May 2010, 22:13
by PegiPax
oGy wrote:Är det någon som vet vad ja ska ha för "t-rör" till tryckkontakten för att ta ut oljetillförseln där? å vad är de för gänga framför allt? Resten kan ja väll bygga ihop på plats där ja ska köpa slang och kopplingar?
När jag gör olje returen, räcker de med att dra en slangklamma där nere? tänkte att de va lättare att bara hitta ett rör å svetsa på tråget än att fara köpa anslutning med gänga.
Måste även hålla ner kostnaderna lite för nu börjar de fan dra iväg på detta snik:D
sett att många bygger rör för returen runt grenröret, kan de funka med slang bara eller kommer den smälta sönder?
Sen har ja en fundering till, å de är ang LMM:en
vad är de som ska flyttas över från 320 lmmen till 535 lmm?
och hur ska ja spänna den? Ska ja spänna dom där 2 pinnarna eller ska ja snurra drevet bara och lyfta pinnarna?
Tacksam för toksnabba svar då ja tänkte ta å köpa imrn så kanske man kan få igång skiten till helgen
M12 X 1,5 Oljegivarens gänga =)
Posted: 22 May 2010, 15:28
by oGy
nu snurra ja drevet motsols 2 kugg. är de rätt håll?
På LMM pratar ja om nu alltså
Posted: 13 Oct 2010, 18:36
by oGy
¨Måste man backa tändningen eller?
Fick höra ngt om att man kunde svetsa ngt i fördelaren men ja hajja inte riktig va de va. Sen så skrev ju ngn ngt om pneumatikstyra men de fatta ja inte hur fan man skulle göra:D
Finns de inte ngt väldigt enkelt sätt? vill inte kosta på ngt nytt styrsystem eller liknande om ja inte måste vill säga
Vet inte riktigt hur ja ska göra då ja inte kan så mkt om de där.
Har iaf en 85a med fördelaren fram på högersida sett framifrån.
Och vilket håll skulle jag snurra LMM:en? har kuggat 2 kugg motsols, har den på trycksidan så borde ja snurra massa mer?
Tacksam för snabba svar!
Posted: 15 Oct 2010, 09:08
by Mickeeey
oGy wrote:¨Måste man backa tändningen eller?
Fick höra ngt om att man kunde svetsa ngt i fördelaren men ja hajja inte riktig va de va. Sen så skrev ju ngn ngt om pneumatikstyra men de fatta ja inte hur fan man skulle göra:D
Finns de inte ngt väldigt enkelt sätt? vill inte kosta på ngt nytt styrsystem eller liknande om ja inte måste vill säga
Vet inte riktigt hur ja ska göra då ja inte kan så mkt om de där.
Har iaf en 85a med fördelaren fram på högersida sett framifrån.
Och vilket håll skulle jag snurra LMM:en? har kuggat 2 kugg motsols, har den på trycksidan så borde ja snurra massa mer?
Tacksam för snabba svar!
Angående Lmm så får du ju spänna så pass att lamdba blir som det ska, i våg med soppatryck och ladd. Och du spänner den genom att kugga medurs, om jag inte tänker fel nu. Men du ser ju "änden" på fjädern och den ska ju dras medurs! Du känner ju själv efter några kugg att det blir tyngre att vrida på spjället. Jag själv fick spänna en hel del!
Har du någon bredbandslambda??
Och du måste såklart inte backa tänding. Men det är ju att föredra.
Jag kärde ett bra tag utan chip och det spickade gärnet. Det höll kanon men frågan är ju hur länge. Vid 1 bar som jag hade på mitt snik så spikade det som sagt ganska mycket utan chip!
Jag har ett chip med enbart backad tändning till min. Funkade inge bra med ändrad soppa o så, så vi körde med enbart backad tändning och då funkade det kanon.
Mvh =)
Posted: 17 Oct 2010, 18:07
by oGy
men hur backar du tändningen då?? bara vrida på fördelaren?
kommer den gå runk på tomgång och bra på ladd då eller? ja då vred jag hjulet fel håll då:D
Posted: 17 Oct 2010, 19:06
by Mickeeey
oGy wrote:men hur backar du tändningen då?? bara vrida på fördelaren?
kommer den gå runk på tomgång och bra på ladd då eller? ja då vred jag hjulet fel håll då:D
Äre samma fördelarlock som på M20b20 -89??? Borde det väl vara????
I så fall så går det icke att ändra tändningen där utan du får byta chip i den =)
Min gick kanon på tomgång och lika bra på ladd. Orginal lambda hade jag urkopplad för den gick skit med den inkopplad! Med tanke på att den vill hålla lambda 1 eller 14,7 på afr mätaren. Och den går möe bättre när man kan fetta på lite.
Mitt lambda ligger på ca 13 afr på tomgång och på ca 11.5-12 på fullt ladd. Fettar jag på mera märker jag ingen skillnad men snålar jag på och får högre afr värde så går bilen nämnvärt sämre!
Mvh =)
Posted: 17 Oct 2010, 19:09
by Bmw*Alex
Mickeeey wrote:oGy wrote:men hur backar du tändningen då?? bara vrida på fördelaren?
kommer den gå runk på tomgång och bra på ladd då eller? ja då vred jag hjulet fel håll då:D
Äre samma fördelarlock som på M20b20 -89??? Borde det väl vara????
I så fall så går det icke att ändra tändningen där utan du får byta chip i den =)
Min gick kanon på tomgång och lika bra på ladd. Orginal lambda hade jag urkopplad för den gick skit med den inkopplad! Med tanke på att den vill hålla lambda 1 eller 14,7 på afr mätaren. Och den går möe bättre när man kan fetta på lite.
Mitt lambda ligger på ca 13 afr på tomgång och på ca 11.5-12 på fullt ladd. Fettar jag på mera märker jag ingen skillnad men snålar jag på och får högre afr värde så går bilen nämnvärt sämre!
Mvh =)
rotor har du på en motor som inte använder sig utav lambda 1
alltså motorn utan katt.
mvh
Posted: 17 Oct 2010, 19:24
by Mickeeey
Bmw*Alex wrote:Mickeeey wrote:oGy wrote:men hur backar du tändningen då?? bara vrida på fördelaren?
kommer den gå runk på tomgång och bra på ladd då eller? ja då vred jag hjulet fel håll då:D
Äre samma fördelarlock som på M20b20 -89??? Borde det väl vara????
I så fall så går det icke att ändra tändningen där utan du får byta chip i den =)
Min gick kanon på tomgång och lika bra på ladd. Orginal lambda hade jag urkopplad för den gick skit med den inkopplad! Med tanke på att den vill hålla lambda 1 eller 14,7 på afr mätaren. Och den går möe bättre när man kan fetta på lite.
Mitt lambda ligger på ca 13 afr på tomgång och på ca 11.5-12 på fullt ladd. Fettar jag på mera märker jag ingen skillnad men snålar jag på och får högre afr värde så går bilen nämnvärt sämre!
Mvh =)
rotor har du på en motor som inte använder sig utav lambda 1
alltså motorn utan katt.
mvh
Ingen katt på hans 85 med andra ord??
Posted: 17 Oct 2010, 19:26
by Bmw*Alex
Mickeeey wrote:Bmw*Alex wrote:Mickeeey wrote:oGy wrote:men hur backar du tändningen då?? bara vrida på fördelaren?
kommer den gå runk på tomgång och bra på ladd då eller? ja då vred jag hjulet fel håll då:D
Äre samma fördelarlock som på M20b20 -89??? Borde det väl vara????
I så fall så går det icke att ändra tändningen där utan du får byta chip i den =)
Min gick kanon på tomgång och lika bra på ladd. Orginal lambda hade jag urkopplad för den gick skit med den inkopplad! Med tanke på att den vill hålla lambda 1 eller 14,7 på afr mätaren. Och den går möe bättre när man kan fetta på lite.
Mitt lambda ligger på ca 13 afr på tomgång och på ca 11.5-12 på fullt ladd. Fettar jag på mera märker jag ingen skillnad men snålar jag på och får högre afr värde så går bilen nämnvärt sämre!
Mvh =)
rotor har du på en motor som inte använder sig utav lambda 1
alltså motorn utan katt.
mvh
Ingen katt på hans 85 med andra ord??
precis
mvh
Posted: 17 Oct 2010, 20:29
by oGy
Ingen kissemiss finns:D
kan jag då bara vrida fördelaren eller hur ska jag göra?
Vill inte kosta på något chip utan göra på enklaste/billigast vis och kunna ladda så mkt som möjligt.
Hur har ni gjort på era snik?
Posted: 17 Oct 2010, 21:39
by Mickeeey
oGy wrote:Ingen kissemiss finns:D
kan jag då bara vrida fördelaren eller hur ska jag göra?
Vill inte kosta på något chip utan göra på enklaste/billigast vis och kunna ladda så mkt som möjligt.
Hur har ni gjort på era snik?
Chippen kostar 2000 och det är sjutk billigt om du jämför mot ett helt styrsystem som dom flesta har =)
Jag har laddat 0,9 mycket länge på min orörda m20b20 med årets spikningar och det har hållt länge. Innan jag fick chipppet!
Vill du gå enklaste vägen så laddar du bara på o köra o hoppas på att det håller =)
Mvh =)
Posted: 18 Oct 2010, 19:47
by oGy
Vart får du tag i dem chipen då??
Posted: 18 Oct 2010, 20:29
by JWSE30
oGy wrote:Vart får du tag i dem chipen då??
misstänker att han köpt från
http://www.fekzen.se/
Posted: 18 Oct 2010, 21:42
by oGy
Finns han kvar på forumet? För de går tydligen inte maila den där addressen och finns ju inget tel.nummer på sidan.
hur mkt vågar man ladda med oöppnad motor med ett anpassat chip tro?
0.8bar?
Gör de stor skillnad på 98 och 95oktan? finns ju typ inge 98 kvar här uppe.
Posted: 18 Oct 2010, 21:47
by Bmw*Alex
oGy wrote:Finns han kvar på forumet? För de går tydligen inte maila den där addressen och finns ju inget tel.nummer på sidan.
hur mkt vågar man ladda med oöppnad motor med ett anpassat chip tro?
0.8bar?
Gör de stor skillnad på 98 och 95oktan? finns ju typ inge 98 kvar här uppe.
ja han finns här .
he's name is
frekzen
mvh
Posted: 19 Oct 2010, 06:30
by Mickeeey
oGy wrote:Finns han kvar på forumet? För de går tydligen inte maila den där addressen och finns ju inget tel.nummer på sidan.
hur mkt vågar man ladda med oöppnad motor med ett anpassat chip tro?
0.8bar?
Gör de stor skillnad på 98 och 95oktan? finns ju typ inge 98 kvar här uppe.
À jag kör med FekZen chip.
Som sagt tidigare så kan motorn hålla med 1 bar som för mig en hel sommar och för andra så pajar det första veckan. Omöjligt att svara på med andra ord hur länge det håller. Men o andra sidan kostar inte en begg motor mycket alls om det skulle pajja.
Jag testade med både 95 o 98 men märkte ingen märkbar skillnad.
Mvh
Posted: 19 Oct 2010, 08:00
by Awpelqvist
oGy wrote:Ingen kissemiss finns:D
kan jag då bara vrida fördelaren eller hur ska jag göra?
Vill inte kosta på något chip utan göra på enklaste/billigast vis och kunna ladda så mkt som möjligt.
Hur har ni gjort på era snik?
du kan även stumma stocken till fördelaren så att den ligger på samma tändning hela tiden, problemet då blir ju att du måste hitta rätt innan du svetsar den, så gjorde vi på en polares 323 med sån vakumstyrd historia