Page 14 of 23
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 05 Aug 2015, 22:34
by niclasmann
TheLeaf wrote:Fyllde du upp stödlagret med sikaflex så de blir lite stummare? Håller de lite längre

Nepp, det gjorde jag inte, ville inte göra de nu direkt, får bli på nästa stödlager isf

Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 13 Aug 2015, 21:41
by niclasmann
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 15 Aug 2015, 23:03
by niclasmann
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 23 Aug 2015, 00:29
by Nisse Järnet
Wohoo
https://www.youtube.com/watch?v=TDVWUWZ60aw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 23 Aug 2015, 01:16
by niclasmann
Vi får ta en rematch när har andra däck, bytt bakvagn o lite sånt och fått ställa in grejorna bättre så att de går o åka på höga laddet

Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 23 Aug 2015, 01:33
by Nisse Järnet
Absolut!

Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 29 Aug 2015, 17:34
by niclasmann
I veckan har de blivit lite diff skruvande

Började med att jag köpte en lamelldiff 2,65utv som jag monterade upp med ny olja i hopp om att de skulle funka men icke... Hissar ned bilen och backar ut från garaget och de bara smäller till (som en svetsdiff fast 100 gånger värre), jahapp tänker jag kanske kan ha skett nått när den bara stått ett tag torr... Onsdagen drar jag från skolan och drar direkt till garaget och river ned diffen igen, tömmer ur oljan och ser små flisor i en helt ny olja som gått max 8mil motorvägskörning... Lossar inre drivknuten och får se att nånting inte stämmer, så bestämmer att jag tar med min mig gamla och den nya (trasiga) upp till skolan och pratar med min lärare som hjälper mig att byta lamellpaketet från den gamla (hela) till den nya (trasiga) för att jag ska få den på rull igen...
OCH såhär så grejorna ut... säljaren sa ingenting men fick tillbaka pengar och bytte de själv istället för att skicka tillbaka de och sedan fortsätta leta efter en lamelldiff 2,65utv
Kikade in i den nya diffen från höger drivknut
Detta är min gamla som är hel
Sådär såg de ut när vi plockade ut lamellpaketet i den gamla....
Såhär såg oljan ut efter 8mil normalkörning...

Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 10 Sep 2015, 22:23
by niclasmann
Jahapp är de inte de ena så är det de andra... Efter en liten incident med ett potthål så har jag ställt in och upp bilen på pallbockar för att gå igenom och byta ut lite saker och försöka fräscha till så gott det går
Har lämnat iväg min bakvagn med delrinbussningar i till blästrarn så jag får den förhoppningsvis till nästa vecka. Har funderat lite på om det går och humla upp original hålet på den inre bärarmsfästningen så att det går att trycka upp skruven lite så att man kan räta hjulvinklarna lite gran eftersom jag vill ha rätare hjulvinklar än vad som är nu? Något som nån har provat?
Ska plocka ned framvagnen och byta bussningarna i länkarmarna, byta styrleder, spindelled och tvätta upp framvagnsbalken och styrväxeln. Samt ta ned oljetråget och täta efter att troligtvis trågpackningen som gjort att framvagnen blivit geggig...
Men sist men inte minst så blir det att bygga om till 5bult med bonjehylsa fram och omborrade nav och skivor bak

Någon som vet om de är tillräckligt starkt för att köra med slicks då hålbilden kommer ganska nära kanten?
OOOOOPS
Någon som vet varför de är fuktigt i bakkanten på blocket? Är det ventilkåpspackningen som är dålig eller inte håller tätt som gör att de rinner ned sådär? För har kikat runt hela ventilkåpspackningen och den är lite små fuktig på utsidan runtom

Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 11 Sep 2015, 14:37
by blidd
Kanske det är så enkelt att du råkat missa lite då du fyllt i olja i motorn så det runnit ut längst back på blocket?

Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 11 Sep 2015, 15:21
by niclasmann
blidd wrote:Kanske det är så enkelt att du råkat missa lite då du fyllt i olja i motorn så det runnit ut längst back på blocket?

De har väl hänt att man missat

men vad är det som gör att ventilkåpspackningen är lite geggig vid spridarna alltså på den sidan
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 12 Sep 2015, 11:38
by uranium
Har inte kollat nästan nåt i den här tråden tidigare men tog och läste igenom hela nu på förmiddagen. Väldigt imponerad att du rott iland ett sånt här projekt som första bil

Tumme upp!
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 12 Sep 2015, 14:01
by niclasmann
uranium wrote:Har inte kollat nästan nåt i den här tråden tidigare men tog och läste igenom hela nu på förmiddagen. Väldigt imponerad att du rott iland ett sånt här projekt som första bil

Tumme upp!
Tack så mycket!

Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 14 Sep 2015, 18:34
by JohanE
Nisse Järnet wrote:Tror inte du behöver klippa nåt ens, har för mig att det är som en egen liten härva som går till en kontakt vid expansionskärlet.
Edit: Den har inget med dom vanliga torkarna att göra.
Kan minnas fel nu men går inte värmningen till spolarmunstyckena till vindrutan i den härvan också?
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 14 Sep 2015, 20:06
by Nisse Järnet
Det borde den nog göra, inte haft det på nån av mina E30 så vet inte

Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 18 Sep 2015, 16:18
by Dretengurka
Trevligt läsning och härligt projekt!

Har själv en e34 i garaget som jag tänkte skulle få smaka överladdning tills nästa år. Första bygget för mig med så kanske dyker upp en projekttråd här
Bra jobbat å båda tummar upp!
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 18 Sep 2015, 16:22
by niclasmann
Dretengurka wrote:Trevligt läsning och härligt projekt!

Har själv en e34 i garaget som jag tänkte skulle få smaka överladdning tills nästa år. Första bygget för mig med så kanske dyker upp en projekttråd här
Bra jobbat å båda tummar upp!
Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Tack så mycket!
Ja, de tycker jag du ska göra!

det är faktiskt lite små kul och sitta o kolla gamla bilder från början o de utvecklingen som har blivit
/Niclas
Re: E30 M50B25 vanos turbo
Posted: 22 Sep 2015, 21:01
by niclasmann
Hur har folket här inne löst camber justering bak utan och köpa något kit från t.ex. ppf?
Har ni använt plattjärn och sedan fräst ur ett spår och sedan svetsat dit eller hur har ni gjort?
Skulle vilja kunna ställa min camber litegrann bak då jag vill ha hyfsat raka hjulvinkar om man ska åka med slicks. Just nu är det enligt mig förmycket camber så skulle vilja kunna ställa den lite rakare än vad det är nu.
Bilder uppskattas!