Page 14 of 23

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 05 Aug 2015, 22:34
by niclasmann
TheLeaf wrote:Fyllde du upp stödlagret med sikaflex så de blir lite stummare? Håller de lite längre ;)
Nepp, det gjorde jag inte, ville inte göra de nu direkt, får bli på nästa stödlager isf :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 13 Aug 2015, 21:41
by niclasmann
Nu kan vi göra en liten uppdatering av vad som händer med bilen :D

Fick hem mina coilovers idag så blev direkt till garaget och börja montera ned de gamla och upp med det nya :D
Har också tömt ur olja i växellådan för att jag trodde de hade försvunnit eftersom det har läckt nånstans och sedan för att de börjat vina om lådan mer och mer tycker jag... När jag tömde ur den så fick jag ut 1,2l som det ska vara i den tydligen så vet inte vart ifrån det kommer eller varför lådan viner.. Så de blir och hälla tillbaka olja och sedan köra tills det rasar istället :lol: :P

Får förhoppningsvis fjäderbenen fram svetsade i helgen av Mr. Erikjakan sen blir de montering fort som attan :D
Nytt och fräscht :D
Image
Image

Monterat och klart bak, fattas bara justering på soft/hard och finliret på sänkningen sen när den kommer ned på backen igen :)
Image
Image

Har också hunnit varit på några träffar också där bilen fastnat på bild :)
Image
Image
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 15 Aug 2015, 23:03
by niclasmann
Efter att ha varit uppe hos Erik vid lunchtid och fått mina coilovers svetsade så blev de hem och sedan direkt ut till garaget för att lacka de och montera allting :D

Fattar mig kort och lägger upp lite bilder istället :)

Image

Image

Image

Image

Image

Bilen ska ned lite till fram och bak men måste valsa skärmarna runt om först och sedan bygga om avgassystemet så de blir ännu bättre markfrigång sen ska den sänkas yttligare :)

Så om någon har ett valsverktyg och låna/hyra ut så är jag intresserad eller om någon kan utföra det för en billig peng :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 23 Aug 2015, 00:29
by Nisse Järnet
Wohoo :)
https://www.youtube.com/watch?v=TDVWUWZ60aw" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 23 Aug 2015, 01:16
by niclasmann
Nisse Järnet wrote:Wohoo :)
https://www.youtube.com/watch?v=TDVWUWZ60aw" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi får ta en rematch när har andra däck, bytt bakvagn o lite sånt och fått ställa in grejorna bättre så att de går o åka på höga laddet :D

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 23 Aug 2015, 01:33
by Nisse Järnet
Absolut! :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 29 Aug 2015, 17:34
by niclasmann
I veckan har de blivit lite diff skruvande 8) Började med att jag köpte en lamelldiff 2,65utv som jag monterade upp med ny olja i hopp om att de skulle funka men icke... Hissar ned bilen och backar ut från garaget och de bara smäller till (som en svetsdiff fast 100 gånger värre), jahapp tänker jag kanske kan ha skett nått när den bara stått ett tag torr... Onsdagen drar jag från skolan och drar direkt till garaget och river ned diffen igen, tömmer ur oljan och ser små flisor i en helt ny olja som gått max 8mil motorvägskörning... Lossar inre drivknuten och får se att nånting inte stämmer, så bestämmer att jag tar med min mig gamla och den nya (trasiga) upp till skolan och pratar med min lärare som hjälper mig att byta lamellpaketet från den gamla (hela) till den nya (trasiga) för att jag ska få den på rull igen...

OCH såhär så grejorna ut... säljaren sa ingenting men fick tillbaka pengar och bytte de själv istället för att skicka tillbaka de och sedan fortsätta leta efter en lamelldiff 2,65utv

Kikade in i den nya diffen från höger drivknut
Image

Detta är min gamla som är hel
Image

Sådär såg de ut när vi plockade ut lamellpaketet i den gamla....
Image
Image
Image

Såhär såg oljan ut efter 8mil normalkörning...
Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 10 Sep 2015, 22:23
by niclasmann
Jahapp är de inte de ena så är det de andra... Efter en liten incident med ett potthål så har jag ställt in och upp bilen på pallbockar för att gå igenom och byta ut lite saker och försöka fräscha till så gott det går :)

Har lämnat iväg min bakvagn med delrinbussningar i till blästrarn så jag får den förhoppningsvis till nästa vecka. Har funderat lite på om det går och humla upp original hålet på den inre bärarmsfästningen så att det går att trycka upp skruven lite så att man kan räta hjulvinklarna lite gran eftersom jag vill ha rätare hjulvinklar än vad som är nu? Något som nån har provat?

Ska plocka ned framvagnen och byta bussningarna i länkarmarna, byta styrleder, spindelled och tvätta upp framvagnsbalken och styrväxeln. Samt ta ned oljetråget och täta efter att troligtvis trågpackningen som gjort att framvagnen blivit geggig...

Men sist men inte minst så blir det att bygga om till 5bult med bonjehylsa fram och omborrade nav och skivor bak 8) Någon som vet om de är tillräckligt starkt för att köra med slicks då hålbilden kommer ganska nära kanten?

Image

OOOOOPS :o
Image
Image

Image

Någon som vet varför de är fuktigt i bakkanten på blocket? Är det ventilkåpspackningen som är dålig eller inte håller tätt som gör att de rinner ned sådär? För har kikat runt hela ventilkåpspackningen och den är lite små fuktig på utsidan runtom

Image

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 11 Sep 2015, 14:37
by blidd
Kanske det är så enkelt att du råkat missa lite då du fyllt i olja i motorn så det runnit ut längst back på blocket? :D

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 11 Sep 2015, 15:21
by niclasmann
blidd wrote:Kanske det är så enkelt att du råkat missa lite då du fyllt i olja i motorn så det runnit ut längst back på blocket? :D
De har väl hänt att man missat :roll: men vad är det som gör att ventilkåpspackningen är lite geggig vid spridarna alltså på den sidan

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 12 Sep 2015, 11:38
by uranium
Har inte kollat nästan nåt i den här tråden tidigare men tog och läste igenom hela nu på förmiddagen. Väldigt imponerad att du rott iland ett sånt här projekt som första bil :D Tumme upp!

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 12 Sep 2015, 14:01
by niclasmann
uranium wrote:Har inte kollat nästan nåt i den här tråden tidigare men tog och läste igenom hela nu på förmiddagen. Väldigt imponerad att du rott iland ett sånt här projekt som första bil :D Tumme upp!
Tack så mycket! :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 14 Sep 2015, 18:34
by JohanE
Nisse Järnet wrote:Tror inte du behöver klippa nåt ens, har för mig att det är som en egen liten härva som går till en kontakt vid expansionskärlet.

Edit: Den har inget med dom vanliga torkarna att göra.
Kan minnas fel nu men går inte värmningen till spolarmunstyckena till vindrutan i den härvan också?

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 14 Sep 2015, 20:06
by Nisse Järnet
Det borde den nog göra, inte haft det på nån av mina E30 så vet inte :)

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 18 Sep 2015, 16:18
by Dretengurka
Trevligt läsning och härligt projekt! :mrgreen:
Har själv en e34 i garaget som jag tänkte skulle få smaka överladdning tills nästa år. Första bygget för mig med så kanske dyker upp en projekttråd här :D
Bra jobbat å båda tummar upp!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 18 Sep 2015, 16:22
by niclasmann
Dretengurka wrote:Trevligt läsning och härligt projekt! :mrgreen:
Har själv en e34 i garaget som jag tänkte skulle få smaka överladdning tills nästa år. Första bygget för mig med så kanske dyker upp en projekttråd här :D
Bra jobbat å båda tummar upp!

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Tack så mycket!

Ja, de tycker jag du ska göra! :) det är faktiskt lite små kul och sitta o kolla gamla bilder från början o de utvecklingen som har blivit :)

/Niclas

Re: E30 M50B25 vanos turbo

Posted: 22 Sep 2015, 21:01
by niclasmann
Hur har folket här inne löst camber justering bak utan och köpa något kit från t.ex. ppf?
Har ni använt plattjärn och sedan fräst ur ett spår och sedan svetsat dit eller hur har ni gjort?
Skulle vilja kunna ställa min camber litegrann bak då jag vill ha hyfsat raka hjulvinkar om man ska åka med slicks. Just nu är det enligt mig förmycket camber så skulle vilja kunna ställa den lite rakare än vad det är nu.
Bilder uppskattas!