Page 14 of 22
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 14 Mar 2014, 22:21
by Casy
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 18 Mar 2014, 14:13
by Casy
Kan någon hjälpa mig med en startmapp? Eller tipsa om någon som kan meka ihop en?
Fortsätter montera alla smådetaljer..
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 19 Mar 2014, 13:20
by Clew
Jag kan nog hjälpa dig med startmappen. Har en liggandes från en annan M42 med MS.
Kör du originaltriggerhjul/givare? Spridarstorlek? Hur är tändspolarna inkopplade?
Ser ut som 2st tändsteg i boxen där så jag gissar att du tänkte köra wastedspark med 2 utgångar?
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 19 Mar 2014, 14:06
by Casy
Clew wrote:Jag kan nog hjälpa dig med startmappen. Har en liggandes från en annan M42 med MS.
Kör du originaltriggerhjul/givare? Spridarstorlek? Hur är tändspolarna inkopplade?
Ser ut som 2st tändsteg i boxen där så jag gissar att du tänkte köra wastedspark med 2 utgångar?
Japp, original triggerhjul o givare. 350cc@3bar (vet dock inte om dom är hög- eller lågohm..) Ja det blir nog coilpack och köra wasted spark.
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 19 Mar 2014, 15:09
by Clew
Casy wrote:Clew wrote:Jag kan nog hjälpa dig med startmappen. Har en liggandes från en annan M42 med MS.
Kör du originaltriggerhjul/givare? Spridarstorlek? Hur är tändspolarna inkopplade?
Ser ut som 2st tändsteg i boxen där så jag gissar att du tänkte köra wastedspark med 2 utgångar?
Japp, original triggerhjul o givare. 350cc@3bar (vet dock inte om dom är hög- eller lågohm..) Ja det blir nog coilpack och köra wasted spark.
Okej. Du kan ladda ned den startmappen jag gjorde på denna länk:
http://speedy.sh/8R5QJ/M42-sugis-startmapp.msq" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta var till en e36 318is-motor, i princip helt original.
Jag gissar att triggerhjulet ser likandant ut på din (ca 120grader till övre dödläge) men det kan vara bra att dubbelkolla med strobb.
Om det blir svårt att få till med map-styrning och dina spjäll kanske du får byta till tps-styrning.
Bränsle/tändningsmappar i denna mapp är innan mappning gjordes på den bilen, men bör funka OK att starta på.
Har ställt om req_fuel till vad som borde vara lämpligt med dina spridare och bensin, vill du köra E85 får du plussa på 30%.
Du lär köra högohm om inte boxen är specifikt byggd för att klara lågohm, annars bränner du spridarsteg.
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 19 Mar 2014, 15:24
by Casy
Clew wrote:Casy wrote:Clew wrote:Jag kan nog hjälpa dig med startmappen. Har en liggandes från en annan M42 med MS.
Kör du originaltriggerhjul/givare? Spridarstorlek? Hur är tändspolarna inkopplade?
Ser ut som 2st tändsteg i boxen där så jag gissar att du tänkte köra wastedspark med 2 utgångar?
Japp, original triggerhjul o givare. 350cc@3bar (vet dock inte om dom är hög- eller lågohm..) Ja det blir nog coilpack och köra wasted spark.
Okej. Du kan ladda ned den startmappen jag gjorde på denna länk:
http://speedy.sh/8R5QJ/M42-sugis-startmapp.msq" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta var till en e36 318is-motor, i princip helt original.
Jag gissar att triggerhjulet ser likandant ut på din (ca 120grader till övre dödläge) men det kan vara bra att dubbelkolla med strobb.
Om det blir svårt att få till med map-styrning och dina spjäll kanske du får byta till tps-styrning.
Bränsle/tändningsmappar i denna mapp är innan mappning gjordes på den bilen, men bör funka OK att starta på.
Har ställt om req_fuel till vad som borde vara lämpligt med dina spridare och bensin, vill du köra E85 får du plussa på 30%.
Du lär köra högohm om inte boxen är specifikt byggd för att klara lågohm, annars bränner du spridarsteg.
Grymt, tack
Jag lär väl kunna mäta upp spridarna? Isåfall, inom vilka värden brukar högohm ligga?
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 19 Mar 2014, 16:08
by Clew
Casy wrote:
Grymt, tack
Jag lär väl kunna mäta upp spridarna? Isåfall, inom vilka värden brukar högohm ligga?
Högohm brukar vara runt 10ohm eller högre. Beroende på hur ditt sprut är byggt kan du klara dig med lågohm också, med lite andra inställningar i sprutet.
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 20 Mar 2014, 23:28
by Casy
Clew wrote:Casy wrote:
Grymt, tack
Jag lär väl kunna mäta upp spridarna? Isåfall, inom vilka värden brukar högohm ligga?
Högohm brukar vara runt 10ohm eller högre. Beroende på hur ditt sprut är byggt kan du klara dig med lågohm också, med lite andra inställningar i sprutet.
Jag mätte upp dom idag, 11ohm låg dom på
Har börjat riva med elen. Tar sjukt lång tid, men blir nog bra i slutändan.
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 20 Mar 2014, 23:55
by Jens92
Ser ut att kunna blir riktigt fint det där!
Passade railen så bra som du hoppats?
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 21 Mar 2014, 02:51
by Casy
Jens92 wrote:Ser ut att kunna blir riktigt fint det där!
Passade railen så bra som du hoppats?
Tackar! Ja faktiskt. Förut krockade slanganslutningarna. Jag blev dock tvungen att vända på railen så anslutningarna hamna mot toppen (som bilden visar). Imorn ska jag punkta fast nya fästen, så sitter den fast oxå
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 22 Mar 2014, 01:53
by Casy
Hämtade upp topplagringarna idag, ser mycket fina ut
ska bli fint att få lite mer camber fram i sommar!
Eftersom jag inte vill borra några hål i instrumentbrädan, så fick displayen för bredbandslambdan hamna under handsfacket. Blev mycket bra faktiskt! Det är ju en bra försäkring att ändå kunna hålla lite koll
Har oroat mig för tanken bra länge nu... Men för en gångs skull hade jag tur! Tankarmaturen har exakt samma infästning som 02'ans originalpump. Jag som hade förberett mig att börja svetsa i tanken o ha mig.... men nu slipper jag det
Det enda jag får göra är att sänka ner pumpen ytterligare 4cm. Då hamnar den precis på botten, och förhoppningsvis kommer den inte suga någon luft.
Utöver detta arbetet har jag fortsatt med härvan och gjort nya fästöron på fuelrailen. Men en fråga.. finns det någon guide hur man kopplar in TPS och vattentempgivare? Alltså vilka trådar som ska vart. Och det sitter dessutom 2st givare på toppen... En blå och en gul. Vilken av dessa ska till styrsystemet? Och vart går den andra.. till mätarhuset??
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 22 Mar 2014, 19:11
by Micke
Den blåa bör vara till styrsystemet (två pinnar) och den andra till instrumentpanelen (en pinne).
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 22 Mar 2014, 22:17
by Casy
Micke wrote:Den blåa bör vara till styrsystemet (två pinnar) och den andra till instrumentpanelen (en pinne).
Oki. Men den blåa, de kvittar hur man kopplar trådarna?
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 23 Mar 2014, 10:06
by Micke
Det lär vara en resistiv givare och då kvittar det.
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 24 Mar 2014, 00:33
by Casy
Micke wrote:Det lär vara en resistiv givare och då kvittar det.
Bra att veta, tack.
Har bara 2 timmars lödning kvar, så ska elsystemet vara helt klart. Det är ganska kul med el.. men det tar förbannat långt med tid
Solen skiner genom fönstret och det börjar rycka seriöst i gasfoten
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 31 Mar 2014, 19:44
by Casy
Good news.. all el klar nu, och både startmotor och generator verkar fungera
Fattas bara att jag drar klart dom sista kylarslangarna, och efter det smida ihop ett avgassystem. Räknar med att ha bilen klar tills på söndag kväll
Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava
Posted: 03 Apr 2014, 21:06
by Casy
Det har inte varit det lättaste att hitta rätt sorts böjar och längder till kylarslang, men nu är det i princip klart. Har fortsatt med 2,5" avgassystemet och fick ett nytt fäste tillverkat. Mycket bra
Kom på att jag inte hunnit montera någon elfläkt ännu.. så det måste oxå fixas innan uppstart