BMW 1602 -74 M42B20 - BMW 2002 Tii -75 - VW Bay -74

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Casy

Re: BMW 1602 operation stukad - nya tag inför vinterns brava

Post by Casy »

Lyfte ur motorn förra veckan för att fixa det sista i motorutrymmet. Det blev så jäkla trångt annars! Bytte olja i styrsnäckan och målade lite här och var. När motor och låda ändå var ute så monterade jag koppling, bytte packboxar på lådan, tömde i ny fräsch transmax-z olja och fixade ny bussning till växelarmen på lådan. En jäkla massa smågrejer har blivit fixat, men inget som går ta bilder på direkt :)

Jag limmade även hålrummet i den ena motorkudden med PL400, och jäklar vad stumt och fint det blev :) Senare under kvällen lyfte jag tillbaka motorn, och nu hoppas ja att jag slipper lyfta ur den något mer i år. Har även hunnit fixa en plåt att montera säkringar och relän på. Den kommer sitta i handskfacket, och likaså MS-boxen.

Image

Image

Image

Image
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Casy

Post by Casy »

Kan någon hjälpa mig med en startmapp? Eller tipsa om någon som kan meka ihop en?

Fortsätter montera alla smådetaljer.. :)

Image
Clew

Post by Clew »

Jag kan nog hjälpa dig med startmappen. Har en liggandes från en annan M42 med MS.
Kör du originaltriggerhjul/givare? Spridarstorlek? Hur är tändspolarna inkopplade?
Ser ut som 2st tändsteg i boxen där så jag gissar att du tänkte köra wastedspark med 2 utgångar?
Lars Lengstrand
Casy

Post by Casy »

Clew wrote:Jag kan nog hjälpa dig med startmappen. Har en liggandes från en annan M42 med MS.
Kör du originaltriggerhjul/givare? Spridarstorlek? Hur är tändspolarna inkopplade?
Ser ut som 2st tändsteg i boxen där så jag gissar att du tänkte köra wastedspark med 2 utgångar?
Japp, original triggerhjul o givare. 350cc@3bar (vet dock inte om dom är hög- eller lågohm..) Ja det blir nog coilpack och köra wasted spark. :)
Clew

Post by Clew »

Casy wrote:
Clew wrote:Jag kan nog hjälpa dig med startmappen. Har en liggandes från en annan M42 med MS.
Japp, original triggerhjul o givare. 350cc@3bar (vet dock inte om dom är hög- eller lågohm..) Ja det blir nog coilpack och köra wasted spark. :)
Okej. Du kan ladda ned den startmappen jag gjorde på denna länk:
http://speedy.sh/8R5QJ/M42-sugis-startmapp.msq" onclick="window.open(this.href);return false;

Detta var till en e36 318is-motor, i princip helt original.
Jag gissar att triggerhjulet ser likandant ut på din (ca 120grader till övre dödläge) men det kan vara bra att dubbelkolla med strobb.
Om det blir svårt att få till med map-styrning och dina spjäll kanske du får byta till tps-styrning.
Bränsle/tändningsmappar i denna mapp är innan mappning gjordes på den bilen, men bör funka OK att starta på.

Har ställt om req_fuel till vad som borde vara lämpligt med dina spridare och bensin, vill du köra E85 får du plussa på 30%.
Du lär köra högohm om inte boxen är specifikt byggd för att klara lågohm, annars bränner du spridarsteg.
Lars Lengstrand
Casy

Post by Casy »

Clew wrote:
Casy wrote:
Okej. Du kan ladda ned den startmappen jag gjorde på denna länk:
http://speedy.sh/8R5QJ/M42-sugis-startmapp.msq" onclick="window.open(this.href);return false;

Detta var till en e36 318is-motor, i princip helt original.
Jag gissar att triggerhjulet ser likandant ut på din (ca 120grader till övre dödläge) men det kan vara bra att dubbelkolla med strobb.
Om det blir svårt att få till med map-styrning och dina spjäll kanske du får byta till tps-styrning.
Bränsle/tändningsmappar i denna mapp är innan mappning gjordes på den bilen, men bör funka OK att starta på.

Har ställt om req_fuel till vad som borde vara lämpligt med dina spridare och bensin, vill du köra E85 får du plussa på 30%.
Du lär köra högohm om inte boxen är specifikt byggd för att klara lågohm, annars bränner du spridarsteg.
Grymt, tack :) Jag lär väl kunna mäta upp spridarna? Isåfall, inom vilka värden brukar högohm ligga?
Clew

Post by Clew »

Casy wrote: Grymt, tack :) Jag lär väl kunna mäta upp spridarna? Isåfall, inom vilka värden brukar högohm ligga?
Högohm brukar vara runt 10ohm eller högre. Beroende på hur ditt sprut är byggt kan du klara dig med lågohm också, med lite andra inställningar i sprutet.
Lars Lengstrand
Casy

Post by Casy »

Clew wrote:
Casy wrote: Grymt, tack :) Jag lär väl kunna mäta upp spridarna? Isåfall, inom vilka värden brukar högohm ligga?
Högohm brukar vara runt 10ohm eller högre. Beroende på hur ditt sprut är byggt kan du klara dig med lågohm också, med lite andra inställningar i sprutet.
Jag mätte upp dom idag, 11ohm låg dom på :)

Har börjat riva med elen. Tar sjukt lång tid, men blir nog bra i slutändan.

Image

Image

Image

Image
Jens92

Post by Jens92 »

Ser ut att kunna blir riktigt fint det där! :)

Passade railen så bra som du hoppats? :)
Casy

Post by Casy »

Jens92 wrote:Ser ut att kunna blir riktigt fint det där! :)

Passade railen så bra som du hoppats? :)
Tackar! Ja faktiskt. Förut krockade slanganslutningarna. Jag blev dock tvungen att vända på railen så anslutningarna hamna mot toppen (som bilden visar). Imorn ska jag punkta fast nya fästen, så sitter den fast oxå :)
Casy

Post by Casy »

Hämtade upp topplagringarna idag, ser mycket fina ut :) ska bli fint att få lite mer camber fram i sommar!

Eftersom jag inte vill borra några hål i instrumentbrädan, så fick displayen för bredbandslambdan hamna under handsfacket. Blev mycket bra faktiskt! Det är ju en bra försäkring att ändå kunna hålla lite koll :)

Har oroat mig för tanken bra länge nu... Men för en gångs skull hade jag tur! Tankarmaturen har exakt samma infästning som 02'ans originalpump. Jag som hade förberett mig att börja svetsa i tanken o ha mig.... men nu slipper jag det ;) Det enda jag får göra är att sänka ner pumpen ytterligare 4cm. Då hamnar den precis på botten, och förhoppningsvis kommer den inte suga någon luft.

Utöver detta arbetet har jag fortsatt med härvan och gjort nya fästöron på fuelrailen. Men en fråga.. finns det någon guide hur man kopplar in TPS och vattentempgivare? Alltså vilka trådar som ska vart. Och det sitter dessutom 2st givare på toppen... En blå och en gul. Vilken av dessa ska till styrsystemet? Och vart går den andra.. till mätarhuset??

Image

Image

Image

Image
Micke

Post by Micke »

Den blåa bör vara till styrsystemet (två pinnar) och den andra till instrumentpanelen (en pinne).
/M|cke F@.gner
Casy

Post by Casy »

Micke wrote:Den blåa bör vara till styrsystemet (två pinnar) och den andra till instrumentpanelen (en pinne).
Oki. Men den blåa, de kvittar hur man kopplar trådarna?
Micke

Post by Micke »

Det lär vara en resistiv givare och då kvittar det.
/M|cke F@.gner
Casy

Post by Casy »

Micke wrote:Det lär vara en resistiv givare och då kvittar det.
Bra att veta, tack.

Har bara 2 timmars lödning kvar, så ska elsystemet vara helt klart. Det är ganska kul med el.. men det tar förbannat långt med tid ;)
Solen skiner genom fönstret och det börjar rycka seriöst i gasfoten :D

Image
Casy

Post by Casy »

Good news.. all el klar nu, och både startmotor och generator verkar fungera :) Fattas bara att jag drar klart dom sista kylarslangarna, och efter det smida ihop ett avgassystem. Räknar med att ha bilen klar tills på söndag kväll 8)
Casy

Post by Casy »

Det har inte varit det lättaste att hitta rätt sorts böjar och längder till kylarslang, men nu är det i princip klart. Har fortsatt med 2,5" avgassystemet och fick ett nytt fäste tillverkat. Mycket bra :) Kom på att jag inte hunnit montera någon elfläkt ännu.. så det måste oxå fixas innan uppstart

Image

Image
Post Reply