Chrille - BMW E30 M50 M-Tech II Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Langoo
Posts: 73
Joined: 28 May 2006, 15:24
Location: Halmstad

Post by Langoo »

Chrille wrote:Jag har inte bytt elektroniken i min...


???? hur beteer den sig i felsäkertläge?
Om din fungerar så får jag försöka utan att byta oxå, bara för att se hur det går :)
Robin Hellström

/// BMW e30 320i -85

Tel: 0739160779
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

jag har hört flera som inte heller bytt elektonrik
User avatar
Fisåkare
Posts: 322
Joined: 22 Dec 2005, 12:27
Location: Bajen Hill Stockholm/ Ekeby Gotland

Post by Fisåkare »

_Kalle_ wrote:jag har hört flera som inte heller bytt elektonrik
Det är egentligen inte så mycket till "elektronik" i en luftmängdmätare.
Inte så mycket till "chip" heller faktiskt.
De enda som finns är en kolbanepotensiometer, som talar om hur mycket klaffen är öppen, samt en lufttempgivare.
Korten skiljer sig i form av 4 eller 5 stift på kontaktstycket.
Motronic 4a stift, L jetronic 5stift. "hoppas ja kom ihåg rätt nu va de gäller antal stift :shock: "

Aja, spela rille. Titta så att antalet stift i kontaktstycket från styrboxen, överensstämmer med kontaktstycket på LMM. Då ska det funka. Motronic till Motronic och L-jetronic till L-jetronic :D .

Ber om ursäkt för eventuella stavfel. :oops:

Du Chrille........ Är du intreserad av ett nytt MS V3.0 med Edis6 å coilpack. :wink:

MVH
Tobbe. P
JaJsEn
Posts: 620
Joined: 20 Nov 2005, 18:29
Location: Trollhättan

Post by JaJsEn »

om man får tag på en LMM från en 535 E34 elelr 735 med motronic behöver man inte byta electroniken, men om skaffar sig en äldre så behövs det, bara att kolla stiften o gämföra med original.

mvh Erik
Enligt Haynse är man "Proffesionell mekaniker" =)
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Fisåkare wrote:
Du Chrille........ Är du intreserad av ett nytt MS V3.0 med Edis6 å coilpack. :wink:

MVH
Tobbe. P
nja, allt beror ju på vad du vill ha för kalaset... PM:a!
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
_Kalle_
Posts: 1151
Joined: 26 Dec 2005, 20:14
Location: Norrtälje

Post by _Kalle_ »

JaJsEn wrote:om man får tag på en LMM från en 535 E34 elelr 735 med motronic behöver man inte byta electroniken, men om skaffar sig en äldre så behövs det, bara att kolla stiften o gämföra med original.

mvh Erik
yes, och det är väl den från t.ex. e34 med motronic man ska ha. Det va iaf. den jag hade förut.
Sorry för Ot chrille ;)
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

hejsan.

Post by Dirtyjove »

tjena Chrille.

Har lite frågor till dig.

Kör du med BTR 384 från Misab?

har du lambda så du ser värdena över hela registret?

vore tacksam om du ville svara!

håller på med en konvertering och letar grejer nu, sen undrar jag om dina spridare går på "max" nu, kan du krama ur mer med typ 1 kilo ladd och fortfarande ha schyssta lambda värden..

MVH Linus.
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

hejsan.

Post by Dirtyjove »

tjena Chrille.

Har lite frågor till dig.

Kör du med BTR 384 från Misab?

har du lambda så du ser värdena över hela registret?

vore tacksam om du ville svara!

håller på med en konvertering och letar grejer nu, sen undrar jag om dina spridare går på "max" nu, kan du krama ur mer med typ 1 kilo ladd och fortfarande ha schyssta lambda värden..

MVH Linus.
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Re: hejsan.

Post by Chrille »

Dirtyjove wrote:tjena Chrille.

Har lite frågor till dig.

Kör du med BTR 384 från Misab?

har du lambda så du ser värdena över hela registret?

vore tacksam om du ville svara!

håller på med en konvertering och letar grejer nu, sen undrar jag om dina spridare går på "max" nu, kan du krama ur mer med typ 1 kilo ladd och fortfarande ha schyssta lambda värden..

MVH Linus.
Japp har hör mig det är 384:an ja kör med...

Nej har ingen bredbandslambda....

därför heller tyvärr ingen aning om spridarna går på max, BT är 3,8bar på tomgång...



:( Inte mycket till vettiga svar där inte :)
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
anderzson
Posts: 2
Joined: 17 Aug 2006, 09:49

Post by anderzson »

som det ser ut nu chrille har du någon mer e30 turbo att fajtas med på rakorna nästa sommar :wink: :D
anderzson
Posts: 2
Joined: 17 Aug 2006, 09:49

Post by anderzson »

som det ser ut nu chrille har en till e30 turbo att fajtas med på rakorna nästa sommar :wink: :D
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

anderzson wrote:som det ser ut nu chrille har en till e30 turbo att fajtas med på rakorna nästa sommar :wink: :D
Trevligt... :D
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Dirtyjove
Posts: 62
Joined: 09 Aug 2006, 09:55
Location: Norrköping

Re: hejsan.

Post by Dirtyjove »

Chrille wrote:
Dirtyjove wrote:tjena Chrille.

Har lite frågor till dig.

Kör du med BTR 384 från Misab?

har du lambda så du ser värdena över hela registret?

vore tacksam om du ville svara!

håller på med en konvertering och letar grejer nu, sen undrar jag om dina spridare går på "max" nu, kan du krama ur mer med typ 1 kilo ladd och fortfarande ha schyssta lambda värden..

MVH Linus.
Japp har hör mig det är 384:an ja kör med...

Nej har ingen bredbandslambda....

därför heller tyvärr ingen aning om spridarna går på max, BT är 3,8bar på tomgång...



:( Inte mycket till vettiga svar där inte :)


Oki, men har du inte ens en vanlig lambda så du ser nåt?

MVH
-[WaterAlley Performance]-
User avatar
erikkihl
Posts: 505
Joined: 24 Nov 2005, 15:59
Location: Torsby

Post by erikkihl »

Kolla upp så att verkligen bränsletrycket följer turbotrycket med dom där, det gjorde inte min! Det sjönk istället..... Så har slängt min i skrot lådan nu!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Jorå ja har en mätare inkopplad till orginal lambdan men va ser ja på den, jo typ inget nyttigt...

Ska inte den fladdra som fan o ha sig... vid gassläpp o pådrag. Den ligger så snällt vid 12 motorbromsar man så lägger den sig på 11,5????

En dag så fladdrade den o vevade som fan ett tag och låg på 15 vid jämn gas/lugn körning och gick ner på 12-11 vid fullgas..

Jag har bytt lambdasonden utan resultat? kan det vara fel på mätaren eller går den megafett hela tiden?

http://www.h2mracing.se/webbutik/images/produkter/matare/swoosh/sw58/af.jpg
Image
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Det låter ju som att lambda värdena skulle kunna vara vettiga med de modifieringarna du gjort. På låglast bör man ligga runt lambda 1 (afr 14,7) för att få någon som helst bränsle ekonomi. När du sedan går upp på last så är afr 12 ganska lagom för att ligga safe.
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

De ju de som är problemet värdet ligger på 11-12 konstant...

Soppa förbrukningen är ca. 1.8-2 liter/mil.

Bränsletrycket vid tomgång är 4 bar...

Frågan är hur lågt ja vågar sänka ner det.
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
Post Reply