Page 14 of 18

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 06 Dec 2011, 09:09
by BusE
Japp shadowline lister blir det :)

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 27 Dec 2011, 18:57
by Beaver6
BusE wrote:Japp shadowline lister blir det :)


Shadowlinelister gör sjuk skillnad, synd att dom inte växer på träd :( Läste längre bak i tråden att du körde "special kolvbult" är det något du tillverkat själv eller går det att handla grövre någonstans? Ifall du gjorde dom själv, vilket material valde du? Mvh/Chrille

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 31 Dec 2011, 13:06
by BusE
Beaver6 wrote:
BusE wrote:Japp shadowline lister blir det :)


Shadowlinelister gör sjuk skillnad, synd att dom inte växer på träd :( Läste längre bak i tråden att du körde "special kolvbult" är det något du tillverkat själv eller går det att handla grövre någonstans? Ifall du gjorde dom själv, vilket material valde du? Mvh/Chrille
Nee igentligen är det inget speciellt med dom förutom att dom är grövre bara, som tex hd-bult till en cp kolv. Orginal kolvbultarna e skit tunna till dom här kolvarna, jag beställde mina kolvar från staterna, hemsidan har jag ej kvar tyvärr.

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 31 Dec 2011, 13:55
by Beaver6
Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 31 Dec 2011, 14:33
by Pimplaren
Beaver6 wrote:Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Vad menas med det? finns både bilar med cp kolvar och std kolvbult som har 840whp och m30 med std bottendel och 744 whp =)

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 31 Dec 2011, 14:39
by BusE
Pimplaren wrote:
Beaver6 wrote:Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Vad menas med det? finns både bilar med cp kolvar och std kolvbult som har 840whp och m30 med std bottendel och 744 whp =)
Mina kolvbultar var riktigt klena, jämförde man med en org m30 bult så var den bra grövre, skulle använt sånna men en polare skulle beställa kolvbultar så passade på o beställa till mig med.

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 31 Dec 2011, 16:00
by Beaver6
Pimplaren wrote:
Beaver6 wrote:Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Vad menas med det? finns både bilar med cp kolvar och std kolvbult som har 840whp och m30 med std bottendel och 744 whp =)




Jag menade m106:an som sitter i bmw 745 original givetvis. Är mycket väl medveten att det laddas friskt på m30 standardbotten men tänkte om m106:an hade en specifik kolvbult som var klenare än m30:ins. Jag lär se när jag river..

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 31 Dec 2011, 22:53
by Pimplaren
Beaver6 wrote:
Pimplaren wrote:
Beaver6 wrote:Ok, har du någon aning om det är lika klen kolvbult i bmw 745 med mahlekolvar original? Jag lär ju se det när jag tar isär den men vart ändå nyfiken i förtid ;) .mvh
Vad menas med det? finns både bilar med cp kolvar och std kolvbult som har 840whp och m30 med std bottendel och 744 whp =)




Jag menade m106:an som sitter i bmw 745 original givetvis. Är mycket väl medveten att det laddas friskt på m30 standardbotten men tänkte om m106:an hade en specifik kolvbult som var klenare än m30:ins. Jag lär se när jag river..

Jag körde stenhård med min m106 motor helt org förutom oring arp och vassare kamaxel.. Hittar ingen bild på min kolvbult men det såg inte speciellt klena ut när jag smällde ihop den maskinen :)
Även Jorgen här på PPF jorde 650(typ) whp med standard bottendel i m30.

Allt beror på hur mkt effekt du ska ha, jag har fått veta att en cp kolv på en 6a ska klara ca 900 i motorn.

Och sålångt tänkte du väl ändå inte gå med m106 i 745ia? =) bara det jag ville komma till....
Dina kolvbultar pallar din tilltänkta effekt!

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 31 Dec 2011, 22:57
by Bmwandreas
Det beror helt på vilket cylindertryck man har. Mer vrid kräver kraftigare prylar.

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 01 Jan 2012, 00:21
by Beaver6
Pimplaren: Om min bottendel kommer att palla min tilltänkta effekt det vet jag inte men det får framtiden utvisa. Hade gärna kört cp-kolvar+ ppf-stakar och det är fullt möjligt att det slutar så i framtiden också men till en början blir det bara omlagrad botten med nya ringar + cooperring, arp överallt , z55 och ett 6766 aggregat. Jag kommer nog inte fara fram så våldsamt med denna bil men när jag väl tar den till en bromsbänk så lär man väl kräma på tills något bottnar och antingen havererar det där eller kanske senare framöver men då är det bara att dyka i skruvarkläderna igen och göra om göra rätt :) Mvh

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O "NY LACKAD"

Posted: 08 Jan 2012, 18:34
by BusE
Det rullar på med ihop plockning av bilen, soppa systemet i bagaget så gott som klart, dragit om lite el så det ser bättre ut sen ska pro-mille tvätta och flöda spridarna och pumparna.

i Motorummet har jag med dragit om lite el och börjat montera lite detaljer.

gjorde ett leakdown test på motorn idag och det visade ett läkage på 6-7% kall motor så motorn är i sin ordning. Turbon därimot har 2 spruckna impeller och bilen har ju blå rykt vid varje uppstart efter körning så turbon har nog tackat för sig, hoppas det går att ordna med garantin.

Så ser turbon ut:
Image
Image
Image

Leak down tester lånad av pro-mille tack för det!
Image

mvh / J

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Posted: 08 Jan 2012, 19:37
by stiiiv_
Hur kommer det sig att inpellern på turbo har pajja? Kommit in nå skit i turbon? Eller är det matrial fel?

Hoppas det löser sig inte billiga turbos!!!

Vart tog bitarna vägen i motorn?

Mvh

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Posted: 08 Jan 2012, 20:25
by Bmwandreas
Är de inge skit som kommit in är det garanterat garanti.

Re:

Posted: 09 Jan 2012, 00:12
by JockE28
3riksson wrote:JockeE28 - smidigaste citeringen på PPF ever?
Jag måste vart full, kommer inte ens ihåg denna tråden? :oops:

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Posted: 09 Jan 2012, 00:27
by pro_mille
BusE har alltid kört med luftfilter.
Har inte gått så himla många mil heller.

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Posted: 09 Jan 2012, 00:42
by BusE
Japp kört med luftfilter sen första dagen turbon startades upp, köpte filter samtidigt som turbon. Har gjort rent o skakat på intercoolern och där ramlade ena biten ur till impellen, den andra måste ha gått igenom motorn, annars ser alla tryckrör och ic fina ut så ingen skit har passerat där.

köpte ju turbon o massa andra saker snart för ett år sen, bilen har gått totalt ca 200mil ink bromsning med turbon.

Har skickat ett pm till bäckis så får se hur det löser sig.

mvh / J

Re: BusE´s m535 Turbo PPF H.O

Posted: 09 Jan 2012, 17:37
by Mats Ivarson
Skador där luften kommer in i turbon (inducern) = smuts.
Skador på exducern (där denna är skadad) brukar vara övervarv.
Haft laddluftsläckage?

Mats