Page 14 of 18
Posted: 21 May 2010, 21:36
by Grefven
den hissar 200cm. så inte bara så lågt som bilden visar.
Posted: 21 May 2010, 21:58
by Pitbull
Grefven wrote:den hissar 200cm. så inte bara så lågt som bilden visar.
Vet du va det är för fabrikat på Moses lyftar?
Gillar saxlyftarna starkt. Dyra så in i bomben bara.
Posted: 21 May 2010, 22:38
by Fredriktak
En fråga, varför hatar du 2pelare?
Man får ju mer utrymme under bilen med 2pelare.
Fördelen jag ser med saxlyften är ju att den inte är i vägen när man inte använder den.
Posted: 21 May 2010, 22:52
by Grefven
Man får inte mindre utrymme under en nussbaum som jag mekat lyxturk på ett tag nu iaf. Det skulle isf vara några få kvadratdecimeter. Kolla gärna nägra av bilderna i turktråden. Tröskelbyte blir meckigt. Men det blir det med 2pelar oxå. Och klossar man upp 10cm på saxen så blir det samma sak.
Det jag hater med 2 pelarlyftar är just de 2 pelarna. Det är så jobbigt att demontera hela lyften och frakta bort den varje gång jag inte aka använda den. För jag vill inte ha 2 pelare ståendes i garaget.
och det går inte att ha dörrarna fullt öppna på bilen. Och man får krypa på alla 4 och måtta med armarna. Och även en modern 2 pelare ligger armarna ganska högt från marken. Så låga bilar går bort.
Jag väljer en smörjgrop före 2 pelare. Om man kan ha en vettig nedgång i den. En vanlig trappa från sidan och ingen stege. Likaså ska det finnas avläggningsytor nere i gropen isf.
Bullens favoritordning:
sax (bara kika på bilden med porschen, den är borta när den inte används. Fantastiskt)
grop (med ovan nämnda spec)
4-pelar med vagnar för axlarna
2-pelar
Posted: 22 May 2010, 07:03
by Nicke Blom
Den lyften va fin.. var hittar man sån eller liknande till bäst priser?
Posted: 22 May 2010, 07:45
by Grefven
Nussbaumen kostar nog 66k exklusive moms ny. Sen finns kinaskräp för tredjedelen tror jag. Har inte kollat. Kikar på lätt bgagnade nussbaum.
Posted: 22 May 2010, 07:48
by Grooverhound
Grefven wrote:Nussbaumen kostar nog 66k exklusive moms ny. Sen finns kinaskräp för tredjedelen tror jag. Har inte kollat. Kikar på lätt bgagnade nussbaum.
Nussbaum e sån som går ner i marken lr bara ett speciell märke?
håller med helt å hållet att hälldre sån som går ner i marken än 2pelarlyft.2pelarna e ju bara ivägen när den inte används.
Posted: 22 May 2010, 07:50
by Grefven
Nussbaum är fabrikatet. Streetpower har 2 sådana. Men de har inte försänkt dom.
Posted: 22 May 2010, 07:59
by HenrikF
bara porschen som fattas sen
smidigt med saxlyftar, synd man inte har råd, hade passat super i vår lokal
Posted: 22 May 2010, 08:57
by Pitbull
Grefven wrote:Nussbaum är fabrikatet. Streetpower har 2 sådana. Men de har inte försänkt dom.
Ser inte ut att vara sådna, men det kanske är olika modeller bara.
Posted: 22 May 2010, 09:17
by Grefven
HenrikF wrote:bara porschen som fattas sen
smidigt med saxlyftar, synd man inte har råd, hade passat super i vår lokal
ja, en sån porsche får man ha sen när man är gammal och ska åka originalbilar.
Posted: 22 May 2010, 09:31
by tomsan
Jag använder en sådan saxlyft på jobbet. Funkar klockrent tycker jag. Inte heller nersänkt.
Posted: 22 May 2010, 10:19
by bubbel
helt klart sämre utrymme under med en sådan lyft jämnfört med 2-pelare, har haft 2 pelare i 5 år på jobbet sen byttes det mot en sådan saxlyft.
Men helt klart är saxlyften mkt bättre än 2pelaren, då man slipper pelarna och förbannade armarna.
grymmaste lyften är kassetlyft och sån har jag nu
dålig bild dock:/
Posted: 22 May 2010, 15:50
by nicke.t
bygger man nytt garage så sänker man ju ner lyften i sulan när man har möjlighet blir bra som fan.
Posted: 22 May 2010, 16:01
by Grefven
det lär bli en försänkt sax. för så många gånger som jag svurit över de satans 2 pelar lyftarna och behövt ha polare som lyfter i skärmkanterna eller förhissa med liten domkraft. eller att armar flyttar sig lite när man börjar hissa så man för göra om det igen och krypa som en råtta runt bilen. behöver man sen in i bilen på en 2 pelarlyft så får man vara smidig som en rysk förpubertal gymnastflicka.
och en sak som inte är genomförbar med något annat än sax eller grop är att parkera 2 bilar bredvid varandra i mitt kommande garage om det är 2 pelare ivägen.
Posted: 22 May 2010, 16:15
by m_ellisson
Grefven wrote:det lär bli en försänkt sax. för så många gånger som jag svurit över de satans 2 pelar lyftarna och behövt ha polare som lyfter i skärmkanterna eller förhissa med liten domkraft. eller att armar flyttar sig lite när man börjar hissa så man för göra om det igen och krypa som en råtta runt bilen. behöver man sen in i bilen på en 2 pelarlyft så får man vara smidig som en rysk förpubertal gymnastflicka.
och en sak som inte är genomförbar med något annat än sax eller grop är att parkera 2 bilar bredvid varandra i mitt kommande garage om det är 2 pelare ivägen.
Känner igen det där förhissandet & krypandet med 2 pelare...
Blir liksom jävulskt jobbigt att hissa bilen..
Satsa på en försänkt saxlyft!
Posted: 22 May 2010, 19:45
by Akke
saxlyft är ju helt kanon när man ska polera bilen och ha den i normal arbetshöjd. Slipepr man pelare o skit i vägen