Peter´s SFRO E36 Turbo

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

TreLingon

Re: Peter´s Turbo E36 6 Växlad !

Post by TreLingon »

Casy wrote:Snyggve, jobba på, inte mycket kvar nu ;)

Jo man börjar se lite slutet på sagan nu faktiskt.. :)
pizza

Post by pizza »

Ser riktigt bra ut, skönt att du tjänade 1500:- idag, de kan du lägg till din extra super speciall budget ;)
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
TreLingon

Post by TreLingon »

Haha japp !

Gjorde ju en beställning på webshopen så har ju bara soppapumpar ,soppafilter, tps, spridare kvar att köpa som är dyrt !
Plus lite krimskrams som inte kostar lika mkt :)
Napstar

Post by Napstar »

De blir riktigt bra de där ;) har du kollat om motorfästet passar över turbon?
TreLingon

Post by TreLingon »

Napstar wrote:De blir riktigt bra de där ;) har du kollat om motorfästet passar över turbon?

Nej det har jag inte gjort. Annars får vi köra nån speciallösning på det.

Har orginalkuddar, delringkuddar eller så får man köra några andra. Vilka kör du med Fäädi ?
Volvo kuddar om jag inte missminner mig va ? Du hade samma motorfäste right ?
Napstar

Post by Napstar »

TreLingon wrote:
Napstar wrote:De blir riktigt bra de där ;) har du kollat om motorfästet passar över turbon?

Har orginalkuddar, delringkuddar eller så får man köra några andra. Vilka kör du med Fäädi ?

Haha ne jag byggde ett eget eftersom jag antar att det där fästet går så att orginalkudden hamnar på samma plats som med org motorfäste o då tog kudden i inloppet såpass mycket att det inte gick o montera.. jag fick kapa fästet o ta en förskjuten motorkudde ifrån volvo 240 :) o så borra nytt hål i balken för att kunna skruva fast det.. lite mek men verkar funka under dom 300 mil som bilen gått..
TreLingon

Post by TreLingon »

Napstar wrote:
TreLingon wrote:

Haha ne jag byggde ett eget eftersom jag antar att det där fästet går så att orginalkudden hamnar på samma plats som med org motorfäste o då tog kudden i inloppet såpass mycket att det inte gick o montera.. jag fick kapa fästet o ta en förskjuten motorkudde ifrån volvo 240 :) o så borra nytt hål i balken för att kunna skruva fast det.. lite mek men verkar funka under dom 300 mil som bilen gått..

Har du bild på det så får jag se hur det ser ut ! Eller har du det i projekt tråden ?
Napstar

Post by Napstar »

Image

Där är kudden i sin org position som du ser är de lite för stort inlopp så de tar i!
TreLingon

Post by TreLingon »

Napstar wrote:Image

Där är kudden i sin org position som du ser är de lite för stort inlopp så de tar i!

Körde du med en 6262 ?
Hmm annars får jag lösa det när problemet uppstår. Ska testa innan motorn åker i med kuddar på sidan om !

Tack för bilden Fääädiii :)
TreLingon

Post by TreLingon »

Hejpa !

Så har blivit lite mysmek med små saker men som är nödvändiga och som tar TID !

Började med att montera kambryggor och tryckare. Gick fina fisken så fint dom gled ner.

Image

Åkte senare till ArosAuto och hälsade på PIZZA som var lika söt som vanligt :)
Köpte lite små bultar som inte beställts förut. Vem vill åka med rostiga bultar ?

Image

Efter det nån dag senare så åkte jag till garaget och testade ett koncept till spjället.
Så efter lite knåpande med kapen så tillverkade jag en rak alubit och en plugg till spjället.
Jag vet. Vajern sitter som den ska nu i lilla metallbiten och är 100% rak till insugets fäste för gasvajern.

Image

Fint nytt Accufab spjäll :)

Image

Eftersom jag var tveksam med om motorfästet så testade jag både orginal och det i Delring eller vad för material det är.
Tryck man lite mot den raka silicon biten på kompressorhuset så passar det ! Inget av motorfästena ligger i kompressorhuset så det är förträfligt då man slipper bygga nytt motorfäste och jaga ny kudde :) Spara mig lite tid !

Image
Image

Om allt klickar, så kommer kanske kammarna och resterande prylar i toppen monteras på Fredag.
Och gör de det så är det inte mkt kvar tills det ska byggas lite tryckrör i bilen i helgen om vi har tur :)

Hejhej
Last edited by TreLingon on 13 Mar 2012, 15:30, edited 1 time in total.
r.ivars

Post by r.ivars »

Du måste skoja?

Finns ju inte en likhet mellan din och min spjällösning....

Min spjäll lösning är så enkel den kan bli, men liknar inte det du fått ihop vilket jag heller inte tror kommer funka och så ser det väldigt fel och klumpigt ut allting.

jag lyckas heller inte klura ut varför du har ett extra stag på spjället om du endå inte har bytt utväxling på spjället? Byter du inte utväxling kommer du få typ 1cm gasväg i kupén (vilket troligtvis är ganska ofränt med ett 80mm spjäll).. Hur som så behöver du bygga om det för att det inte ska fethaverera, kommer aldrig hålla med en bult.. För att inte tala om snedbelasningen som blir på spjället, nu är väl axeln starkt lagrad i accufab men endå..

vore ypperligt tacksam om du kunde ta bort att det är mitt koncept för det är det inte någonstans.. Det finns inte en likhet förutom att det är ett accufab spjäll :)
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
TreLingon

Post by TreLingon »

r.ivars wrote:Du måste skoja?

Finns ju inte en likhet mellan din och min spjällösning....

Min spjäll lösning är så enkel den kan bli, men liknar inte det du fått ihop vilket jag heller inte tror kommer funka och så ser det väldigt fel och klumpigt ut allting.

jag lyckas heller inte klura ut varför du har ett extra stag på spjället om du endå inte har bytt utväxling på spjället? Byter du inte utväxling kommer du få typ 1cm gasväg i kupén (vilket troligtvis är ganska ofränt med ett 80mm spjäll).. Hur som så behöver du bygga om det för att det inte ska fethaverera, kommer aldrig hålla med en bult.. För att inte tala om snedbelasningen som blir på spjället, nu är väl axeln starkt lagrad i accufab men endå..

vore ypperligt tacksam om du kunde ta bort att det är mitt koncept för det är det inte någonstans.. Det finns inte en likhet förutom att det är ett accufab spjäll :)

Haha Jag visste att du skulle skriva.. :) Lite därför jag la upp bilden hehe.
Ja det är väl inte likt så mkt men fick iaf lite tips och råd hur det ska se ut iaf.
Det är lite provisoriskt men går säkert att lösa då jag testade en snabb lösning på hur det ska se ut.
Blir säkert ändringar på funktionen innan man ska använda det !

Haha hur som haver så är det en prototyp på denna grejj så hoppas inte du blir syyr ! :wink:
Bytt utv i spjället ? Det har jag inte gjort. Annars får ppf klura ut funktionen på bästa möjliga sätt när bilen ska upp till dom !
Napstar

Post by Napstar »

Verkar som att vi inte har våra infästningar på samma ställe elr så skiljer våra grenrör sig åt.. För sån stor skillnad kan det inte vara på 6265 o 6262 elr??
TreLingon

Post by TreLingon »

Napstar wrote:Verkar som att vi inte har våra infästningar på samma ställe elr så skiljer våra grenrör sig åt.. För sån stor skillnad kan det inte vara på 6265 o 6262 elr??

Jag vet inte skillnaden !
Men det passar ju fin fint nu iaf ! Hoppas det passar lika bra i bilen monterat :)
TreLingon

Post by TreLingon »

Hejsan.

Nu kommer en liten update på vad som hänt.
Har haft strul att ladda upp bilder så att att uppdatera utan bilder är ju rätt jävla lönlöst..

Började med att för 2 veckor sedan att ställa kammarna.
Image

Fick sedan tillbaka skärmarna från lack.
Image

Tråget fick en oljetemp i bakkant. Tack JockeWe på Fastcar för hjälpen :) Guldvärd !
Image

Lite provmontering av skärmarna :)
Image

Och sen började helvetes helgen.. Från Fredag till Lördag blev det 12tim på Fre och 18tim på Lör.
Då gjordes avgas ,tryckrör, insuget gjordes om. Wg rör och allmän klurning på vart man ska få plats osv.
Ni som inte byggt ner monterat på E36.. GÖR DET INTE !! Lika trångt under som mitt blekfishål..
Får tacka Ante för all hjälp i helgen. Vetti tusan hur jag hade klarat det utan din hjälp !
Vi hann även med att lufta bromsarna. :)

Image

Inpassning tryckrör.
Image
Image

Wgrör från grenrör :)
Image

Buhäää mina fina orginal stolar.. Som numera har en kapskiva fastbränd 5 cm rakt in i nackstödet :) Haha tur att man klarade sig. Fick bara ett litet jack i handen !
Image

Turbolainen
Image

Här vare trångt. Och då är inte ens avgaset där...
Image
Image

Kopplings Arne som strulade ! Är nu fixat med 15mm klackar som Egnesund svetsat fast. Puss och kram till dig ;)
Image

Lite ny färg efter all svetsning. Blev bra !
Image

På onsdag eller tors så ska kopplingen luftas och ställas coilovers. Efter det starta bilen då alla orginalprylar är på nu för att kunna köra bilen till ArosAuto för 4 hjulsinst, byta framruta osv.. Och om jag hinner det så besiktas den även med !

Hej då !
robbz

Post by robbz »

ett tips, den där lösningen på spjället ser verkligen inte ok ut....ser rent livsfarlig ut... :(

-det du ska göra är: använd originalknopp som sitter på spjällplåten, köp en motsvarig hona, säljes i dom flesta reservdelsbutiker som sysslar med extraljusstag osv....måtten är i millimeter, inget som helst ovanligt!
-sen laborerar du med utväxlingen, dvs du kapar loss knoppen med en tunn kapskiva.....sen laborerar du med att punkta knoppen lite närmare centrum mot spjällaxeln jämfört med original placeringen....skitenkelt, när du hittat rätt utväxling så helsvetsar du den....

på min fick jag sätta den sjukt nära centrum, typ 10mm från axeln eftersom jag har ett hemgjort pedalställ....när jag provade med originalplaceringen så hade jag inte ens halvgas när jag trampade fullt i cupe´n......men nu funkar det klockrent när jag flyttade in den en bit!

/mvh
-Hell was full, so i came back-
876hk / 948Nm på hjulen vid 2.2bar
spons: http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pbz.se/" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.adolfssons-motor.se/Indexplast.htm" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
0733-227033
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Sätt den långt från centrum så du får mycket utväxling. Annars blir den kuk att köra. Orig pedalen drar långt..
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
Post Reply