johankihl wrote:Hur länge har den gått? Tänkte så det inte bara är lyftarna som inte vaknat till?
kanske varit igång 10 min totalt i olika omgångar... Va inne på nått sånt jag med då polaren började yra om att det kan hända men hur kan det bli så då? Borde den inte bara lyfta lite lägre då?
Har lyft ur kammarna nu iaf så ska göra leakdown idag det borde ju visa 100% om det nu inte va lyftarna... Rätt mkt leakdown får man nog räkna med då maskinen inte gått in sig än med ringar osv men man kan ju jämföra med de andra...
fasen vad trist, ibland är det som det går kräftgång för vissa i perioder, sen går det bra igen, hoppas det inte är botten iaf. Du får köra en excorcist på motorn
Du borde krökt alla ventiler om man misslyckats med kaminställning. Så det är nog något med lyftare. Man kan behöva trycka ihop dem före montering för att ventilerna ska bli stängda. Vanligt Audi fel.
Ja lyftare som "pumpar upp sig" har jag med råkat ut för. Både på volvo 16v och Opel 16v. Tror bmw lyftarna är liknande, sitter en liten kolv i dom som man kan ta isär och tömma. Kolla så med tryckluft var det läcker och lyft kammarna och se om det slutar!
men om man skruvar dit en kam när lyftarna har "pumpat upp sej", är det inte risk att man kröker ventilerna då?
när jag drar dit kammar så drar jag ner dom lite, sen väntar nån minut sen drar ner lite till osv. vet inte om det hjälper men då borde väll lyftarna släppa trycket lite eftersom.
Bmwandreas wrote:Du borde krökt alla ventiler om man misslyckats med kaminställning. Så det är nog något med lyftare. Man kan behöva trycka ihop dem före montering för att ventilerna ska bli stängda. Vanligt Audi fel.
Exakt kröker ju inte bara några då...
Gjorde leakdown nyss o det va ju inte så bra på nån direkt men det va ju väntat eftersom maskinen varit igång 10min på tomgång typ liksom men det intressant va att det va rätt jämt rakt över så teorin med lyftarna låter ju mer o mer intressant!
Kan man rengöra dom på nått vis? Och hur faaaan ska man få i alla i toppen igen utan att de ramlar ur när man lägger i kamhuset hehe
Och hur faaaan ska man få i alla i toppen igen utan att de ramlar ur när man lägger i kamhuset hehe
Jag har fått göra det där så jäkla mycket på sistone att jag har kommit på en egen teknik som funkar riktigt bra utan att sätta tejp, tråd etc, man sätter i tryckarna i kamhuset vinklar den försiktigt mot hålen för ena sidans pinnbultar, passar in den utan att man vinklar för mycket för då trillar tryckarna ut... sedan floppar man över den snabbt i de andra hålen och ner så snabbt att de aldrig hinner glida ur. Spar mycket tid och svordommar när man fått kläm på det
Last edited by Thörn on 17 Jun 2010, 18:40, edited 1 time in total.
Bmwandreas wrote:Du borde krökt alla ventiler om man misslyckats med kaminställning. Så det är nog något med lyftare. Man kan behöva trycka ihop dem före montering för att ventilerna ska bli stängda. Vanligt Audi fel.
Exakt kröker ju inte bara några då...
Gjorde leakdown nyss o det va ju inte så bra på nån direkt men det va ju väntat eftersom maskinen varit igång 10min på tomgång typ liksom men det intressant va att det va rätt jämt rakt över så teorin med lyftarna låter ju mer o mer intressant!
Kan man rengöra dom på nått vis? Och hur faaaan ska man få i alla i toppen igen utan att de ramlar ur när man lägger i kamhuset hehe
Är inte alls säkert att en felaktig kaminställning kröker alla ventiler om du har en eller några tryckare som "pumpat upp sig samtidigt" Har varit med om detta på Citroen 16V.
Satte ihop maskin, på med remmen & drog runt den, då blev 2ventiler krokiga direkt.
Bmwandreas wrote:Du borde krökt alla ventiler om man misslyckats med kaminställning. Så det är nog något med lyftare. Man kan behöva trycka ihop dem före montering för att ventilerna ska bli stängda. Vanligt Audi fel.
Exakt kröker ju inte bara några då...
Gjorde leakdown nyss o det va ju inte så bra på nån direkt men det va ju väntat eftersom maskinen varit igång 10min på tomgång typ liksom men det intressant va att det va rätt jämt rakt över så teorin med lyftarna låter ju mer o mer intressant!
Kan man rengöra dom på nått vis? Och hur faaaan ska man få i alla i toppen igen utan att de ramlar ur när man lägger i kamhuset hehe
Är inte alls säkert att en felaktig kaminställning kröker alla ventiler om du har en eller några tryckare som "pumpat upp sig samtidigt" Har varit med om detta på Citroen 16V.
Satte ihop maskin, på med remmen & drog runt den, då blev 2ventiler krokiga direkt.
/M
Tror inte kammarna stått fel då jag gjort exakt som det ska vara med indikatorklocka osv men möjligtvis som du säger att lyftarn pumpat upp sig kankse...
Men va ju ingen större skillnad på cyl när jag gjorde leakdown... När jag gjorde kompprov så hade jag komp på alla utom 1-2 så när lyftare o kammar var ur så gjorde det skillnad ju...
Kommer trycka ihop alla tryckare och montera ihop skiten igen o testa... Kanske får ut o köra lite eller byta olja o testa en tunnare ev...
Funkar inte det så är det ju bara riva av igen men tror inte på att ventilerna e krökta för sist de va det så blåste det rätt ut i avgas o insug men inte nu.
Bmwandreas wrote:Du borde krökt alla ventiler om man misslyckats med kaminställning. Så det är nog något med lyftare. Man kan behöva trycka ihop dem före montering för att ventilerna ska bli stängda. Vanligt Audi fel.
Exakt kröker ju inte bara några då...
Gjorde leakdown nyss o det va ju inte så bra på nån direkt men det va ju väntat eftersom maskinen varit igång 10min på tomgång typ liksom men det intressant va att det va rätt jämt rakt över så teorin med lyftarna låter ju mer o mer intressant!
Kan man rengöra dom på nått vis? Och hur faaaan ska man få i alla i toppen igen utan att de ramlar ur när man lägger i kamhuset hehe
Är inte alls säkert att en felaktig kaminställning kröker alla ventiler om du har en eller några tryckare som "pumpat upp sig samtidigt" Har varit med om detta på Citroen 16V.
Satte ihop maskin, på med remmen & drog runt den, då blev 2ventiler krokiga direkt.
/M
Tror inte kammarna stått fel då jag gjort exakt som det ska vara med indikatorklocka osv men möjligtvis som du säger att lyftarn pumpat upp sig kankse...
Men va ju ingen större skillnad på cyl när jag gjorde leakdown... När jag gjorde kompprov så hade jag komp på alla utom 1-2 så när lyftare o kammar var ur så gjorde det skillnad ju...
Kommer trycka ihop alla tryckare och montera ihop skiten igen o testa... Kanske får ut o köra lite eller byta olja o testa en tunnare ev...
Funkar inte det så är det ju bara riva av igen men tror inte på att ventilerna e krökta för sist de va det så blåste det rätt ut i avgas o insug men inte nu.