Page 14 of 69
Posted: 18 Dec 2009, 23:44
by erikkihl
Fick du in inredningen? Eller åkte du ner till sjön å åkte på sladd?
Posted: 18 Dec 2009, 23:56
by johankihl
erikkihl wrote:Fick du in inredningen? Eller åkte du ner till sjön å åkte på sladd?
Sjön har inte frusit än så jag grejade med inredningen. Matta i och nästan innertaket.
Förresten, om någon har tips om hur man smidigaste monterar ett e30 innertak så är det varmt välkommet. Höll på att få ett sammanbrott på skiten när jag försökte.
Har även varit hos PPF idag och hämtat grenrör och downpipe efter coating. Inget superintressant men här är en bild iaf
Posted: 19 Dec 2009, 07:51
by Highburg
Vad bra allt blir johan
Ska bli kul och se vad den kommer att ge i bänken med såna fina grejer
Lycka till med bilen
Posted: 19 Dec 2009, 18:47
by karlzzon
tog du med nå däck till dem då?
Posted: 19 Dec 2009, 20:57
by johankihl
karlzzon wrote:tog du med nå däck till dem då?
Det hade ju varit riktigt smart av mig att berätta för dig att däcken ligger hos PPF nu, men den lilla detaljen förbisåg jag. Iaf, däcken ligger hos PPF
Posted: 20 Dec 2009, 11:06
by karlzzon
johankihl wrote:karlzzon wrote:tog du med nå däck till dem då?
Det hade ju varit riktigt smart av mig att berätta för dig att däcken ligger hos PPF nu, men den lilla detaljen förbisåg jag. Iaf, däcken ligger hos PPF
fint
Posted: 01 Jan 2010, 12:47
by johankihl
Tyvärr har mellandagarnas ledighet inte gett mig mycket tid över för M3. Ist har det blivit familj, crossåka och massa fylla
Dock jag monterat ihop bränslepumpsstyrningen och i helgen ska den monteras i en kompis Audi och hårdtestas. Kan bli en film på det om vi har någon kamera tillgänglig.
Idag är en glädjens dag. Blev affär på en ny bruksholk igår och den ska avhämtas idag. Har tyvärr ingen bild, bara en generell för modellen som råkar vara i samma färg och med likadana fälgar. En massa lyx för en som inte åkt i någon fin bruksbil förut, skinnklädsel, sportstolar med all el osv osv.
530i
Posted: 01 Jan 2010, 14:49
by Grefven
trevliga bilar det där.
Posted: 03 Jan 2010, 23:28
by johankihl
Problem!
Har fått reda på att bakaxeln jag skulle använda är något av ett unikum. 730 har en klump som ser ut som (nästan) de större klumparna. Den är dock 10mm smalare än de övriga och 25mm kortare. Den har även samma innehåll som stora e30 diffen dvs en 188 utvxl ist för den stora som jag vill ha.
Skönt, nu lär jag alltså skaffa en ny klump, hitta någon som vill ha en lättdriven "stor" klump som passar på e32/34 alt sälja 188 diffbromsen löst.
Till råga på allt testade jag att ställa bilen på 18" hjul igår och sänkte ner den utan fjädrar för att se om det gick bra. NATTA DIREKT, det gick åt helvete. Hjulet tar i skärmen i bakkant eftersom min bakvagn är bakflyttad. Vad som skulle ge mer plats i framkant genererade i totalt fiasko. Blir vanliga silentblock ist.
Bakvagnen är även ombyggd för ställbara hjulvinklar, tyvärr är de inte ställbara på brukligt vis. När bilen är så låg som det går för tillfället (den står på skärmen) har jag fortfarande positiv camber och kan inte ställa den mer negativ... Visst är det skönt när man köper färdiga lösningar för att få göra om allt själv ist... JAG BLIR SÅ JÄVLA TRÖTT
Posted: 03 Jan 2010, 23:31
by Silverboy
johankihl wrote:Problem!
Visst är det skönt när man köper färdiga lösningar för att få göra om allt själv ist... JAG BLIR SÅ JÄVLA TRÖTT
X2
Posted: 11 Jan 2010, 21:47
by Bonje
Nej men vad är det jag läser, det här har jag helt missta?!
Snacka om totalt bakvagns fiasko på hög nivå! Fy fan va tråkigt Johan..
Ändå vet jag ju att du har haft flera olika lösningar att valt i mellan. Funderat, vägt för mot nackdelar, och slutligen köpt färdiga grejor som funkat skitbra för andra. Det bästa till minsta möjliga arbete.
Sen blir det kattskit av allt än då... Gom-skott!
Vilken tur att bakvagnen är så lätt och smidig att lyta upp och ner också..
Posted: 11 Jan 2010, 22:10
by johankihl
Bonje wrote:Nej men vad är det jag läser, det här har jag helt missta?!
Snacka om totalt bakvagns fiasko på hög nivå! Fy fan va tråkigt Johan..
Ändå vet jag ju att du har haft flera olika lösningar att valt i mellan. Funderat, vägt för mot nackdelar, och slutligen köpt färdiga grejor som funkat skitbra för andra. Det bästa till minsta möjliga arbete.
Sen blir det kattskit av allt än då... Gom-skott!
Vilken tur att bakvagnen är så lätt och smidig att lyta upp och ner också..
Tack och lov verkar det lösa sig!
Diffens upphängning är exakt lika som en M5 vid närmare granskning så jag behöver inte göra om det fästet. Det inre fästet till bärarmarna sätter jag vinkelslipen i så fort jag fått ner bryggan igen och sänker hela camberjusteringen.
Eftersom Bullen behövde en diff till sin bruksturk så köpte han lamelldiffen av mig som passar i e30/e36 hus och jag själv hittade en M535 klump+ett 7-seriehus hos Noodle här från forumet som jag köpte och lämnade in på parning hos Lars-Åke. Han ska stoppa i grejerna och schimsa den nya 3.07 utväxlingen, stort tack till honom som ställer upp och fixar diffen på skitsnabb varsel och för grym service och gott kaffe
Noodle hade även plast-silentblock som jag stoppar i när bryggan uppdateras.
Posted: 12 Jan 2010, 08:51
by Bmwandreas
735 och uppåt har rätt klump och utväxling.
Posted: 12 Jan 2010, 21:40
by robin161
Posted: 12 Jan 2010, 21:47
by johankihl
Stämmer
Dessutom finns den inte att köpa på BMW, så det blir att jaga på beg marknaden.
Någon som har en sån panel? Alltså den som sitter längst bak i innertaket taket på M3?
Posted: 16 Jan 2010, 23:17
by johankihl
Igår hämtade jag min nya fina bakaxel hos Lars-Åke. En 3.07 utväxling på en m535 lamelldiff som är uppspänd med 0,5mm schims i ett 5/7 serie hus.
Det blev nya packboxar och en allmän uppfräschning av huset så den ser numera ut att vara ny igen! Känns tryggt att lämna bakaxeln hos Lars-Åke som har järnkoll på BMW prylar, när han gjort något behöver man inte fundera över om det fungerar eller ej, mannen är ett uppslagsverk och har allt vad specialverktyg och underlag för hur allt ska göras! Hans hjälp har varit ovärderlig!
Här är ett par bilder!
Nästa helg ska den monteras ihop med nya silentblock i bakvagnen samt inre fästena till bärarmarna ska sänkas så det går att ställa hjulen i 0 camber.
Ang motorn ska vev,tryckplatta och remskiva in på balancering nästa vecka sedan börjar monteringen av maskinen. Räknar med att moroten sitter i bilen och är redo att startas innan Mars är slut. Sedan bär det av åt PPF för mappning.
Posted: 16 Jan 2010, 23:50
by jorgen
Det ser lovande ut