Page 14 of 23

Posted: 09 Apr 2010, 19:43
by Roobin
jasså ok, e de bara installera o köra?

Posted: 09 Apr 2010, 20:12
by Roobin
fasiken de verkar funka på datorn iaf vet inte riktigt hur jag gjorde men de funkar iaf haha, om nu inte dom datorerna jag får med mig funkar, hoppas den klarar av o köras via xp med dosbox, micke vet du om den drar ner hastigheten automatiskt, att den anpassar sig eller måste man ställa ner hastigheten nånstans?

Mvh

Posted: 09 Apr 2010, 20:27
by Mikael S
Enkelt beskrivet

Mount C D:\Haltech

Dosbox skapar en virtuell hårddisk så för att kunna komma åt ditt haltech program så skriver du som ovan och där det står d:\haltech ska alltså vara genvägen till din mapp med haltechprogram. Förslagsvis skapar du en Haltech mapp i roten för då kan du skriva som ovan så blir det rätt. Sen kör du bara igång programmet. Tyvärr måste man kunna lite doskommandon men brukar inte vara några svårigheter

Jag har aldrig behövat ändra hastigheten men du ändrar hastigheten genom att trycka in följande kommandon

Decrease frameskip -> ctrl-F7
Increase frameskip -> ctrl-F8

Slow down emulation -> ctrl-F11
Speed up emulation -> ctrl-F12

finns en readme fil med programmet sen kan du skriva intro i promten för att få en liten guide

Posted: 09 Apr 2010, 20:30
by Roobin
lite doskommandon kan ja, hade mer problem o hitta mappen, men testa några ggr o gjorde faktiskt som du sa så de funka ju perfekt.

Jätte tack för hjälpen !

På ett eller annat sätt så bör detta funka tycker jag..

Men är det hastigheten man ändrar så seriella porten anpassar sig efter programmet? Har hört att de e därför de inte funkar..

Vad har du kört för program? Detta e nämligen E6A (copyright 88-96) :lol:

Posted: 10 Apr 2010, 09:27
by Mikael S
Haltech F3
Haltech F9
Haltech E6A
Haltech E6k osv :)

Serieportens hastighet ställer du inte där utan det reglerar du under systemegenskaper -> maskinvara -> enhetshanteraren - portar -> egenskaper -> portinställningar

Jag har kört på 9600 och funkat bra för mig

Viktigt om du kör USB-seriel adapter att du ställer den till com1 eller com2 annars brukar haltech gnälla

Posted: 10 Apr 2010, 14:38
by Fisåkare
Fan va synd att de det skulle till å klabba med sprut och pc kopatibelitet. :cry:

Aja, tur att det finns sånna som Ärtan, som alltid gör ALLT för att få till det bästa hur illa det än verkar.

Plus att finns goa Fordgubbar i vårt avlånga land, som delar med sig av fixatilldet-program som gör det möjligt att använda gamla DOS-baserade program. Det vill jag också passa på att tacka Micke för.

Hoppas att det lirar för er nu.

Mvh// Tobbe P

Posted: 10 Apr 2010, 15:35
by Roobin
de gjorde de inte, bäckis hade rätt , även jag är tok besviken....

ENORMT TACK till Ärtan, tyvärr så får vi inte ordning på bilen, ska sälja av spridarna z58 kammen samt raceventiler m20..

så får vi se om jag kan få ihop stålar till en z45 o ytterliggare en mappning...

AFR visar att bilen inte går fett... men den går verkligen TOK FETT märkte inget när jag va ute o testkörde uppe i Avesta, men på vägen hem.. 22 liter soppa på 5 mil körde i 110km/h

o de spottar o fräser osv. så nåt e verkligen tokfel, ärtan gjorde verkligen allt i sin makt för o kunna göra bilen körbar.. efter x antal svordomar men men så här e de o ha bil. bara kliva påt igen.

Hejs

Posted: 10 Apr 2010, 15:39
by Grooverhound
Vipec nästa? :lol:

Posted: 10 Apr 2010, 15:45
by Roobin
gissa :lol:

tyvärr inga pengar för tillfället, samt att ppf ändå inte har tid o mappa just nu..

så jag vet inte om jag ska låta skiten stå ett tag eller hur jag gör..

Posted: 10 Apr 2010, 15:48
by Grooverhound
Roobin wrote:gissa :lol:

tyvärr inga pengar för tillfället, samt att ppf ändå inte har tid o mappa just nu..

så jag vet inte om jag ska låta skiten stå ett tag eller hur jag gör..


förstår hur trött man blir på sånt som krabbat för dig.
bara försöka spara ihop stålar alt sälja av nått mindre viktigt 8)

Posted: 10 Apr 2010, 15:54
by Bmwandreas
Spridarna och ventilerna behöver du väl inte sälja?

Posted: 10 Apr 2010, 16:05
by Roobin
525cc e ju lite för stora jämfört med effekten ja kan plocka ut.
Röda Saab spridarna lär räcka till 300hk iaf..

Ang raceventilerna så e de pga att jag har dubbla uppsättningar, säljer alltså inte dom som sitter i bilen :)

Posted: 10 Apr 2010, 16:17
by Bmwandreas
Att den är dum nu är inte spridarna, man behöver inte mindre än så. Det är att du inte har något vacum med Z58 kamman. Då går den bara på en stapel i haltechet på undertryck, det är det som gör att den är dum. Du behöver ett sprut med TPS mappning med MAP kompensering.

Posted: 10 Apr 2010, 16:18
by Roobin
okok va väl mer att sälja dom så man får ihop till vipec. men du tycker jag ska behålla 525cc spridarna ist för o köra saab röda alltså?

mvh

Posted: 10 Apr 2010, 16:23
by Bmwandreas
Ja. för då kan vi köra E85. + mer volym då:)

Posted: 10 Apr 2010, 16:26
by Roobin
hahaha ;) sprit gillar jag inte :P

pratade med honom gällade bottendel..

300 bör denna ge "utan problem" tyckte han om allt stod rätt till..

O jag vill fortf ha responsen.

Posted: 10 Apr 2010, 16:30
by Bmwandreas
Jag tror du lär ha en sugmotor på närmare 200hk för att få ut 300 hk vid 1 bar med en lysholm. Mer volym, snällare kam så får du lite vrid. Den kommer låta vass även om laddet sjunker till 0.6 bar med 2.5 liters.

Kan du ta reda på vad kompressorn heter? Så kan jag räkna lite på det.