Page 14 of 31

Posted: 15 Mar 2009, 20:43
by Roobin
kettmpa wrote:ok.. aa det va dom jag tänkte på då du nämde nåt att dom skulle mappa!
;) ah då kommer jag få svart på vitt va den ger iaf :)

E de nån som haft problem med kylning på maskinen?

Märkte idag att jag har 95grader stillastående med elfläkten i full fart....
Tycker de känns lite väl på gränsen :roll:

Nån som har nån fundering på va de kan tänkas vara?
Vattenpumpen e inte så jättegammal ändå.
Va mycket bättre förra året när jag åkte med viskokoppling....

Posted: 15 Mar 2009, 21:10
by birro
Hur har du gjort med den bakre vattenanslutningen på motorn? Alltså den som sitter där vid dom 2 st som går in i coupen?
Vet att vissa brukar plugga den och plugga den anslutningen på termostaten för den gör ingen nytta.
Alltså den slangen som igentligen går till förvärmningen av spjället.

Posted: 15 Mar 2009, 21:10
by pelko
Blåser fläkten åt rätt håll? Luftat _ordentligt_?

Mvh

Posted: 15 Mar 2009, 21:14
by Roobin
Den bakre går in i övre anslutning till värmepaketet o den undre till termostathuset, har dragit från termostathuset till den bakre så att säga.

Pelko.

Fläkten "suger" alltså trycker inte hehe.... Har luftat så gott jag kan, sjuka e att när vi stod o lufta, så kom de inge luft men tempen gick ner så fort man skruva upp skruven....

Posted: 15 Mar 2009, 21:29
by markus
Det låter som du ändå har luft kvar.

Posted: 15 Mar 2009, 21:50
by Roobin
hm okej, har aldrig haft problem med o lufta dessa motorer, detta e första gången, o nu används inte värmepaketet alls....

usch hatar sånt här strul.. får testa o lufta mera eller vakumsuga hela systemet.

Posted: 15 Mar 2009, 21:54
by pelko
Värmepaketet i sig fungerar som en kylare. Dels blir systemet större och dels så är det kallt där inne.

Mvh

Posted: 15 Mar 2009, 21:57
by Roobin
mm... oh usch va jobbigt allt blev :lol: fan inge vidare lust me att skiten ska koka, så står man där me skev topp o trasig packning

Posted: 15 Mar 2009, 22:03
by pelko
Min ville stiga rejält i temp förra året men det var med nöd och näppe fläkten klarade hålla det inom rimliga gränser.

I år ska jag köpa en stooooor kylare och en effektiv fläkt. :D

Rock on.

Mvh

Posted: 15 Mar 2009, 22:04
by Roobin
mm jag har ändå e28 535 kylare med 320mm elfläkt :cry:

Posted: 15 Mar 2009, 22:05
by pelko
Vet inte riktigt hur man bör göra. Förra året var det 35 grader i solen och det påverkade la en del, har du problem nu i "vintertider" så blir det la inte kul i sommar :D

Koppla in värmepaketet?

Mvh

Posted: 16 Mar 2009, 07:46
by bmw_pelle
Roobin wrote:Den bakre går in i övre anslutning till värmepaketet o den undre till termostathuset, har dragit från termostathuset till den bakre så att säga.

Pelko.

Fläkten "suger" alltså trycker inte hehe.... Har luftat så gott jag kan, sjuka e att när vi stod o lufta, så kom de inge luft men tempen gick ner så fort man skruva upp skruven....
Jag har för mej att dom slangarna ska sitta tvärs om på värmepaketet.

Alltså den från bak på toppen ska sitta på den undre anslutningen på värmepaketet. Ska visst göra skillnad vid luftning. Pröva det!

Hur gör du då du luftar?

Jag brukar ha bilen i svag uppförslut, ta lös expansionskärlet så det kommer högre upp samt att jag tar av locket till expansionkärlet och givetvis full värme på värmevredet och lite fläkt så man känner när go värmen kommer. Brukar även hålla lite varv, typ 2000-3000rpm för att få lite snurr på vattenpumpen.

Posted: 16 Mar 2009, 12:32
by Roobin
bmw_pelle wrote:
Roobin wrote:Den bakre går in i övre anslutning till värmepaketet o den undre till termostathuset, har dragit från termostathuset till den bakre så att säga.

Pelko.

Fläkten "suger" alltså trycker inte hehe.... Har luftat så gott jag kan, sjuka e att när vi stod o lufta, så kom de inge luft men tempen gick ner så fort man skruva upp skruven....
Jag har för mej att dom slangarna ska sitta tvärs om på värmepaketet.

Alltså den från bak på toppen ska sitta på den undre anslutningen på värmepaketet. Ska visst göra skillnad vid luftning. Pröva det!

Hur gör du då du luftar?

Jag brukar ha bilen i svag uppförslut, ta lös expansionskärlet så det kommer högre upp samt att jag tar av locket till expansionkärlet och givetvis full värme på värmevredet och lite fläkt så man känner när go värmen kommer. Brukar även hålla lite varv, typ 2000-3000rpm för att få lite snurr på vattenpumpen.
Tror jag förklarade lite luddigt hehe, jag använder inte värmepaketet för tillfället, så jag har kopplat förbi den. Alltså den slangen som går ifrån termostathuset till ena anslutningen på kupén har jag dragit direkt till baksidan av toppen.

Problemet kan dock vara som du säger att kärlet inte e riktigt i högre nivå än kylaren är. Skall dock testa o köra vakumsugen som sagt, bör man ju se även om de läcker nånstans isf.

Har luftat som jag alltid gjort, dock nu utan fläkt i kupen då inte nåt vatten drar in där.

Mvh Robin :D

Posted: 16 Mar 2009, 15:39
by Nisse Järnet
Fyll expansionskärlet FULLT när du luftar så brukar det bara ta 5min :)

Posted: 16 Mar 2009, 17:48
by Roobin
e de så, men dom luftar sig inte automatiskt ju?

Måste ju stå o härja me den där luftskruven hela tin...

Posted: 16 Mar 2009, 17:57
by _Kalle_
Nisses bil är cp när de gäller luftningen, den luftar typ sig självt:P

Posted: 16 Mar 2009, 18:07
by Roobin
hähä herbie, sån bil skulle man haft...

ah nä men får se hur jag gör, måste ändå köra han lite idag eller nåt sånt så oljan blir varm så man kan byta skiten , så kan man testa o se om de kommer nå luft =)