kettmpa wrote:ok.. aa det va dom jag tänkte på då du nämde nåt att dom skulle mappa!
ah då kommer jag få svart på vitt va den ger iaf
E de nån som haft problem med kylning på maskinen?
Märkte idag att jag har 95grader stillastående med elfläkten i full fart....
Tycker de känns lite väl på gränsen
Nån som har nån fundering på va de kan tänkas vara?
Vattenpumpen e inte så jättegammal ändå.
Va mycket bättre förra året när jag åkte med viskokoppling....
Hur har du gjort med den bakre vattenanslutningen på motorn? Alltså den som sitter där vid dom 2 st som går in i coupen?
Vet att vissa brukar plugga den och plugga den anslutningen på termostaten för den gör ingen nytta.
Alltså den slangen som igentligen går till förvärmningen av spjället.
Den bakre går in i övre anslutning till värmepaketet o den undre till termostathuset, har dragit från termostathuset till den bakre så att säga.
Pelko.
Fläkten "suger" alltså trycker inte hehe.... Har luftat så gott jag kan, sjuka e att när vi stod o lufta, så kom de inge luft men tempen gick ner så fort man skruva upp skruven....
Vet inte riktigt hur man bör göra. Förra året var det 35 grader i solen och det påverkade la en del, har du problem nu i "vintertider" så blir det la inte kul i sommar
Roobin wrote:Den bakre går in i övre anslutning till värmepaketet o den undre till termostathuset, har dragit från termostathuset till den bakre så att säga.
Pelko.
Fläkten "suger" alltså trycker inte hehe.... Har luftat så gott jag kan, sjuka e att när vi stod o lufta, så kom de inge luft men tempen gick ner så fort man skruva upp skruven....
Jag har för mej att dom slangarna ska sitta tvärs om på värmepaketet.
Alltså den från bak på toppen ska sitta på den undre anslutningen på värmepaketet. Ska visst göra skillnad vid luftning. Pröva det!
Hur gör du då du luftar?
Jag brukar ha bilen i svag uppförslut, ta lös expansionskärlet så det kommer högre upp samt att jag tar av locket till expansionkärlet och givetvis full värme på värmevredet och lite fläkt så man känner när go värmen kommer. Brukar även hålla lite varv, typ 2000-3000rpm för att få lite snurr på vattenpumpen.
Roobin wrote:Den bakre går in i övre anslutning till värmepaketet o den undre till termostathuset, har dragit från termostathuset till den bakre så att säga.
Pelko.
Jag har för mej att dom slangarna ska sitta tvärs om på värmepaketet.
Alltså den från bak på toppen ska sitta på den undre anslutningen på värmepaketet. Ska visst göra skillnad vid luftning. Pröva det!
Hur gör du då du luftar?
Jag brukar ha bilen i svag uppförslut, ta lös expansionskärlet så det kommer högre upp samt att jag tar av locket till expansionkärlet och givetvis full värme på värmevredet och lite fläkt så man känner när go värmen kommer. Brukar även hålla lite varv, typ 2000-3000rpm för att få lite snurr på vattenpumpen.
Tror jag förklarade lite luddigt hehe, jag använder inte värmepaketet för tillfället, så jag har kopplat förbi den. Alltså den slangen som går ifrån termostathuset till ena anslutningen på kupén har jag dragit direkt till baksidan av toppen.
Problemet kan dock vara som du säger att kärlet inte e riktigt i högre nivå än kylaren är. Skall dock testa o köra vakumsugen som sagt, bör man ju se även om de läcker nånstans isf.
Har luftat som jag alltid gjort, dock nu utan fläkt i kupen då inte nåt vatten drar in där.
ah nä men får se hur jag gör, måste ändå köra han lite idag eller nåt sånt så oljan blir varm så man kan byta skiten , så kan man testa o se om de kommer nå luft =)