Page 14 of 20

Posted: 14 Feb 2010, 15:09
by Jonas_Linder
dre racing@ wrote:Jag kapade mina axlar og svetsade i hop dom i svarven så dom blev raka.
Undrar hur länge det kan hålla... en kvart?


Jag testade samma sak som du gjorde, svarvade spetsar i varsin sida av axlarna och svetsade ihop dom med en hylsa över.
Axlarna gick av när jag gjorde ett drag på 2:ans växel. Inte lönt att hålla på och korta axlar om man har lite effekt.
Men värt ett förök var det ju =)

Posted: 14 Apr 2010, 19:26
by Silverboy
Hva har dere gjort når dere har borret om til 4x100 boltsirkel på E28 M535 yttre medbringere / spindel?
Det er jo forsterkning der org boltene sitter, og synes det ser ut til å være alt for lite gods til å skru hjulboltene i når man bygger om til 4 bolt..?
Har sveiset på baksiden for så å skulle borre opp nye bolthull, men det er jo ikke håp om å klare å borre opp :oops:
Har også prøvd med spesial svetspinner for stöpgods, men det og sket seg :(
Så nå skal medbringeren / spindel varmes til 750 grader i 24 timer, så får vi håpe karboniseringen slipper :roll:
Pinbolter er ikke ett alternativ for meg da jeg vil ha både 4/100 og 5/120 boltsirkel..

Posted: 25 Apr 2010, 14:56
by Silverboy
Etter 24timer på 750grader så gikk det fin fint å borre og gjenge opp boltmønster :)
Så får vi håpe det holder :)

Posted: 25 Apr 2010, 23:43
by Nisse Järnet
Coolt :)

Posted: 01 May 2010, 10:46
by Silverboy
njaaa.. har blitt 0,25mm kast (snett) i skiten, om det var der før varming vet jeg ikke, men uansett hur vi svarvar så blir det snett :evil:
svarvar/dreier ned skiten til 0,01mm tolerans, men når vi presser inn huben så og roterer så er det like snett.. :( opp i svarven igjen, og da måler vi samme 0,25mm kast igjen :( så nå blir det vel å svarve ned "lagerbanen" og lage hylse for å nullstille hele huben..
På den ene siden ble det perfekt på første forsøk :roll:

Hadde jeg visst at det skulle bli så j*** knot med å bygge om til 4bolt så hadde det blitt ett stort felg-salg og 5-bolt på en gang :oops:

Er vel noen andre som har bygget om til 4-bolt? Hva har dere gjort?

Posted: 01 May 2010, 11:07
by kristov
Har du satt i akselen og dratt til mutteren på akselen?

Om du ikke gjør dette så vil ikke hjullageret presses sammen slik det er når alt er montert.

Jeg trodde jeg hadde slakke i helt ny hjullagre inntil jeg satt i akselen og dro til den mutteren. Da ble de to lagerbanene i hjullageret dratt sammen og alt ble perfekt.


Silverboy wrote:njaaa.. har blitt 0,25mm kast (snett) i skiten, om det var der før varming vet jeg ikke, men uansett hur vi svarvar så blir det snett :evil:
svarvar/dreier ned skiten til 0,01mm tolerans, men når vi presser inn huben så og roterer så er det like snett.. :( opp i svarven igjen, og da måler vi samme 0,25mm kast igjen :( så nå blir det vel å svarve ned "lagerbanen" og lage hylse for å nullstille hele huben..
På den ene siden ble det perfekt på første forsøk :roll:

Hadde jeg visst at det skulle bli så j*** knot med å bygge om til 4bolt så hadde det blitt ett stort felg-salg og 5-bolt på en gang :oops:

Er vel noen andre som har bygget om til 4-bolt? Hva har dere gjort?

Posted: 01 May 2010, 12:06
by Silverboy
Jepp, har dratt til med ca 200nm..

At en spindel fra 86 har fått seg en kakk oppigjennom livet er kanskje ikke så rart, men får håpe vi klarer å "nullstille" det igjen..
Kryr jo ikke av slike biter...

Posted: 21 Jun 2010, 08:10
by Silverboy
Når dere har flyttet fjærfestet, har dere flyttet både oppe og nede, eller kun nede? Har flyttet "kuken" nede 1cm nå, men bør jeg flytte den øvre også? :?

Posted: 22 Jun 2010, 21:09
by Silverboy
Av alle dere som har bygget bakvagn på dette koncept, så må vel EN av dere huske om det holdt å flytte fjærfestet nede på bärarmen, eller om man må flytte den på karossen også? :wink:

Posted: 04 Jul 2010, 22:12
by stensheim
jeg flyttet kun den på bærearmen men skulle vel egentlig ha flyttet den andre og, men det går bra.

Posted: 06 Jul 2010, 10:00
by Silverboy
Oki, prøvde å måle meg fram litt, og ved full nedfjæring så er knuten ca like langt unna den nederste og øverste fjærtallerken, så det er jo iofs like mye behov å flytte oppe som nede om man "bottnar".. Kan jo iofs ha litt å si hvordan fjærer man bruker.

Jeg har iaf flyttet oppe og nede nå :)

Posted: 06 Jul 2010, 13:26
by dre racing@
jeg flyttet den nedre ca 3 cm så jeg trudde det var nok, men jaggu måtte jeg flytte det øvre litt også... gikk så vidt borti boltene til knuta, men jeg har mye senk da.

Posted: 07 Jul 2010, 08:08
by stensheim
dre racing@ wrote:jeg flyttet den nedre ca 3 cm så jeg trudde det var nok, men jaggu måtte jeg flytte det øvre litt også... gikk så vidt borti boltene til knuta, men jeg har mye senk da.


det gjør det hos meg og, har slipet bort litt på boltene til drivknutene så det tar borti såvidt noen ganger nå.

Posted: 08 Sep 2010, 12:22
by Thörn
någon som vet om man kan använda yttre medbringare från Z3M + lager istället för e28 grejerna? Har ju stora knutarna också.

Posted: 08 Sep 2010, 16:02
by come_on
det kan du godt... men skal stadigvæk ha de andre spindler

Thörn wrote:någon som vet om man kan använda yttre medbringare från Z3M + lager istället för e28 grejerna? Har ju stora knutarna också.

Posted: 05 Oct 2010, 13:09
by Dajb
tänkte bara fråga, dom som åker med m5 diff, hur blir det med hastighetssignalen då? blir den rätt eller fel

tänkte åka med e30ns mätarhus en säsong iaf, sen blir det autometer mätare är det tänkt, men funkar inte hastighetsmätaren som den ska så blir det autometer mätare direkt

så hur blir det? :)


mvh

Posted: 21 Oct 2010, 13:22
by dre racing@
Dajb wrote:tänkte bara fråga, dom som åker med m5 diff, hur blir det med hastighetssignalen då? blir den rätt eller fel

tänkte åka med e30ns mätarhus en säsong iaf, sen blir det autometer mätare är det tänkt, men funkar inte hastighetsmätaren som den ska så blir det autometer mätare direkt

så hur blir det? :)


mvh


det funkade rakt av för mig