M3 E30 Turbo on the road again!

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

M3JONAS

Post by M3JONAS »

Ska vara samma stigning.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Jag hade fel, det är inte samma gänga. Tror att det är 7/16 på Racewarebultarna och m12x1,25 på ARP.
Fattningen för hylsan är 13mm eller rättare sagt 1/2 tum på raceware och 14mm på ARP, båda tolvkantsskalle.

Den delen som är ner i blocket hoppas jag däremot är samma ;)
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

M3JONAS wrote:Jag hade fel, det är inte samma gänga. Tror att det är 7/16 på Racewarebultarna och m12x1,25 på ARP.
Fattningen för hylsan är 13mm eller rättare sagt 1/2 tum på raceware och 14mm på ARP, båda tolvkantsskalle.

Den delen som är ner i blocket hoppas jag däremot är samma ;)

Annars får du gänga om blocket bara :D
Lindebrink

Post by Lindebrink »

M3JONAS wrote:
Passade även på att väga bil och chaufför och vi vägde tillsammans 1438kg med knappt halv tank, det är inte direkt lätt :(

äh jäkla lättviktare,jag och bettan väger in på 1490 med halvtank :? :)
Johan Lindebrink
M3E30 Turbo -87 *782 whp 840 wnm* http://www.garaget.org/?car=161239" onclick="window.open(this.href);return false;
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Lindebrink wrote:

Så kan det gå när man har en bil med bigblock i fram och ryggsäck i bak ;)
Lindebrink

Post by Lindebrink »

M3JONAS wrote:
Lindebrink wrote:

Så kan det gå när man har en bil med bigblock i fram och ryggsäck i bak ;)

hehe :)
Johan Lindebrink
M3E30 Turbo -87 *782 whp 840 wnm* http://www.garaget.org/?car=161239" onclick="window.open(this.href);return false;
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Nu är toppen avriven igen och iväglämnad för en planing för att vara på den säkra sidan.

Image

Det ser ut som om det har krupit ut lite kompression mellan blocket och understa lagret packning, mot toppen ser det kanon ut-

Image
Image

Det verkar vara mer skillnad än jag trodde mellan ARP bultarna och Raceware. ARP är 12 mm över hela bulten till skillnad från den andra som bara är 12mm i gängan som går ner i blocket, resten är 11mm.
Vi får hoppas att detta gör skillnad tillsammans med nästan det dubbla åtragningsmomentet...

Image
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Kom ihåg att dra dom som det står i paketet, inte för mycket.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Brukar ni vara så duktiga att ni varmkör och sen efterdrar eller klarar man sig ändå?
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Nej det orkar vi inte på S14/S38 . Det har funkat fint ändå.
johankihl
Admin

Post by johankihl »

M3JONAS wrote:Brukar ni vara så duktiga att ni varmkör och sen efterdrar eller klarar man sig ändå?

Jag varmkör och efterdrar, lika bra att följa anvisningarna... Då kanske man slipper trubbel :)
Bmwandreas
Moderator

Post by Bmwandreas »

Dra och släpp bultarna fullt moment 3 gånger.
Bäckis
Admin

Post by Bäckis »

johankihl wrote:
M3JONAS wrote:Brukar ni vara så duktiga att ni varmkör och sen efterdrar eller klarar man sig ändå?

Jag varmkör och efterdrar, lika bra att följa anvisningarna... Då kanske man slipper trubbel :)

Har du skruvat S14/S38? Efterdragning är nästan lika mkt jobb som att plocka av toppen igen!
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Jag räknade sist jag rev av toppen och då kom jag fram till att det var 85 skruvar/muttrar som måste skruvas loss för att efterdra.
Som Bäckis säger så är det inte kul att efterdra, ibland saknar man en gammal hederlig B230 med 8 ventilstopp ;)

Å apropå Volvo så fick polaren lite oljud i sin motor förra veckan...
Image
Fisåkare

Post by Fisåkare »

Hur går det för dig Jonas? Håller du på å skruvar för fullt eller vad e de som händer? Fått någon ny packning att smälla ditt? I så fall kanske man skulle limma den med ett riktigt lim, som tål tryckstötar och som sväller tillsammans med blocket vid temperatur höjning :wink: .

MVH // Tobbe P

PS. Kan de va Westins kolv på bilden kanske :shock: Tror att man tagit bort liiiite för mycke på kolvskörtarna, när man har lättat :lol: .
DS.
M3JONAS

Post by M3JONAS »

Fisåkare wrote:Hur går det för dig Jonas? Håller du på å skruvar för fullt eller vad e de som händer? Fått någon ny packning att smälla ditt? I så fall kanske man skulle limma den med ett riktigt lim, som tål tryckstötar och som sväller tillsammans med blocket vid temperatur höjning :wink: .

MVH // Tobbe P

PS. Kan de va Westins kolv på bilden kanske :shock: Tror att man tagit bort liiiite för mycke på kolvskörtarna, när man har lättat :lol: .
DS.

Toppen sitter på plats, klantade mig när jag hängde dit den :( Hängde i toppen med grenröret på plats, dvs pillade i pinnbultarna i grenröret när det hängde i bilen. Dessvärre glömde jag avgaspackningarna så det var bara att krypa in under bilen och lossa hela avgassystemet och släppa motorn för att få dit grenröret igen. Men nu sitter det där med avgaspackningar.

Packningen är limmad med Loctite 3020, får hoppas att det funkar.
elvis

Post by elvis »

Det las ut en köpes anons på kompressor på AP för ca 35min sen! Sälg nu o uppgradera 8) 8) 8)

MVH Elvis
Post Reply