M3 E30 Turbo on the road again!
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Jag hade fel, det är inte samma gänga. Tror att det är 7/16 på Racewarebultarna och m12x1,25 på ARP.
Fattningen för hylsan är 13mm eller rättare sagt 1/2 tum på raceware och 14mm på ARP, båda tolvkantsskalle.
Den delen som är ner i blocket hoppas jag däremot är samma
Fattningen för hylsan är 13mm eller rättare sagt 1/2 tum på raceware och 14mm på ARP, båda tolvkantsskalle.
Den delen som är ner i blocket hoppas jag däremot är samma
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
M3JONAS wrote:Jag hade fel, det är inte samma gänga. Tror att det är 7/16 på Racewarebultarna och m12x1,25 på ARP.
Fattningen för hylsan är 13mm eller rättare sagt 1/2 tum på raceware och 14mm på ARP, båda tolvkantsskalle.
Den delen som är ner i blocket hoppas jag däremot är samma
Annars får du gänga om blocket bara
- Lindebrink
- Posts: 177
- Joined: 25 Dec 2005, 02:01
- Location: Nyköping
M3JONAS wrote:
Passade även på att väga bil och chaufför och vi vägde tillsammans 1438kg med knappt halv tank, det är inte direkt lätt
äh jäkla lättviktare,jag och bettan väger in på 1490 med halvtank
Johan Lindebrink
M3E30 Turbo -87 *782 whp 840 wnm* http://www.garaget.org/?car=161239" onclick="window.open(this.href);return false;
M3E30 Turbo -87 *782 whp 840 wnm* http://www.garaget.org/?car=161239" onclick="window.open(this.href);return false;
Lindebrink wrote:
äh jäkla lättviktare,jag och bettan väger in på 1490 med halvtank
Så kan det gå när man har en bil med bigblock i fram och ryggsäck i bak
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Lindebrink
- Posts: 177
- Joined: 25 Dec 2005, 02:01
- Location: Nyköping
M3JONAS wrote:Lindebrink wrote:
äh jäkla lättviktare,jag och bettan väger in på 1490 med halvtank
Så kan det gå när man har en bil med bigblock i fram och ryggsäck i bak
hehe
Johan Lindebrink
M3E30 Turbo -87 *782 whp 840 wnm* http://www.garaget.org/?car=161239" onclick="window.open(this.href);return false;
M3E30 Turbo -87 *782 whp 840 wnm* http://www.garaget.org/?car=161239" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu är toppen avriven igen och iväglämnad för en planing för att vara på den säkra sidan.
Det ser ut som om det har krupit ut lite kompression mellan blocket och understa lagret packning, mot toppen ser det kanon ut-
Det verkar vara mer skillnad än jag trodde mellan ARP bultarna och Raceware. ARP är 12 mm över hela bulten till skillnad från den andra som bara är 12mm i gängan som går ner i blocket, resten är 11mm.
Vi får hoppas att detta gör skillnad tillsammans med nästan det dubbla åtragningsmomentet...
Det ser ut som om det har krupit ut lite kompression mellan blocket och understa lagret packning, mot toppen ser det kanon ut-
Det verkar vara mer skillnad än jag trodde mellan ARP bultarna och Raceware. ARP är 12 mm över hela bulten till skillnad från den andra som bara är 12mm i gängan som går ner i blocket, resten är 11mm.
Vi får hoppas att detta gör skillnad tillsammans med nästan det dubbla åtragningsmomentet...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Brukar ni vara så duktiga att ni varmkör och sen efterdrar eller klarar man sig ändå?
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
johankihl wrote:M3JONAS wrote:Brukar ni vara så duktiga att ni varmkör och sen efterdrar eller klarar man sig ändå?
Jag varmkör och efterdrar, lika bra att följa anvisningarna... Då kanske man slipper trubbel
Har du skruvat S14/S38? Efterdragning är nästan lika mkt jobb som att plocka av toppen igen!
Jag räknade sist jag rev av toppen och då kom jag fram till att det var 85 skruvar/muttrar som måste skruvas loss för att efterdra.
Som Bäckis säger så är det inte kul att efterdra, ibland saknar man en gammal hederlig B230 med 8 ventilstopp
Å apropå Volvo så fick polaren lite oljud i sin motor förra veckan...
Som Bäckis säger så är det inte kul att efterdra, ibland saknar man en gammal hederlig B230 med 8 ventilstopp
Å apropå Volvo så fick polaren lite oljud i sin motor förra veckan...
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290
Hur går det för dig Jonas? Håller du på å skruvar för fullt eller vad e de som händer? Fått någon ny packning att smälla ditt? I så fall kanske man skulle limma den med ett riktigt lim, som tål tryckstötar och som sväller tillsammans med blocket vid temperatur höjning .
MVH // Tobbe P
PS. Kan de va Westins kolv på bilden kanske Tror att man tagit bort liiiite för mycke på kolvskörtarna, när man har lättat .
DS.
MVH // Tobbe P
PS. Kan de va Westins kolv på bilden kanske Tror att man tagit bort liiiite för mycke på kolvskörtarna, när man har lättat .
DS.
Fisåkare wrote:Hur går det för dig Jonas? Håller du på å skruvar för fullt eller vad e de som händer? Fått någon ny packning att smälla ditt? I så fall kanske man skulle limma den med ett riktigt lim, som tål tryckstötar och som sväller tillsammans med blocket vid temperatur höjning .
MVH // Tobbe P
PS. Kan de va Westins kolv på bilden kanske Tror att man tagit bort liiiite för mycke på kolvskörtarna, när man har lättat .
DS.
Toppen sitter på plats, klantade mig när jag hängde dit den Hängde i toppen med grenröret på plats, dvs pillade i pinnbultarna i grenröret när det hängde i bilen. Dessvärre glömde jag avgaspackningarna så det var bara att krypa in under bilen och lossa hela avgassystemet och släppa motorn för att få dit grenröret igen. Men nu sitter det där med avgaspackningar.
Packningen är limmad med Loctite 3020, får hoppas att det funkar.
jonas_edling@hotmail.com
0736-560290
0736-560290