Page 14 of 15
Posted: 08 Aug 2009, 18:47
by Rallyfinnen
Vet inte hur jag ska lösa ljudinspelning.. hörs ju lite när jag åker förbi. Ska man banda nåt när man kör borde man hänga mikar i bak, men då blir det nog bara en massa vindbrus..
Vindbruset var problemet på 'omkörningarna' också, därför jag fick ta bort ljudet där.
Bilen är för tyst på utsidan och lite för högljudd på insidan
Posted: 18 Aug 2009, 18:09
by Rallyfinnen
Länge sedan jag skrev nåt..
Har inte grejat mycket med bilen senaste tiden, har mest kört (man vill ju köra också, inte bara skruva)
Har pillat lite på tändning framförallt på låglast, och tyckte det blev bättre.
Har ju ingen tomgångsreglering, men nu har jag lagt på en 'tempkompensering' på tändningen med upp till 3 grader vid riktigt kall motor, och det verkar kompensera tomgången med rätt bra.
Posted: 23 Aug 2009, 22:35
by Rallyfinnen
Nytt projekt på g nu, kommer nog koncentrera mig på det dom närmaste veckorna..
Länk:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58833
Tänkte testa med 'high resolution code' för MS i V12:an, detta ger ca 3ggr bättre upplösning på spridartiderna, så soppan borde bli mer exakt på låglast.
Någon som kört denna kod? Synpunkter?
Posted: 12 Sep 2009, 19:31
by Rallyfinnen
Har tagit lite tid till 850:n idag.
Uppdaterade firmware till 'high resolution' och det gick bättre än väntat.
Det brukar alltid bli krångligt när man börjar ändra på något som fungerar, men nu var det bara att ladda i firmware och sedan ladda i samma msq som innan, och bilen startade direkt!
Ändrade på temperaturkurvan för MAT-sensorn samtidigt, så den planar ut över 55grader. Finns ingen kompensationskurva i MS, så jag var tvungen att ändra i tabellen för sensorn innan jag kompilerade firmware.
Enda gången den går äver 50grader är när bilen stått parkerad med varm motor, och då går den magert en stund tills dom tröga sensorerna börjat mäta rätt igen.
Det verkar som det blev bättre av båda uppdateringarna. Bilen går lite snällare på låglast med hig-res, och lite jämnare efter den stått med varm motor.
Enda krånglet var att mega tune flippade ur efter uppdateringen till ny kod.
Gick bra en stund sedan hängde det sig. Orkade inte krångla med det, får väl bli någon annan gång..
Posted: 12 Sep 2009, 19:40
by nicke.t
tjena va är det för race ni kör med m3 an? heter den GTR eller?
Posted: 13 Sep 2009, 15:56
by Rallyfinnen
Japp, 'Gasa Tills det Rasar' kör vi
Nu måste jag gnälla lite också.. Hade bråttom för att se F1 idag, och skulle köra om en bil. Han vägrade och stod på så svartröken bolmade från hans vilt krängande VW diesel-kombi.. Sedan tar den jäveln och genar med ena hjulparet utanför asfalten så der bara sprutar sten på mig som ligger efter! Resultatet: ett lampglas fram sönder och ett antal stenskott i rutan!!
Fy fan vilken idiot!!!
Posted: 13 Sep 2009, 18:48
by daniel-635
Kul att se att den riktiga bilen fått lite uppmärksamhet
Kanske lite nytt "hopp" om bränsle förbrukningen nu då med bättre firmware
Hoppas det inte var 850in som blev blästrad
Posted: 13 Sep 2009, 19:47
by ramberg
Det där känner man igen..
Grillen sönder, stenskott rakt igenom kylaren, bådra framlyktor sönder, skador på front och huv, hela framrutan med stenskott..
Livet är underbart ibland!
Posted: 14 Sep 2009, 08:16
by Rallyfinnen
Jo, det var 850:n som fick sig ett lass grus!
Inte billigt med lampor till den, hoppas rutan inte spricker, för den är VERKLIGEN inte billig!
Fan, blir förbannad varje gång jag tänker på det!
Tror inte förbrukningen kommer att gå ner speciellt mycket på landssväg, men jag har snålat på kallstarterna lite, den gick lite onödigt fett då.
Jag får nog leva med en förbrukning över litern på denna..
Posted: 15 Oct 2009, 16:08
by Rallyfinnen
Nu är bilen tvättad, parkerad i verkstan och avställd.
Få se vad det blir i vinter. Inga spikade planer än.
Posted: 15 Oct 2009, 20:08
by daniel-635
Hur många mil vart det i sommar ?
Svårt att fortsätta utveckla ett så komplicerat bygge
Men lite till går alltid
Posted: 16 Oct 2009, 17:18
by Rallyfinnen
Allt går att göra bättre.. man kan alltid leta mera effekt, bättre bromsar, chassi osv.. men det kostar tid o pengar, så jag får väl se hur mycket jag kan undvara. En omlackering ligger också på önskelistan..
Det har nog blivit några hundra mil iallafall, jag har inte riktigt koll på det..
Jag har kört den nästan dagligen i sommar. Ibland har jag tagit E38:an så att inte bromsar odyl ska rosta ihop på den, men annars har jag kört e31:an.
Nu är E38:an servad, tvättad, vaxad och klar för vintern också
Posted: 23 Sep 2010, 03:59
by Spiidfriik
Nästan ett år utan uppdatering?
Jag har fått E31-frossa. Missade en lätt krockad manuell 850 för 35k häromdagen. Morr... Är så sjuukt sugen! =)
Mina efterforskningar säger att den manuella lådan på 850 försvann september -92. CSi undantaget givetvis, men de är ju löjligt dyra.
Dock har M70/S70 helt eget bultmönster. Nyare tolvorna (M73, N73) har samma mönster som V8orna. Detta innebär ju att man kan köpa en automatare och uppgradera till M73 (eller ännu hellre N73!) och köra manuell V8 låda. Smidigt! Om pengar fanns vore ju V10an (S85) ett givet val! =)
Re: BMW 850 (M70) turbo projekt
Posted: 02 Feb 2014, 10:26
by Rallyfinnen
Som det kanske märks på bristen av uppdateringar här, så har det inte hänt mycket med bilen.. Den hänger mest i lyften i verkstan, och backas ut när jag ska serva bruksbilen odyl. Har tappat lusten att skruva med bilar, och gått och väntat på att få inspiration igen, men efter så många år utan aktivitet så börjar jag inse att jag lika gärna kunde sälja den, för det kommer ingen inspiration.
Ifall någon läser detta och är intresserad, så kan man höra av sig via PM. Finns lite pyssel kvar innan man kan säga att bilen är 'klar' så eventuella spekulanter bör förstå sig på grejerna.
Re: BMW 850 (M70) turbo projekt
Posted: 03 Feb 2014, 13:41
by Evinrude
Jag förstår känslan men kan inte låta bli att tycka det är trist att den bara blir ståendes för det är en sjukt läcker bil!
Hade jag haft pengarna hade jag slagit till direkt, sneglar jämt på polarens manuella 850 när jag är förbi
Re: BMW 850 (M70) turbo projekt
Posted: 03 Feb 2014, 16:45
by Rallyfinnen
Jo, har väl tänkt så att jag aldrig skulle sälja den pga all tid och pengar man lagt ner, men har insett att jag har för många bilar och annan skit stående, och enda vettiga är att sälja av och lägga slantarna på en bättre bruksbil istället (som man ändå använder varje dag).
Får väl hoppas att man kan hitta rätt köpare som har intresset och kunskapen att göra det sista på bilen så den blir så bra som den kunde vara.
Re: BMW 850 (M70) turbo projekt
Posted: 16 Feb 2014, 12:08
by Rallyfinnen
Då har bilen gått vidare till jimm_y här på forumet.
Hoppas på fortsatta uppdateringar här eller på något annat forum.